داستان کسب‌وکار

شمع‌هایی با بوی مردانه

برخی از بهترین تجارت‌های جهان از تغییر کاربری محصول یا خدماتی است که پیش از این تولید شده‌اند و در بازار موجودند، مانند آنچه شبکه نتفلیکس برای اجاره فیلم‌های سینمایی انجام می‌دهد.
کد خبر: ۸۱۷۶۷۹

هارت مین یکی از کارآفرینانی است که با استفاده از چنین ایده‌ای در سن نوجوانی کسب و کاری متفاوت و موفق را راه‌اندازی کردManCan . نتیجه عملی شده ایده خلاقانه‌ای بود که هارت مین در 13 سالگی به ذهنش خطور کرد. این شمع‌ها برخلاف شمع‌های معطر دیگر خوشبوکننده هوا نیستند و بوی گل و عطر و عود نمی‌دهند، یک شمع عادی ManCanمی‌تواند بوی دستکش چرمی نوی بیسبال بدهد.

هارت می‌گوید شرکتش ابتدا تنها یک شوخی بود و قرار نبود به یک کار واقعی تبدیل شود. ایده ساخت این شمع‌ها زمانی به ذهن هارت مین خطور کرد که درحال دست انداختن خواهرش به خاطر فروش شمع‌هایی با رایحه دخترانه در بازارچه مدرسه بود. او به این فکر افتاد که شاید پسرها هم بخواهند در اتاقشان شمع‌هایی روشن کنند، اما شمع‌هایی که بوی صابون یا بابونه ندهد. از این رو ایده‌اش را با مادرش مطرح کرد و مادر او را برای عملی کردن ایده‌اش تشویق کرد. ایده‌‌ای که با 100 دلار پس‌انداز هارت و 200 دلار کمک مالی خانواده او به واقعیت تبدیل شد و این خانواده با همکاری یکدیگر گروه شمع‌سازی ایجاد کردند که اکنون محصولات آن نه‌تنها در سراسر آمریکا طرفدار دارد، بلکه در بیش از 60 فروشگاه آمریکایی به فروش می‌رسد. شمع‌های ManCan اکنون از رایحه‌هایی متفاوت از شمع‌های معطری که در بازار موجودند برخوردارند، رایحه‌هایی از قبیل بوی آتش، اسکناس نو، کالباس، خاک‌اره، چمن تازه چیده شده، پیپ پدربزرگ، سیگار برگ، خاک، پیتزا، نان، ماشین نو، قهوه، باروت و شکلات داغ.

شرکت ManCan به عنوان کسب و کاری تازه که توسط یک نوجوان راه‌اندازی شده، عملکرد خوبی از خود نشان داده‌است. فروش میانگین هفتگی شمع‌های این شرکت 300 شمع است. تجارت نوپا اما سود‌ده این نوجوان جنبه خیریه‌ای نیز دارد. هارت شمع‌هایش را در قوطی‌های سوپ می‌سازد، برای این‌کار او مقادیر زیادی سوپ سفارش می‌دهد و آنها را به رستوران‌های محلی اهدا می‌کند تا این غذا به صورت رایگان در اختیار ساکنان نیازمند محل قرار گیرند و قوطی‌های خالی را پس گرفته و از آنها برای ساختن شمع استفاده می‌کند.

ساخت شمع‌ها ابتدا در آشپزخانه خانه آغاز شد، اما اکنون این خانواده درصدد اجاره مکانی برای تولید انبوه‌تر شمع‌ها هستند. ساخت هر شمع پنج دلار هزینه دارد اما به دلیل روند پرزحمتی که برای تولید آنها سپری می‌شود، هارت آنها را با قیمت 9 دلار و 50 سنت به فروش می‌رساند. سفارش‌ها مستقیما توسط این نوجوان مدیریت شده و ارسال آنها برای مشتری حدود دو هفته طول می‌کشد.

شرکت تک نفره هارت مین اگرچه نوپاست و هنوز درآمد قطعی آن اعلام نشده‌، اما با درنظر گرفتن سن پایین و جدیتی که بنیانگذار آن در ادامه تجارت در پیش گرفته‌است، موفقیت چشمگیر آن در آینده‌ای نه چندان دور غیرممکن نیست. تنها کارمند این شرکت به جز بنیانگذار آن فردی است که در زمان حضور هارت مین در مدرسه، مسئولیت گرفتن سفارش‌ها را از مشتریان به عهده دارد.

شمع‌های مردانه هارت در حال حاضر در 60 فروشگاه در سراسر آمریکا به فروش می‌رسند و هارت نوجوان تاکنون توانسته 9 هزار قطعه از شمع‌هایش را در آمریکا به فروش برساند.

سمیرا مصطفی نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها