به پیوست نامه‌ای جهت برخورداری از معافیت مالیاتی

فهرست کتابفروشان به سازمان امور مالیاتی ارسال شد + عکس

تنها چند روز مانده به اتمام مهلت تعیین شده برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، فهرست کتابفروشان تهران را برای برخورداری از معافیت مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی ارسال کرد.
کد خبر: ۸۱۷۷۶۱
فهرست کتابفروشان به سازمان امور مالیاتی ارسال شد + عکس

در واپسین روزهای باقیمانده تا پایان مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی (۳۱ تیرماه ۱۳۹۴) از سوی مودیان، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست کتابفروشان - ارائه شده از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران - را که به تائید این معاونت رسیده‌اند، برای برخورداری از معافیت مالیاتی، به رئیس این سازمان ارائه کرد.

سیدعباس صالحی در نامه خود به علی عسگری، با استناد به دستورالعملی که اواخر سال ۹۳ به امضای دو طرف رسید، خواستار همکاری و انجام اقدامات لازم این سازمان برای برخورداری کتابفروشان مذکور از معافیت مالیاتی مورد اشاره شده است.

بر اساس نامه صالحی، اسامی کتابفروشان عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که مشمول معافیت مالیاتی هستند، در ۲۸ صفحه به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره گفت: ما پیشتر طی نامه‌ای به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لیست کتابفروشان عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را که حدود ۶۰۰ نفر هستند، به این معاونت اعلام کردیم و این معاونت هم پس از بررسی‌های خود، نامه‌ای را به امضای آقای صالحی به رئیس سازمان امور مالیاتی ارسال و در آن مراتب را برای برخورداری از معافیت مالیاتی این کتابفروشان تشریح و خواستار اجرای دستورالعمل شده که بین وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ امضا شده است.

وی افزود: بر اساس این توافق، شروع زمان اجرای دستورالعمل یادشده قرار است از ابتدای سال ۹۳ باشد، یعنی کتابفروشان از ابتدای سال ۹۳ می‌بایست مشمول معافیت مالیاتی باشند. البته الان کماکان پرونده‌های سال ۹۲ در حال رسیدگی است و با توجه به اینکه کتابفروشان عموماً مشمول بند «ج» ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم هستند و تکلیفی به داشتن دفاتر ندارند و تنها تکلیفشان، ناشی از قانون برنامه پنجم توسعه، یعنی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است، همکاران کتابفروش تا ۳۱ تیرماه فرصت دارند که اظهارنامه خود را تسلیم حوزه‌های دارایی کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه مقرر است از ابتدای سال ۱۳۹۳ معافیت مالیاتی درباره این شغل (کتابفروشی) اِعمال شود، دیگر پرداخت مالیات علی‌الحساب از سوی مودی در زمان تسلیم اظهارنامه - که تا پیش از این مودی (مودی) ناگزیر از انجام (پرداخت) آن بود - ضرورتی ندارد و کتابفروشان کافی است به دستورالعمل مصوب مورد توافق سازمان امور مالیاتی و وزارت ارشاد مورخه ۲۴ اسفند ۹۳ و نیز فهرستی که ما به معاونت فرهنگی ارسال کرده‌ایم و این معاونت هم به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده، استناد کنند و معافیت مالیاتی خود را یادآور شوند.

آموزگار در عین حال از عدم ابلاغ دستورالعمل یادشده از سوی سازمان امور مالیاتی به شعب آن خبر داد و افزود: با اینکه چند ماه از امضای این دستورالعمل می‌گذرد، این دستورالعمل هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی به حوزه‌های مالیاتی تابعه آن ابلاغ نشده است. کتابفروشان همکار ما به ما مراجعه و اعلام می‌کنند که به هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی، ممیزان مالیاتی از آنها مالیات خوداظهاری ۴۰ درصدی را به عنوان مالیات عی‌الحساب مطالبه می‌کنند و وقتی که آنها (کتابفروشان) اظهار کرده‌اند که ما مشمول معافیت مالیاتی شده‌ایم، ممیزان ابراز کرده‌اند که چنین دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به تلاش اتحادیه متبوعش در مجاب کردن کتابفروشان عضو برای تسلیم به موقع اظهارنامه‌هایشان به حوزه‌های مالیاتی علیرغم اینکه مطابق دستورالعمل یادشده، نیازی به داشتن دفتر ندارند و اساساً تکلیفی بر آنها در این خصوص تحمیل نشده است، از سازمان امور مالیاتی خواست تا دستورالعمل یادشده را به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ کند و تاکید کرد: امیدوارم اجرای این دستورالعمل با مشکل و مانع رو به رو نشود و اینگونه نباشد که کتابفروشان از یک طرف روی کاغذ معاف باشند اما از طرف دیگر از آنها مالیات اخذ شود.

پیشتر علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آخرین زمان برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، با اشاره به همزمانی این ضرب العجل (آخر تیرماه) با عید فطر، گفته بود: در صورتی که عید فطر روز شنبه (۲۷ تیر) باشد، از روز یکشنبه نیز مجددا اظهارنامه‌های مالیاتی تحویل گرفته خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها