کمپانی برادران وارنر یک‌بار دیگر روی پرده سینما به تعقیب «فراری»‌ می‌پردازد. این کمپانی فیلمسازی در تدارک تولید قسمت دوم اکشن پر رمز و راز موفق دهه 90 میلادی خود است. نسخه اصلی «فراری» که سال 1993 به نمایش عمومی درآمد، نسخه دوباره‌سازی شده یک مجموعه کلاسیک و پربیننده تلویزیونی به همین نام بود.
کد خبر: ۸۱۸۳۲۵

تهیه‌کنندگان این فیلم ـ‌ که طی این سال‌ها چند بار از شبکه‌های مختلف تلویزیون ایران پخش شده ـ امیدوارند بتوانند با ساخت دومین قسمت فیلم،‌ یک بار دیگر به تعقیب موفقیت مالی در جدول گیشه نمایش سینماها بپردازند. در حالی که خبر تولید «فراری 2» بازتاب وسیعی در رسانه‌های گروهی داشته، هنوز معلوم نیست دو بازیگر اصلی نسخه اصلی یعنی هریسون فورد و تامی لی جونز با آن همکاری دارند یا خیر. در عین حال، این بحث هم مطرح است که داستان قسمت دوم به کدام سو خواهد رفت. آیا این داستان دقیقا ماجراهای دو کاراکتر محوری را از آنجا که قصه قسمت اول به پایان رسید، دنبال خواهد کرد؟ آیا داستان دومین قسمت به سمت و سوی تازه‌ای می‌رود یا این‌که قرار است به احیای داستان قسمت اول بپردازد؟ اگر این اتفاق بیفتد، حتما بازیگران تازه‌ای برای ایفای نقش‌های اصلی انتخاب خواهند شد و فورد و جونز با آن همکاری نخواهند کرد. در شرایطی که شایعات زیادی درباره داستان قسمت دوم فراری مطرح است،‌ تهیه‌کنندگان آن ترجیح داده‌اند سکوت کنند و با ارائه نکردن اطلاعات بر هیجان و اشتیاق مربوط به خبررسانی رسانه‌ای فیلم بیفزایند. شنیده می‌شود تا زمان شروع فیلمبرداری فیلم، قرار نیست خط اصلی داستان آن فاش شود.

تا به حال کریستینا هادسون برای نگارش فیلمنامه فراری 2 استخدام شده است. او کار نوشتن فیلمنامه را شروع کرده و قرار است برای یکی دو ماه دیگر آن را تحویل تهیه‌کنندگان فیلم دهد. او فیلمنامه خود را براساس طرحی می‌نویسد که متعلق به دو تهیه‌کننده نسخه سال 1993 آرنولد و آن کاپلسن است. کمپانی برادران وارنر اعلام کرده کار تولید فیلم را اوایل سال جدید میلادی شروع می‌کند. به این ترتیب، کلید فیلمبرداری فراری 2 ژانویه زده می‌شود. از داخل کمپانی شنیده می‌شود کار انتخاب بازیگران نقش‌های اصلی از دو ماه دیگر آغاز خواهد شد. نزدیکان هریسون فورد و تامی لی جونز می‌گویند تهیه‌کنندگان فیلم هنوز در رابطه با حضور احتمالی آنها در قسمت دوم ‌صحبت و مذاکره‌ای نکرده‌اند. خود این دو بازیگر هم تا به حال در فیسبوک خود در این باره حرفی نزده‌اند. نکته جالب این که فورد و جونز در رابطه با این موضوع با رسانه‌های گروهی هم صحبتی نداشته‌اند. در این حال گفته می‌شود خود آنها هم منتظر تصمیم‌گیری مسئولان کمپانی برادران وارنر هستند و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن کامل وضعیت فیلم و چگونگی حضور (یا عدم حضور)‌شان در فیلم، سکوت کرده و به اظهارنظر نپردازند. این بحث‌ها در شرایطی ادامه دارد که نسخه اصلی از یک‌سو تا حد زیادی بر شهرت هریسون فورد افزود و از سوی دیگر، تامی لی جونز را صاحب یک اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل کرد.

نسخه اصلی را اندرو دیویس در سال 1993 کارگردانی کرد. این اکشن دلهره‌آور با هزینه‌ای 40 میلیون دلاری، حدود 400 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد. 184 میلیون دلار از این رقم مربوط به فروش آن در سینماهای آمریکای شمالی بود. فورد در داستان فیلم در نقش دکتر ریچارد کمبل ظاهر شد. وی که متهم به قتل همسر خویش شده، باید از چنگ یک مارشال سختگیر و تندخوی نظامی به نام ساموئل گراند فرار کند. دکتر کمبل ضمن فرار تلاش دارد قاتل اصلی همسرش را پیدا کرده و از خود رفع اتهام کند. بزودی متوجه می‌شود قربانی یک موضوع مهم پزشکی است و عوامل اصلی قتل از دوستان و همکاران نزدیک خودش هستند. بخش مهمی از فیلم، اختصاص به موش و گربه بازی دو کاراکتر اصلی و تعقیب و گریز آنها دارد. منتقدان سینمایی با نوشتن نقدهای مثبت به استقبال فیلم رفتند و حتی برخی از آنها به شباهت‌های داستان فراری با شاهکار ادبی ویکتور هوگو «بینوایان» اشاره کردند. فورد و جونز در نقش دکتر کمبل و مارشال ژرارد یادآور دو شخصیت‌محوری داستان کلاسیک هوگو ژان والژان و بازرس ژاور هستند. این دو بازیگر هم در همان زمان و در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های گروهی به تائید این شباهت‌ها پرداختند و از فیلم به عنوان یک بینوایان مدرن و دهه نودی اسم بردند.

اما اگر شباهتی بین فراری و بینوایان وجود داشته باشد، باید به نسخه اصلی تلویزیونی و خالق آن روی هاگینز مراجعه کرد. این مجموعه براساس فیلمنامه‌ای از وی و جک کرواک در سال 1963 روی آنتن رفت و خیلی زود با استقبال بالای بینندگان روبه‌رو شد. مجموعه تلویزیونی فراری تقریبا در اکثر کشورهای جهان به نمایش در آمد. در کل 120 قسمت از این اکشن پررمز و راز تولید شد و پخش آن تا سال 1967 ادامه داشت. دیوید جانسون در نقش دکتر کمبل بخت برگشته و فراری، تبدیل به یکی از مطرح‌ترین بازیگرهای روز رسانه تلویزیون شد. او پس از موفقیت کلان فراری در چندین کار تلویزیونی دیگر هم بازی کرد، ولی هیچ یک از آنها نتوانست موفقیت بالای فراری را کسب و تکرار کند. آنچه در ارتباط با نسخه سینمایی فراری مطرح شده، این است که پس از فروش بالای آن در جدول گیشه نمایش سینماها بلافاصله قرار شد قسمت دوم آن هم ساخته شود.

در شرایطی که تهیه‌کنندگان اصرار زیادی برای تولید این فیلم داشتند، نبود یک فیلمنامه جذاب پروژه را به قفسه بایگانی سپرد. چند فیلمنامه‌ای که در این رابطه نوشته شد، هیچ یک دارای آنچنان جذابیت‌ها و قابلیت‌هایی نبودند که نظر تهیه‌کنندگان را به خودش جلب کند. در همان زمان هریسون فورد و تامی لی جونز هم گفتند فقط به شرطی حاضر به بازی در قسمت دوم هستند که فیلمنامه‌ای قوی و محکم داشته باشد. از قرار معلوم، حالا پس از 22 سال که از اکران عمومی قسمت اول می‌گذرد، چنین فیلمنامه‌ای پیدا شده است. کریستینا هادسون، نویسنده فیلمنامه قسمت دوم فراری می‌گوید:‌ «طرحی که براساس آن فیلمنامه را می‌نویسم، هم جذاب است و هم حال و هوایی تازه و متفاوت دارد. امیدوار هستم این فیلمنامه بتواند رضایت خاطر دوستداران نسخه اصلی و همچنین مجموعه کلاسیک تلویزیونی آن را فراهم کند. تماشاگران خاطره خوشی از هر دوی اینها دارند و قسمت دوم فیلم نباید این خاطره را خدشه‌دار کند.»

مترجم: کیکاووس زیاری

موویز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها