محمد در کلاس‌های تابستانی مسجد محله ثبت‌نام کرده بود و به اتفاق چند تا از دوستانش به آنجا می‌رفت. چند جلسه‌ای که از این کلاس‌ها گذشت حاج‌آقا از بچه‌ها خواست یک مقاله در مورد نیکی به پدر و مادر بنویسند‌. آن روز بعدازظهر قرار بود که بچه‌ها نوشته‌هایشان را در حضور دیگران بخوانند. محمد با این‌که مطلب خوبی را با کمک گرفتن از چند کتاب نوشته و تلاش کرده بود همه چیز مناسب باشد کمی اضطراب داشت و نمی‌دانست که چه اتفاقی می‌افتد‌.
کد خبر: ۸۱۸۲۱۰

وقتی نوبت محمد شد زیر لب دعایی کرد و از جا بلند شد و روبه‌روی بچه‌ها ایستاد و شروع به خواندن کرد:

به نام خدای مهربان

یکی از مهم‌ترین اصول اخلاقی در دین اسلام، احترام به پدر و مادر است. پیامبر ما و امامان هم در گفتار و کردار خود اهمیت فراوانی به این موضوع داده‌ و گفته‌اند از هر نوع بی‌احترامی و هر چیزی که موجب ناخشنودی و نارضایتی پدر و مادرمان بشود باید دوری کنیم. رفتارمان با آنها کاملا محترمانه باشد و حتی از کوچک‌ترین حرکتی که باعث آزردگی‌شان شود، پرهیز کنیم‌.

باید هنگام پیری پدر و مادرمان را حمایت کرده و به آنها مهربانی کنیم تا جایی که می‌توانیم کمک‌شان کنیم، چون آنها وقتی پیر می‌شوند‌، بسیار ناتوان هستند و به ما نیاز دارند. همان‌طور که ما وقتی کودک بودیم به آنها نیاز داشتیم.

پیامبر ما هم سفارش کرده که با پدر و مادرمان مهربان باشم و ناراحت‌شان نکنیم، سرشان داد نزنیم، صدایمان را برایشان را بلند نکنیم و با کلمات محبت‌آمیز با آنها سخن بگوییم.

در موقع دعا آنگاه که رو به خداوند بزرگ می‌ایستیم پدر و مادر را چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند فراموش نکنیم و از خدای مهربان بخواهیم آنها را ببخشد و در بهشت جای دهد.

هنگام دعا بگوییم: ای خدای مهربان و توانا همان‌طور که آنها مرا در کودکی تربیت و نگهداری کردند و تمام سعی و تلاش خویش را برای آسایش و امنیت من انجام دادند، شما نیز آنان را مورد محبت بی‌پایان خود قرار بده.

پس یادمان باشد که پدر و مادر به عنوان دو انسان فداکار و زحمتکش تمام بار مسئولیت‌های مربوط به فرزندان را بر دوش می‌کشند و همه سختی‌ها را به خاطر آسایش ما تحمل می‌کنند و هیچ‌وقت شکایتی ندارند؛ همیشه قابل احترام هستند و باید آنها را تا ابد دوست بداریم. وقتی خواندن محمد تمام شد، آهسته سرش را بالا آورد و نفس عمیقی کشید و زیر‌چشمی نگاهی به بقیه انداخت تا ببیند عکس‌العمل آنها چیست.

حاج‌آقا که به نظر راضی می‌آمد نگاهش کرد و با لبخند گفت: خوب بود پسرم، آفرین؛ بچه‌ها برای سلامتی محمد و پدر و مادرش یک صلوات بلند بفرستید.

رضا بهنام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها