صنعت سینما سالانه تعداد زیادی فیلم انیمیشن روانه پرده نقره‌ای می‌کند

به‌دنبال شکار تماشاگر

رسانه تلویزیون برای یکی از تولیدات جدید خود سراغ ایزاک آسیموف، نویسنده سرشناس و کلاسیک دنیای ادبیات می رود.
کد خبر: ۸۱۷۷۷۹
«فاندیشن» ایزاک آسیموف در تلویزیون

شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او کتاب «فاندیشن» این نویسنده را برای تازه‌ترین مجموعه تلویزیونی خود انتخاب کرده است.

فاندیشن یک مجموعه کتاب چند جلدی است که هر دو صنعت سینما و تلویزیون سال‌هاست به دنبال تبدیل کردن آن به یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی هستند.

دوستداران هنرهای تصویری طی سال‌های قبل تلاش بی‌وقفه و چندساله رولند امریخ آلمانی‌تبار (و سازنده فیلم‌های موفق روز استقلال، گودزیلا و پس‌فردا) برای تولید فیلمی سینمایی براساس این کتاب چندجلدی را از یاد نبرده‌اند.

مسئولان شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او، در اولین قدم اعلام کرده‌اند جونا نولان (برادر کریستوفر نولان) کار نگارش فیلمنامه اقتباسی فاندیشن را انجام خواهد داد.

او که در کار نوشتن فیلمنامه‌های فیلم‌های پرسر و صدا و پرفروش «میان‌سیاره‌ای» و «بتمن‌»‌ها با برادر فیلمساز خود همکاری نزدیک داشته، با دنیای پررمز و راز و جذاب داستان‌ها و موضوعات علمی‌- تخیلی بیگانه نیست.

این در حالی است که این فیلمنامه‌نویس در گفت‌و‌گوهای مختلف خود از علاقه زیادش به داستان‌ها و سبک کاری ایزاک آسیموف صحبت کرده است. خط اصلی داستان این درام پررمز و راز درباره یک دانشمند و رویاپرداز به نام هری سلدون است.

وی در سیاره‌ای دوردست به نام ترمینوس زندگی می‌کند و موفق به کشف و اختراع یک علم جدید به نام سایکو هیستوری (تاریخ روان‌شناسی) شده است که قابلیت‌های بالایی دارد.

مهم‌ترین قابلیت این علم، پیش‌بینی آینده و کمک به نوع بشر برای چیره شدن بر موانع پیش‌رو است.

هری سلدون کاراکتر عجیب و غریب و پررمز و رازی دارد و این موضوع، باعث نگاه ویژه و خاص آدم‌های دوروبر و همکارانش به او می‌شود. این فیزیکدان به کمک اختراع جدید خود، متوجه این مساله مهم می‌شود که امپراتوری حاکم درحال نابودی و اضمحلال است.

طبق پیش‌بینی علم او، این فروپاشی باعث تسلط 30 هزار ساله بربریت و توحش بر محل زندگی آدم‌ها می‌شود.

در کنار این پیش‌بینی، هری سلدون با یک پیش‌بینی دیگر هم روبه‌رو می‌شود؛ این پیش‌بینی حکایت از آن می‌کند که با کمک سایکو هیستوری و یک سیاره نزدیک به نام فاندیشن، می‌توان بر مشکل غالب شدن توحش فائق آمد.

سیاره فاندیشن، گروهی از دانشمندان ماهر و کارکشته را در خود دارد و آنها می‌توانند میزان تسلط بربرها را تا حدود دوسوم کاهش دهند. اما این چیزی نیست که رضایت خاطر سلدون و دانشمندان را فراهم کند. آنها خواستار عدم تسلط کلی بربرها برسیاره هستند.

جلد اول کتاب آسیموف، داستان سیاره فاندیشن را تعریف می‌کند و ماجراهای سلدون در جلدهای بعدی آن دنبال می‌شود. این مجموعه کتاب در سه جلد منتشر و روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

مجموعه تلویزیونی فاندیشن هم ترتیب کلی کتاب‌های آسیموف را به هم نمی‌زند و فیلمنامه آن، کاملا براساس کتاب‌های او نوشته شده و جلو می‌رود.

به این ترتیب، این مجموعه پررمز و راز علمی ـ تخیلی حداقل در سه فصل تولید خواهد شد.

شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او امتیاز تولید برگردان تلویزیونی کتاب آسیموف را اوایل سال جاری میلادی خریداری کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که چند کمپانی بزرگ فیلمسازی هم تلاش داشتند امتیاز برگردان سینمایی آن را خریداری کنند.

با وجود آن‌که اچ‌بی‌او در تدارک تولید مجموعه‌ای تلویزیونی بر اساس داستان آسیموف است، اما مسئولان آن احتمال تولید فیلم سینمایی بر مبنای آن را هم رو نکرده‌اند.

آنها می‌گویند اگر پیشنهاد خوبی در این رابطه از سوی کمپانی‌های فیلمسازی ارائه شود، به موضوع فیلم سینمایی فاندیشن هم فکر می‌کنند اما حتی در صورت ساخت چنین فیلمی، مجموعه‌ای تلویزیونی آن هم در چند فصل تولید خواهد شد.

این در حالی است که مسئولان شبکه اچی‌بی‌او در این باره صحبت نکرده‌اند که آیا فیلم سینمایی احتمالی و مجموعه تلویزیونی از یک گروه کاری استفاده خواهد کرد یا عوامل تولید آنها متفاوت خواهند بود.

کار تولید مجموعه تلویزیونی فاندیشن از اواخر پاییز سال جاری میلادی شروع می‌شود و اولین اپیزود آن یک فیلم سینمایی ـ تلویزیونی 75 دقیقه‌ای خواهد بود. تهیه‌کنندگان این درام علمی ـ تخیلی از جونا نولان برای کارگردانی دو اپیزود اول و دوم آن دعوت به همکاری کرده‌اند که به احتمال زیاد، وی این دعوت را قبول خواهد کرد.

این در حالی است که منابع نزدیک به پروژه می‌گویند تهیه‌کنندگان آن از کریستوفر نولان هم دعوت کرده‌اند تا چند اپیزود مجموعه را کارگردانی کند. رولندا مریخ هم یکی دیگر از فیلمسازان سرشناس دنیای سینماست که گفته می‌شود به‌عنوان کارگردان با این مجموعه همکاری خواهد داشت.

وی در گفت‌وگویی از این موضوع استقبال کرد و گفت: اگر در دنیای سینما نتوانست داستان آسیموف را جلوی دوربین ببرد، این موضوع را در دنیای تلویزیون جبران خواهد کرد.

کار انتخاب بازیگران مجموعه شروع شده و چند بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، نامزد بازی در نقش کاراکتر هری‌سلدون هستند. در این میان نام متیو مکاناهی بیشتر از هر نام دیگری شنیده می‌شود.

وی از دوستان نزدیک خانواده نولان است و در فیلم‌های «میان سیاره‌‌ای» و «سرآغاز» با آنها همکاری داشته است.

هزینه تولید فصل اول فاندیشن حدود 17 میلیون دلار برآورد شده است.

با ساخت دکورهای مجموعه، هزینه تولید فصل‌های بعدی تا حدود پنج‌میلیون دلار کمتر خواهد شد.

قرار است قسمت اول این درام علمی ـ تخیلی برای اوایل فصل بهار 2016 آماده پخش شود.

مترجم: کیکاووس زیاری
منبع : موویز

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها