استان ها و مناطق مرزی به دو دلیل بیشتر از سایر نقاط کشور دریافت کننده شبکه های آن سوی مرزها هستند؛ اول، به دلایل فنی که دریافت سیگنال احتیاج به تجهیزات خاصی ندارد و دوم، به علت زبان مشترک.
کد خبر: ۸۱۷۶۳۲
رابطه معنادار تقویت رسانه‌ای مناطق مرزی با ضریب توسعه اقتصادی

از سوی دیگر، مردم این مناطق با هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی بزرگ شده و خو کرده‌اند و گرفتن اطلاعات، اخبار و برنامه‌هایی با هویت فرهنگی و اجتماعی متفاوت با اقتضائات فرهنگی اجتماعی ایرانی اسلامی باعث می‌شود یک دریافت هویتی متفاوت با محیط پیرامونی و چارچوب زندگی‌شان داشته باشند.

این تفاوت محیط واقعی با دریافت‌های رسانه‌ای نوعی تشویش اطلاعاتی و فرهنگی را سبب می شود که ممکن است حتی در نوع تعاملات مردم این مناطق با کشورهای همسایه خلل ایجاد کند.

این حق مسلم مردم ساکن در استان‌های مرزی است که به برنامه های رسانه‌ای متناسب با اقتضائات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خودشان دسترسی داشته باشند.

اگر سیگنال‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فنی به مردم این مناطق نرسد و نتوانند آن را دریافت کنند دچار اشکال و نقص در دریافت اخبار می‌شوند. خوشبختانه از جهت ایجاد ساختارهای فنی در سال‌های اخیر شاهد اقدامات و رشد چشمگیری بوده‌ایم.

از سویی دیگر، برخی از مناطق مرزی کشور به دلایل مختلف از جمله مختصات جغرافیایی و جنگ دچار عقب ماندگی‌هایی در توسعه هستند که البته ناخواسته بوده و تلاش‌ها و اقداماتی هم برای رفع این نارسایی‌ها صورت گرفته است، اما با این حال شاخصه‌ های توسعه در آن ها هماهنگ با سایر مناطق نیست.

امروزه رسانه از پایه‌های اساسی توسعه محسوب می‌شود و هر چه پوشش رسانه‌ها و محتوای برنامه‌هایشان با جامعه مخاطب سازگارتر باشد، می‌ توانند زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت باشند. به همین دلیل تقویت رسانه‌ای مناطق مرزی می‌تواند با ضریب پیشرفت و توسعه اقتصادی آنها رابطه معناداری داشته باشد. از همین‌رو تقویت رسانه‌ای این مناطق کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر عبدالکریم خیامی - رئیس مرکز سیمای استان‌های صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها