نتایج یک مطالعه جدید بر روی موش ها نشان می دهد که سوء تغذیه اجداد برای چند نسل می تواند باعث ابتلا به چاقی و دیابت شود.
کد خبر: ۸۱۷۷۳۲
سوء تغذیه اجداد موجب چاقی و دیابت نسل های بعد

این مطالعه که توسط محققان استرالیایی بر روی موش انجام شد نشان می دهد که اگر اجداد این حیوانات برای چند سال تحت سوء تغذیه قرار گرفته باشند، نسل بعدی به رغم رعایت یک رژیم غذایی عادی اما به دلیل تطابق ژنتیکی بدن آنها با بدن اجدادشان ر کنترل روش ذخیره چربی ، چاق می شوند.

محققان اعلام کردند، این پتانسیل برای این تغییرات علت ابتلا به دیابت نوع دو، 70 درصد مردم کشورهای در حال توسعه تا سال 2030 است.

محققان در این مطالعه که در مجله «Cell Metabolism» منتشر شده است، نوشتند: مردم کشورهای در حال توسعه با سوء تغذیه چند نسلی مواجه شده اند و در حال حاضر سر گرم ایجاد تغییرات عمده ای در شیوه زندگی خود هستند که با ایجاد یک همه گیری در بیماری های سوخت و سازی ارتباط دارد.

محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا در این مطالعه موش ها را به دو دسته تقسیم کردند، به یک گروه برای 52 نسل یک رژیم غذایی عادی دادند و گروه دوم را برای 50 نسل تحت سوء تغذیه قرار دادند و به دو نسل آخر رژیم غذایی عادی دادند.

در انتهای این مطالعه موش هایی که برای 50 نسل سوء تغذیه تحمل کرده بودند خطر ابتلا به دیابت و سایر نقص های سوخت و سازی در آنها بیشتر بود زیرا بدن آنها در طول زمان در معرض بیان ژن هایی قرار گرفته بود که از طرق مختلف چربی ذخیره می کردند.

واردهان هاردیکار استاد دانشگاه سیدنی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، وضعیت سوخت سازی در دو نسلی که رژیم غذایی عادی داشتند، تغییر نکرد.

وی افزود: بدن این نسل از موش ها نیز به ذخیره مواد غذایی اضافی به عنوان چربی عادت کرده بود که این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و عروقی و خطر سوخت و سازی ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

هاردیکار گفت: سطوح کم B12 در موش هایی که تحت سوء تغذیه قرار گرفته بوند با افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت ارتباط داشت.

با این وجود محققان اذعان داشتند، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا تعیین شود که آیا مکمل B12 می تواند خطر ابتلا به بیماری های سوخت و سازی را در نسل های بعدی برطرف سازد یا خیر.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها