۳۰ روز طاعت رب یکتا به پایان رسید و مؤمنان در بندگی به یکدیگر امید به عفو و رحمت خدای خطاپوش را بشارت می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۷۸۵۳
عید فطر دریچه رستگاری و بندگی از فطرت انسانی

کاروان رمضان 30 روز پیش حرکتش را برای آزمونی دیگر در راه بندگی آغاز کرد و مؤمنان خداجو با امید به مغفرت نور آسمان و زمین، با رمضان همگام شدند.

30 روز، فرصتی دوباره برای آزمودن استقامت و بردباری شد و هر روز در گرد این سفره رحمت دستان روزه داران برای دعا به آسمان گشوده شد.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة، ... اللهم لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا...، اللهم لک صمنا ... اللهم ... اللهم ...، سایبان مهربانی خدا آن‌قدر در روزهای گرم تابستانی، سایه‌سار مهر ایجاد کرد، که حسرت از دست رفتن ماهی با عظمت بر دل می‌ماند تا شاید وقتی و فرصتی دیگر... .

ماهی که انسان برای انسان، راه و رسم آدمیت را معنایی دوباره می‌کرد، اینک بر جانها و خاطره‌ها باقی می‌ماند.

با اللهم اهل الکبریاء و العظمة، ... الجود و الجبروت، ... العفو و الرحمة ... خورشید فطر سر می‌زند و فرصتی دوباره پس از عید فطر برای آنان که فرصت زیستن دنیایی به دست آورده‌اند، فراهم می‌کند.

خورشید فطر سر می‌زند و دلها غمین از رفتن رمضان و شب‌های دعا و نیایش می‌شود. بشارت باد به همه آنانی که در سختی گرما، عبادت خدا را به جان خود پسندیدند و به استقبال سال معنوی دیگری می‌روند.

عید فطر، عید عهد بستنی دوباره با خداست تا در سال جدید معنوی، مراقبت از نفس اماره را فراموش نکنیم و زندگی را از دریچه ایمان بار دیگر با رویش عشق در بارگاه خداوندی تجربه کنیم.

حجت الاسلام محمد فقیه، کارشناس مذهبی با بیان اینکه مؤمنان به‌مثابه گیاهان نورسته با توفیق توبه در رمضان، پله پله تا ملاقات خدا قدم برداشته‌اند، افزود: انسان در این بلوغ ذهنی، روحی و دینی در رمضان، بار دیگر تزکیه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در عید فطر احکام مستحبی وجود دارد که مؤمنان می‌توانند در تکمیل عبادات رمضانی خود انجام دهند تصریح کرد: مستحب است روزه داران نماز عید فطر را در طلوع آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است ‏بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند.

فقیه خاطرنشان کرد: اعمالی نیز در روز عید فطر وجود دارد و مستحب است پیش از نماز عید غسل کنند، و دعاهایی که برای پیش از نماز و بعد از آن در کتاب‌های دعا ذکر شده است با امید عفو و رحمت بخوانند.

وی با اشاره به فرازهای دعای «اللهم اهل الکبریاء و العظمة...» گفت: چشمه جوشان معرفت در دعای نماز عید فطر، چشم‌روشنی روزه داران است و تدبر در این معنی، عبودیت را از دریچه‌ای دیگر به ذائقه‌های خداجو می‌چشاند.

فقیه با تأکید بر ضرورت پرداخت زکات فطره، افزود: مؤمنان در این روز قبل از انجام هرکاری باید زکات فطره خود را به‌منظور یاری مستضعفان پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: این نماز در زمان حضور امام زمان ارواحنا له الفداء واجب بوده و باید به‌جماعت خوانده شود، ولی در زمان ما که امام زمان از نظرها غایب است مستحب بوده و می‌توان آن را به‌جماعت یا فرادی خواند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها