بحران اوکراین و درگیری‌ کشور روسیه در این زمینه باعث شده اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای بین‌المللی تحریم‌هایی اقتصادی را برای روسیه در نظر بگیرند؛ تحریم‌هایی که باعث شده تا حجم اقتصاد روسیه کوچک شده و در همین رابطه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این میان نیز کاسته شده است.
کد خبر: ۸۱۸۳۳۳

این در حالی است که در ابتدای دهه 90 میلادی، روسیه به عنوان بهشت شمال و یا شرق وحشی برای سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شده است، اما امروز بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به تحریم‌های موجود و البته مسائل حاشیه‌‌ای که توانسته اقتصاد این کشور را کوچک کند، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

اما وضعیت حال حاضر روسیه چگونه است و چگونه این کشور می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را همچنان جلب کند؟

ژان میشل سیکس، مدیر موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورتز در این‌باره می‌گوید: هنگامی که قیمت نفت بسیار بالاست، این موضوع اختلالات ساختاری اقتصاد روسیه را پنهان می‌کند و این احساس را داریم که اوضاع خوب است، اما زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، متوجه می‌شویم که در تنوع‌سازی در اقتصاد روسیه پیشرفت زیادی نداشته‌ایم.

همچنین به اعتقاد ماریا گوردون، معاون صندوق جهانی سرمایه‌گذاری موسوم به پیم که امور سرمایه‌گذاری کشورهای در حال توسعه را هدایت می‌کند، روسیه تنها کشوری نیست که آهنگ رشد اقتصادی‌اش کند شده است. به نظر او، این موقعیت مناسبی است تا دولت اصلاحات اقتصادی ضروری را در کشور اعمال کند.

وی می‌گوید: هنگامی که از روند کند رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم، این شامل یک پدیده ادواری می‌شود. در کوتاه‌مدت کندی روند رشد و افت فعالیت‌های اقتصادی ممکن است آزاردهنده باشد، اما در میان‌مدت امری مثبت به حساب می‌آید و باید دولت را به تصمیم‌گیری‌های مناسب و اعمال اصلاحات اقتصادی و پایه‌ای سوق دهد.

ضعف دستگاه قضایی و عدم حمایت از حقوق مالکیت یکی از مشکلات اساسی و بزرگ اقتصاد روسیه است که کارشناسان اقتصادی همواره به آن اشاره می‌کنند. روبن واردانیان، یکی از مسئولان اسبربانک روسیه از جمله این افراد است.

وی می‌گوید: «در حال حاضر شرکت‌های روسی کم‌ارزش ارزیابی می‌شوند. اگر آنها را به عنوان مثال با موسسات و شرکت‌های برزیلی یا اندونزیایی مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاران شرکت‌های ما را کمتر از ارزش واقعی آنها ارزیابی می‌کنند و یکی از دلایل این امر نبود قواعدی واحد برای همه است. از کنار این موضوع نمی‌توان گذشت. می‌توان مخالف یا موافق بود، اما نادیده گرفتن آن غیرممکن است، زیرا این نظر سرمایه‌گذاران است. کاری که می‌توان کرد این است که فهمید چرا آنها این نظر را دارند و فهمید چگونه می‌توان قوانینی که کاربری ندارند را تعویض کرد.

روسیه برای شفاف‌سازی اقتصاد متلاطم خود نمی‌تواند نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را نادیده بگیرد. روند کند رشد اقتصادی روسیه، وابستگی زیاد این کشور به مواد اولیه و عدم اجرای اصلاحات اقتصادی از عوامل نگرانی سرمایه‌گذاران در بهشتی است که می‌رود بهشت سابق لقب بگیرد.

یورونیوز /20 ژوئن 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها