رونق کسب و کارهای اینترنتی بخصوص در دوران کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست به صورتی که کارشناسان معتقدند توسعه و افزایش کسب و کار‌های اینترنتی به همان سرعتی که جهان در حال تغییر است، ادامه خواهد یافت و بزودی جایگاه بسیار مهمی در تجارت جهانی به خود اختصاص می‌دهد. چون امکانات بالقوه اقتصاد دیجیتال در اروپا و برخی کشورهای پیشرفته، بسیار وسیع و مهیاست که می‌تواند صدها میلیارد دلار در رشد اقتصادی نقش داشته باشد. اما سوال اصلی این است که آیا شرکت‌های تجاری می‌توانند تمام بخت خود را در این بازار بیازمایند؟ چگونه می‌توان هم در این انقلاب دیجیتال شرکت کرد و هم کارآفرین بود؟
کد خبر: ۸۱۷۹۹۴

کارشناسان درباره پاسخ به این سوال‌ها به نحوه مدیریت کسب و کارهای ‌اینترنتی اشاره می‌کنند و می‌گویند: «مدیریت در شرکت‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند، مدیریت هرمی نیست و بیشتر شبیه کارگروهی است. باید به حرف‌های کارمندانتان گوش کنید و ذهنی باز نسبت به ایده‌های جدید داشته باشید.»

این درحالی است که کارگروهی در کسب و کار اینترنتی توانسته باعث موفقیت شرکتی در زمینه تحلیل داده‌ها باشد که برای مثال‌زدن مناسب است. چون ایده‌ای خلاق با در نظر گرفتن اهمیت داده‌های اقتصادی در کسب و کار امروز در پی تاسیس «شرکت اینفوگرام» بوده است.‌شرکت «اینفوگرام» در ریگا، پایتخت جمهوری لتونی براساس ایده‌ای ساده یعنی مصورسازی داده‌ها پایه‌گذاری شده است. به این صورت که کاربران می‌توانند بر اساس داده‌های خود، به طور رایگان نمودار یا گرافیک‌های رایانه‌ای ترسیم کنند و آنها را برای استفاده‌های مختلف خود به‌کارگیرند. هرچند حرفه‌ای‌ها یا مدیران شرکت‌هایی که قصد تحلیل فرصتی اقتصادی یا تجاری دارند با پرداخت مبلغی، به گزینه‌های پیشرفته‌تر برای ترسیم نمودارهای رایانه‌ای دسترسی خواهند داشت.

اولدیس لیترتز، یکی از سه بنیانگذار شرکت در مورد خدماتی که اینفوگرم ارائه می‌کند، می‌گوید: «ما اولین شرکت در سراسر دنیا هستیم که این خدمات را ارائه می‌کنیم. در حال حاضر دو میلیون مشتری در سراسر دنیا داریم و پتانسیل بازارمان را برای ۱۰ سال آینده، ۱۰۰ میلیون کاربر برآورد می‌کنیم.»

وی با اشاره به این‌که سرمایه اولیه نزدیک به دومیلیون دلاری شرکت را دو صندوق سرمایه‌گذاری آلمانی و بریتانیایی تامین کرده‌اند اظهار می‌دارد: هدف شرکت این بوده که با افزودن زبا‌ن‌های مختلف به چارچوب نرم‌افزاریش، جهانی شود.

لیترتز در ادامه می‌افزاید: ارتباط با سرمایه‌گذاران بین‌المللی باعث شده «اینفوگرام» بتواند از مهارت کسانی که در شرکت‌های بزرگ اینترنتی نظیر گوگل کار می‌کنند، بهره بگیرد و مهم‌تر از جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران، ارتباط و دانشی بود که آنها به هیات‌مدیره آوردند. به کمک آنها توانستیم تیم اجرایی‌مان را از شرکت‌های بین‌المللی دیگر و کسانی که در شرکت «گوگل» کار می‌کنند، انتخاب کنیم.

رینیس زیتمانیس، نماینده کشور لتونی در سازمان «قهرمانان دیجیتال» ـ «ارگانی که با استفاده بهینه از دنیای دیجیتالی تلاش می‌کند تا استفاده از فناوری‌های دیجیتال را برای رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بین شهروندان رواج دهد» ـ در مورد مولفه‌هایی که در موفقیت شرکت‌های دست‌اندرکار در حوزه اقتصاد دیجیتال دخیل هستند، می‌گوید: این شرکت‌ها باید فعالیت خود را به یک موضوع خاص محدود کنند نه این‌که به قول معروف از این شاخه به شاخه‌ای دیگر بپرند.

وی می‌افزاید: «بازار دیجیتال، بازار بسیار بزرگی است، اما با تمرکز بر یک موضوع خاص. چیزی که ارزش داشته باشد و مشتری بتواند به آسانی با آن کار کند. خصوصیت سومی هم لازم است: کالایی که ارائه می‌کنید باید جدید باشد و چیزی نباشد که از قبل در بازار وجود داشته است. این سه ویژگی با هم بازار اروپا و تمام دنیا را برای شما باز خواهد کرد.»اما اگر قصد دارید شرکتی تجاری ایجاد کنید که صرفا در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کند، یا این‌که بخواهید شرکت خود را به شرکتی اینترنتی تبدیل کنید، نیاز به مقررات و قوانینی را برای راه‌اندازی دارید.

زیتمانیس دراین باره می‌گوید: «اولین چیزی که باید بدانید این است که مدیریت در این شرکت‌ها، مدیریت هرمی نیست. بیشتر شبیه کارگروهی است. باید به حرف‌های کارمندانتان گوش کنید و ذهنی باز نسبت به ایده‌های جدید داشته باشید. در تیم خود از کسانی استفاده کنید که مهارت‌های دیجیتال و ایده‌هایی در این زمینه دارند. باید به نظرات مشتریانتان هم گوش کنید.»‌ وی می‌‌افزاید: به عقیده من کلید موفقیت شرکت «اینفوگرام»، جهانی فکر کردن آنهاست.

منبع : بیزینس مانیتور/ ژوئن 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها