این هفته هم فضای مجازی روزهای پرخبر و پر تب و تابی را پشت سر گذاشت. چمدان طبق روال هر هفته گزارشی را برای مرور اجمالی اتفاقات فضای رسانه‌ای کشور با تمرکز ویژه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آماده کرده است. از ماجرای جستجوی همسر برای سعید معروف تا بازی رسانه‌ای بی‌نقص ظریف در وین. این شما و این هم رصدخانه چمدان.
کد خبر: ۸۱۷۶۶۰

بازی رسانه‌ای تمیز مرد دیپلماسی ایران

درست موقعی که استراتژیست‌های آمریکایی با فرستادن جان کری به مصاف خبرنگاران، داشتند اسباب یک بازی رسانه‌ای تمام‌عیار را آماده می‌کردند، یک توئیت کوتاه محمدجواد ظریف همه کاسه کوزه‌ها را به‌هم ریخت. ظریف در توئیتش خیلی کوتاه، نوشته بود: «این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.» متن کوتاه ظریف درست چند دقیقه پیش از این‌که جان کری توپ عدم توافق احتمالی را به زمین ایران بیندازد، مثل بمب در فضای مجازی سر و صدا کرد و طی چند دقیقه بیش از هزار بار در توئیتر مجددا به اشتراک گذاشته شد و عملاً برنامه‌ریزی طرف آمریکایی به‌هم ریخت. یکی دو روزی هم زمان صرف شد برای رمزگشایی از این توئیت که رسانه‌ها پیشگامش بودند. نهایتاً گاردین در گزارشی فاش کرد که این توئیت ظریف به رد بسته پیشنهادی مورد قبول همه کشورها از سوی آمریکا اشاره داشته است. گفته می‌شود جمله مورد نظر برای اولین بار در کمپین انتخاباتی آبراهام لینکلن استفاده شده است. جالب است بدانید که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص این توئیت ظریف گفته است که چون انگلیسی‌اش خوب نیست، دقیقا منظور ظریف را نفهمیده است.

کاپیتان به دنبال همسر

جلد سوال‌برانگیز یکی از نشریات عامه‌پسند در روزهای گذشته کاپیتان تیم ملی والیبال را به یکی از کانون‌های حواشی در فضای مجازی تبدیل کرد. جلدی که تیتر اصلی آن یعنی «در جستجوی همسر برای کاپیتان معروف» حسابی سعید معروف را دچار دردسر کرد و باعث شد ماجرای ازدواجش برسر زبان‌ها بیفتد. این اقدام نشریه مورد نظر فارغ از حاشیه‌هایی که حول معروف ایجاد کرد، سبب انتقاد بعضی فعالان رسانه نیز شد. افرادی که چنین تیتری را خصوصاً با توجه به مطلب مرتبطش -که صرفا گمانه‌زنی یک خبرنگار در مورد خصوصیات احتمالی همسر آینده معروف بود- کاری غیرحرفه‌ای قلمداد کرده و با انتقادات تند خود آن را نواختند. مسائل مرتبط با زندگی خصوصی ستاره‌ها همیشه مورد توجه نشریات عامه‌پسند قرار می‌گیرد و قابل کتمان نیست که سعید معروف این روزها یکی از معروف‌ترین ستاره‌های ایران است.

نامه فوتبالی یک زندانی

بابک زنجانی از درون زندان به حکم استیناف درباره باشگاه راه‌آهن واکنش نشان داد. او در این نامه کمیته استیناف را متهم کرد که چون صاحب سرمایه (یعنی خودش) در زندان است و بالای سر باشگاه نیست، با تیم پیکان دست به یکی کرده تا جلوی سقوط تیم را با اخراج راه‌‌‌آهن از لیگ برتر بگیرد.

کندن مو از کف دست

کره شمالی اینترنت نداشته خود را سانسور می‌کند. نیویورک تایمز خبر داده دولتمردان کره شمالی تصمیم گرفته‌اند برای همان اندک خارجی‌هایی که در این کشور به اینترنت دسترسی دارند هم محدودیت درست کنند. این محدودیت شامل فیلترشدن بعضی شبکه‌های اجتماعی و بعضی سایت‌ها که گفته شده محتوای مضر دارند، خواهد شد.

تمجید خبرساز یک مداح از خندوانه

سعید حدادیان، مداح شناخته‌شده‌ای که به اظهار نظرهای تند سیاسی شهره است، این بار با حمایت از یک برنامه تلویزیونی طنز در فضای مجازی خبرساز شد. حدادیان در حاشیه یک مراسم عزاداری، از کارکرد آموزشی برنامه خندوانه تمجید کرد و گفت که از نظر او رامبد جوان مجاهدی در راه خداست. چون این رسالت را بر دوش دارد که زیرسایه اسلام هم می‌شود خندید، خنده‌ای که در آن گناه نباشد. حدادیان البته این را هم اضافه کرد که رامبد جوان دوست اوست و یک بار قبلا برای عزاداری در هیات او حاضر شده است.

استفاده از ماشین لباسشویی ممنوع

فتوای عجیب یک خاخام صهیونیست اسباب خنده و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی را فراهم کرد. خاخام باریمخان استفاده از ماشین لباسشویی اتوماتیک با دریچه جلو را برای زن‌ها ممنوع اعلام کرد و دلیل این امر را ارتباط دو فرد مونث (زن و ماشین لباسشویی) برشمرد. پیش از این نیز این خاخام تاکید کرده بود که زن‌ها حتما باید با لباس حمام بروند، چون بدن زن همیشه در معرض معصیت قرار دارد. دستورالعمل‌های دینی سخیف این خاخام چندی است که دستمایه شوخی و خنده در میان کاربران در فضای مجازی شده است.

پوشش عجیب در مذاکرات

این عکس از پوشش غیرمعمول یک خبرنگار در حاشیه مذاکرات وین، در شبکه‌های اجتماعی خیلی سر و صدا کرد. عکسی که در آن یک خبرنگار در بالاتنه از پوشش رسمی کت و در پایین تنه از یک شورت اسپرت استفاده کرده بود. گفته می‌شود گرمای هوا سبب چنین پوشش‌های مضحکی در وین شده است. طولانی شدن زمان مذاکرات در وین که بالطبع حضور خبرنگاران را نیز تمدید کرده، باعث شده اخبار بیشتری از این دست حواشی در خروجی رسانه‌ها، خصوصا در فضای مجازی منتشر شود.

آن سوی ظریف

محمدجواد ظریف که در کمتر عکسی لبخند به لب ندارد، این بار با ظاهر گریان خود در یک عکس به خروجی رسانه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی آمد. این عکس که مربوط به مراسم شب احیا در مرکز اسلامی امیرالمومنین در وین است، به طور گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی منتشر شد. محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، در آخرین روزهای ماراتن مذاکرات، در مراسم مذهبی شب‌های قدر در وین شرکت کردند.

باز هم شایعه

شایعه‌سازها این بار سبب واکنش عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما شدند. ماجرا از این قرار بود که در یکی دو سایت و روزنامه ادعا شد فردی به اسم محمدابراهیم ضرغامی، فرزند عزت‌الله ضرغامی و مشاور رایتل است، اما ضرغامی در اینستاگرام خودش نوشت که فقط یک فرزند به اسم مرتضی دارد و او هم کارمند یک شرکت دولتی و نگران تعدیل نیرو در شرکت مورد نظر است. ضرغامی البته از پسرش عذرخواهی کرد، به این دلیل که پدر خوبی برایش نبوده و حالا اسمش هم برای او دردسرساز شده است.

تبلیغ علنی سرقت اینترنتی

انتشار این تصویر به شکل آگهی تبلیغاتی در بعضی سایت‌های اینترنتی، سبب واکنش‌هایی در سایت‌های خبری و کاربران فضای مجازی شد. در این آگهی آموزش روش سریع هک وای‌فای تبلیغ شده است، با این شعار که با هک سریع و آنی همه وای‌فای‌ها، همه جا اینترنت داشته باشید. جالب این‌که چنین تبلیغی که عملا تبلیغ سرقت محسوب می‌شود، به طور علنی در بعضی سایت‌های اینترنتی تبلیغ می‌شود. بد نیست در چنین فضایی بیشتر مراقب مودم خود باشید و برای انتخاب رمز وقت بیشتری صرف کنید. اگر مصرف ترافیک‌تان هم از حد مجاز بیشتر شده، بعید نیست یکی از همین سارق‌ها، مثل بختک روی خط اینترنت شما افتاده باشد، مراقب باشید.

ابوعزرائیل در مشهد

مبارز معروف عراقی، ملقب به ابوعزرائیل که می‌گویند نامش لرزه به اندام داعشی‌ها می‌اندازد، گویا اخیرا چند روزی در مشهد حضور داشته است. او که تصاویرش در حرم مطهر رضوی و همچنین یک هیات مذهبی در فضای مجازی منتشر شده، معروف به رمبوی عراقی است و در مبارزه‌های مردمی علیه داعش نقش بسیار موثری داشته است. ابوعزرائیل درپی مبارزه‌هایش در میان مردم عراق حسابی محبوب شده است.

سردر 3 میلیارد تومانی

احداث سردر سه میلیارد تومانی در دانشگاه شریف کاربران فضای مجازی خصوصا دانشجویان را به جوش و خروش انداخت. گفتنی است اعتراض به هزینه‌کرد نامناسب پول، فصل مشترک همه انتقادها به احداث این سردر پرهزینه بوده است. بعضی‌ها خطاب به سازندگان گفته‌اند که کاش این پول مثلا برای تجهیز آزمایشگاه‌های این دانشگاه هزینه می‌شد. احداث سردر انگار به یک دغدغه برای روسای دانشگاه‌های مهم تبدیل شده است. پیش از این دانشگاه‌های امیرکبیر و تربیت مدرس نیز سردرهای آنچنانی برای خود احداث کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها