کارشناسان در گفتگو با جام جم آنلاین:

اقتصاد مقاومتی پس از توافق فراموش نشود

تحریم اقتصادی ایران پس از توافق هسته‌ای وین شکسته شده است، اما کارشناسان بر این باورند که پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هنوز ضرورت دارد
کد خبر: ۸۱۸۳۱۰
اقتصاد مقاومتی پس از توافق فراموش نشود

به گزارش جام جم آنلاین تاثیر توافق اخیر وزرای امور خارجه 1+5 با ایران هم اکنون در بازارهای اقتصادی ایران و جهان مشهود است و اعلام آمادگی غول های بزرگ اقتصادی و نفتی برای سرمایه گذاری در ایران نشان داد که دیوار تحریم ها شکسته شده است.

بر مبنای تحلیل کارشناسان اقتصادی در پی توافق هسته‌ای اولویت کشور ،خروج از رکود و رونق سرمایه‌گذاری بوده ودر این میان بهره‌برداری درست و مناسب از فرصت‌ها منوط به سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد بود.

هرچند پس از گذشت زمان کوتاهی از توافق ، انتظار تحول سریع و آنی در اقتصاد را نمی توان انتظار داشت اما بحث بر سراین است که با ورود یکباره برخی سرمایه گذاران آیا به همان نسبت که اقتصاد ایران با گشایش روبه رو خواهد شد در بلند مدت به بازاری مصرف گرا برای کالاهای خارجی تبدیل نخواهد شد؟ ویا اینکه با شتاب گرفتن صادرات نفت ایران به سایر کشورها، آیا باز هم اقتصاد تک محصولی ایران باید پاسخگوی نیاز اقتصادی کشور باشد و از همه مهمتر جایگاه اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم باید فراموش شود؟!

محمد رجایی باغ سیائی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه دولت پس از تحریم ها باید مدیریت درستی بر منابع مالی کشور داشته باشد گفت:بعد از توافق، درآمدهای نفتی کشور کم کم افزایش می یابد که در این بخش دو رویکرد می توان داشت اول اینکه مانند سابق از درآمد نفت برای بودجه عمومی کشوراستفاده کرد یا اینکه با رعایت اقتصاد مقاومتی به نفت به عنوان کالای سرمایه ای نگاه کرد.

وی افزود:یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که به نفت به عنوان یک سرمایه نگاه کنیم و درآمد حاصله ازآن را برای هزینه ها استفاده کنیم .لذا پیشنهاد این است بعد از توافق در آمد نفت در زیر ساخت‌های اقتصاد وخرید تکنولوژی بکار گرفته شود ودولت سعی کند درآمد خود را از بودجه غیر نفتی تامین کند.

نماینده گناباد خاطر نشان کرد: پس از توافق تولید باید به سمت رقابت پذیری حرکت کند وحمایت از آن نباید از کانال درآمد نفتی صورت گیرد.

تکیه بر توان داخلی راه خروج از اقتصاد تک محصولی

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه وبودجه نیز با بیان اینکه کشورهم اکنون با رکود تورمی مواجه است گفت:تحریم ها از سال 91 به این طرف تاثیر زیادی بر فعالیت های اقتصادی گذاشته و درآمد نفتی ومنابع ارزی را محدود کرده است که امید داریم با گشایش جریانات مالی وپولی در کشور فروش نفت راحت شده وسرمایه گذاری وجذب سرمایه گذار صورت گیرد.

نماینده اسفراین با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم ها دربلند مدت می توانیم تاثیرات رشد اقتصادی را ببینیم افزود:از بین رفتن بیکاری کاهش تورم وافزایش ثروت ملی ،وارتباط با دنیا از مزایای این توافق است اما آنچه مهم است ومی تواند بازار را دارای ثبات کند ،مدیریت صحیح اقتصادی در چنین زمانی است.

وی با بیان اینکه تکیه بر تولید داخلی وافزایش کیفیت یکی از راه های خروج از اقتصاد تک محصولی است گفت : انتظار می رود با در نظرگرفتن اهداف اقتصاد مقاومتی، در دوران پس از تحریم ها نیز سیاستها، بر این پایه باقی بماند.

دولت ضعف اقتصاد را شناسایی کند

ابراهیم نکو عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اینکه دولت صرف نظر از توافق هسته ای باید بازار را مدیریت کند گفت:دولت می تواند از این موقعیت بهره گرفته و نسبت به شناسایی ضعف های موجود دربخش سرمایه گذاری اقدام کند.

نماینده رباط کریم با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت های بالایی است افزود: ایران از نظر جغرافیایی با 15 کشور همسایه است وبا جمعیت پیرامونی که در اطراف کشور واقع شده بازار بالقوه ای برای خود می تواند مهیا نمایدلذا برای اینکه عقب ماندگی ها جبران شود الان بهترین موقعیت است تا در سایه تکیه بر توان داخلی اقتصاد مقاومتی به بهترین شکل مد نظر قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها