وزیر خارجه آمریکا می‌گوید نگرانی واقعی جهان باید زمانی باشد که نتوان توافق هسته‌ای با ایران را نهایی کرد و اگر کنگره این [توافق] را تصویب نکند، هیچ تحریمی‌ نخواهیم داشت.
کد خبر: ۸۱۸۰۰۹
اگر کنگره توافق هسته‌ای را تأیید نکند، تحریمی نخواهیم داشت

جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که احتمال نهایی نکردن توافق هسته‌ای ایران می‌تواند تمام جهان را دچار واهمه سازد.
وزیر خارجه آمریکا که امروز (یکشنبه) در تور شبکه‌های آمریکایی حضور یافته تا درباره دستیابی ایران و گروه 1+5 به جمع‌بندی نهایی به افکار عمومی این کشور توضیح دهد در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت:‌ "واقعیت این است که ترس واقعی منطقه باید زمانی باشد که به توافق دست نیابیم."
وی در ادامه گفت: "اگر کنگره این [توافق] را تصویب نکند، هیچ تحریمی‌ نخواهیم داشت."
وی در ادامه افزود: "در این زمان است که آنها [ایرانی‌ها] احساس آزادی کرده و آنچه که این توافق آن را متوقف کرده، دنبال خواهند کرد."
جان کری در ادامه این مصاحبه گفت که کشورش گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از آنچه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران می‌نامید دارد: "ما تمهیدات بسیاری داریم. آمریکا همیشته توانایی اقدام یکجانبه را دارد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین این عقیده را که توافق بی‌ثباتی بین‌المللی را افزایش خواهد داد رد کرده و در جواب منتقدینی که می‌گویند توافق هسته‌ای با ایران صلح جهانی را تهدیدی می‌کند گفت: "ما با آنها بسیار مخالف هستیم."
وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفتگویی با شبکه فاکس‌نیوز که جاش ارنست، وزیر انرژی آمریکا، نیز در آن حضور داشت، در پاسخ به سؤالی درباره بازرسی‌ها از سایت‌ها مشکوک ایران در هر زمان و هر مکان گفت: "من در چهار سال گذشته هیچگاه درباره بازرسی‌های هر زمان-هر مکان سخن نگفته‌ام."
کری در ادامه در واکنش به تلاش مجری شبکه فاکس‌نیوز درباره اینکه دولت آمریکا پیشتر وعده بازرسی هر زمان-هر مکان را داده است گفت: "کریس،‌ اینجا بازی نکن. واقعیت این است که در موضوع کنترل تسلیحاتی، هیچ کشوری در این سیاره وجود ندارد که [بازرسی] هر زمان-هر مکان داشته باشد. چنین استانداردی در کنترل تسلیحاتی وجود ندارد. یک فرآیند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که درباره آن مذاکره کردیم و توانایی منحصر بفردی را برای انعقاد [توافق] ایجاد کرده‌ایم."
وی در ادامه افزود: "ما مکانیزمی را فراهم کرده‌ایم که بر اساس آن می‌توانیم به سازمان ملل برویم، یک کشور می‌تواند به شورای امنیت برود. ما این توانایی را داریم که تحریم‌ها را به سرعت بازگردانیم و یا هر تحریمی را که می‌خواهیم اعمال کنیم و در صورتی که به ما دسترسی ندهند آنها را به دلیل نقض توافق پاسخگو گردانیم."
وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنانش درباره دسترسی‌ها گفت: "ما هیچگاه درباره بازرسی‌های هر زمان-هر مکان سخنی نگفته‌ایم. اسم آن دسترسی مدیریت شده تحت نظارت آژانس است." (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها