ارتش و نیروهای مردمی یمن در نهایت فرودگاه عدن را محاصره کرده و آن را از چنگال ریاض درآوردند.
کد خبر: ۸۱۸۱۵۷
انصارالله طرح عربستان را ناکام گذاشت

در رابطه با عوامل تصرف عدن از سوی عربستان و تحولات یمن با دکتر غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

چه عواملی باعث شد تا عربستان دست به تصرف عدن بزند؟

از ابتدای بحران یمن نیز اگر دقت شود، منصور هادی از صنعا به سمت عدن حرکت کرد و در آنجا مستقر شد. پذیرفتن هیات‌ها از همان ابتدای بحران بیانگر این مطلب بود که مساله تجزیه یمن به دو قسمت در دستور کار قرار دارد. اقدامات عربستان سعودی در روزهای اخیر نیز با هدف سیطره کامل بر عدن، تجزیه یمن و در جهت حمایت از نیروهای منصور هادی و انتقال وی و اجزای قبلی دولت به این منطقه بوده اما نیروهای انصارالله مانع تحقق چنین امری شدند.

آیا احتمال بازپس‌گیری کامل بندر عدن وجود دارد؟

درگیری‌ها در عدن همچنان ادامه دارد و هر احتمالی برای بندر عدن وجود دارد. نیروهای مردمی، احزاب یمنی و ارتش خواستار استقلال، ثبات و یکپارچگی در کشور و رویارویی با هرگونه تجاوز هستند. همین عامل باعث شده تا با هر هرگونه تجاوزی که در تضاد با استقلال و ثبات یمن است، بشدت مقابله شود. در حقیقت تا زمانی که بر این عامل تاکید می‌شود، دیگر اقدامات متجاوزان به نتیجه‌ای منتهی نمی‌شود.

آینده یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعتا افق نامشخصی وجود دارد. تصوری که هنگام آغاز حمله عربستان وجود داشت، این بود که مردم یمن خیلی سریع در برابر گروه‌های متجاوز سر تعظیم فرود می‌آورند اما استمرار این عملیات نشان می‌دهد که عربستان به کوچک‌ترین اهداف خود نرسیده و در حالت سردرگمی قرار دارد. تشدید اقدامات نظامی راه به جایی نمی‌برد چون مردم یمن بویژه حزب حاکم و ارتش روحیه قوی دارند و برای حفاظت از استقلال کشور هر اقدامی را انجام می‌دهند.

برداشت کلی شما از تحولات یمن چیست؟

بحران داخلی یمن باید در چارچوب گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی بدون دخالت کشور خارجی حل شود. جمهوری اسلامی ایران نیز طرحی را در این چارچوب مطرح کرده است. در این میان سازمان ملل باید برای تحقق یک راه‌حل سیاسی به منظور جلوگیری از دخالت خارجی و برای به کرسی نشاندن حرف مردم یمن و خواسته گروه‌ها و احزاب نقش قابل توجهی را ایفا کند. از سوی دیگر اقدام سازمان ملل در ژنو باید استمرار یافته و فعال‌تر شود. نماینده دبیرکل در یمن نیز باید واقعیت‌های جنگ یمن را در نظر بگیرد و در جهت تحقق اهداف حق‌طلبانه یمنی‌ها حرکت کند.

معصومه زارع - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها