تقویت پوشش رسانه‌ای و سیگنال‌‌رسانی به استان‌های مرزی کشور در دستور کار سازمان صدا و سیماست و قرار است در شش ماهه دوم سال، پوشش دیجیتالی این استان‌ها تقویت شود تا استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کردستان بتوانند تمامی شبکه‌های صدا و سیما را دریافت کنند.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۳
تقویت پوشش رسانه‌ای استان‌های مرزی

همچنین قرار است تولیدات این مراکز تقویت و متحول شود. صدا و سیما با تقویت فرستنده‌‌های خود در استان‌های مرزی تصمیم دارد امواج رسانه ملی را به آن سوی مرزها و کشورهای همسایه نیز بفرستد تا مردم این کشورها نیز بتوانند برنامه‌‌های تلویزیون ایران را تماشا کنند و شبکه‌های رادیویی ایرانی نیز در دسترس آنان باشد.

توجه به اتفاقات بومی

محمود دولت کردستانی، مدیرکل مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان درباره رویکرد برنامه‌‌سازی در این مرکز به جام‌جم گفت: شبکه استانی سیستان و بلوچستان هم مثل شبکه‌های استانی دیگر رویکرد بومی دارد و اولویتش برای برنامه‌سازی توجه به موضوعات بومی است. برطرف کردن نیاز مخاطبان برای ما در اولویت است. برای رسیدن به این هدف ما در ابتدا نیاز مخاطبان را شناسایی کرده و براساس آن برنامه‌سازی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی می‌کنیم.

به گفته مدیر مرکز سیستان و بلوچستان، این استان شامل دو قومیت بزرگ است که سیستانی‌ها در شمال استان و بلوچ‌ها در جنوب استان زندگی می‌کنند که بخش عمده ساکنان استان را بلوچ‌ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل تولید و پخش برنامه‌هایی با لهجه سیستانی و گویش بلوچی برای ما اولویت دارد. با توجه به این‌که این استان مرزی است و همسایه‌های ما افغانستان و پاکستان هستند، به همین دلیل شرایط ویژه‌ داریم و به لحاظ مسائل امنیتی نسبت به انتشار خبرهای خاص باید با دقت برنامه‌ریزی کرده و تحلیل‌های درست ارائه بدهیم.

سیگنال‌رسانی متفاوت در یک استان

سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است که جغرافیای متفاوتی دارد. اگر این استان را به شمال و جنوب تقسیم کنیم، در شمال دشت سیستان قرار دارد که این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی با یک فرستنده رادیویی و یک فرستنده تلویزیونی کامل پوشش داده می‌شود، اما منطقه بلوچستان کوهستانی است و بخش عمده فرستنده‌های رادیو و تلویزیون در این منطقه متمرکز شده که حدود 450 فرستنده است.

در مجموع پوشش دیجیتال مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان حدود 83 درصد است که به گفته مدیر این مرکز قرار است با برنامه‌ریزی برای فرستنده‌ها، پوشش دیجیتال این مرکز تقویت شود.

وی در این باره توضیح داد: از آنجا که مردم منطقه بلوچستان مذهبی هستند و تمایل ندارند که از برنامه‌های ماهواره استفاده کنند، به همین دلیل ما باید نیاز آنها را به طور کامل برآورده کنیم. مردم این منطقه تنها گفتار و زبانی که متوجه می‌شوند، بلوچی است و کمتر روزنامه و کتاب می‌خوانند و سطح سواد بخشی از آنها پایین است. بنابراین تنها وسیله ارتباطی آنها رسانه ملی است و ما باید به طور کامل این نیاز آنها را بر طرف کنیم و اگر اخبار و اطلاعات را بدرستی منعکس نکنیم با مشکل بزرگی روبه‌رو می‌شویم.

مخاطبان آن سوی مرزها

فرستنده‌های مرکز صداوسیمای سیستان و بلوچستان تا 70 کیلومتر خارج از مرز ایران را پوشش می‌‌دهد و مردم پاکستان و افغانستان هم از برنامه‌های این مرکز استفاده می‌کنند؛ البته نظرسنجی دقیق برای تعداد مخاطبان خارج از مرز ایران صورت نگرفته است، اما به گفته مدیر این مرکز اگر فرستنده‌های پرقدرت نصب شود، حتما برنامه‌های این مرکز بیشتر مورد استقبال کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

پوشش کشورهای همسایه

رضا رحیمی، مدیرکل مرکز صداوسیمای کرمانشاه هم درباره چگونگی پوشش اتفاقات این استان و جریان‌سازی در حوزه‌های مختلف به جام‌جم گفت: ما دستورالعمل‌هایی در این زمینه داریم، ضمن این‌که هم‌مرز با عراق هستیم و تلاش می‌کنیم با توجه به ضوابط سازمان صداوسیما نسبت به اتفاقات منطقه و خود استان روشنگری کرده تا نیاز رسانه‌ای مردم برآورده شود. درمجموع کارکرد شبکه‌های استانی متفاوت با شبکه‌های سراسری است، چون ما از زوایای مختلف به این موضوع می‌پردازیم. دیگر ویژگی مرکز ساخت و پخش برنامه با گویش‌ مردم استان است که این موضوع به قرابت و نزدیکی بیشتر مردم به یکدیگر منجر می‌شود.

با توجه به نزدیکی و قرابت فرهنگی با کشورهای همسایه تلاش می‌کنیم برنامه‌ها مورد اقبال کشور دیگر هم قرار بگیرد، زیرا قسمت وسیعی از کشور‌های همسایه از جمله عراق تحت پوشش فرستنده‌های ماست و برنامه‌های رادیو و تلویزیون ما در خارج از مرزها مخاطب زیادی دارد.

در حال حاضر پوشش دیجیتال استان کرمانشاه 92 درصد است و برخی از مناطق هنوز نمی‌توانند شبکه‌های دیجیتال را دریافت کنند.

مرکز کرمانشاه در حالی تلاش می‌کند پوشش رسانه‌ای این استان را افزایش دهد که برای تحقق این امر به تامین اعتبارات از سوی دولت نیازمند است. با توجه به اهمیت پوشش و توسعه حوزه رسانه‌ای استان‌های مرزی و استان‌های هم‌مرز با کشورمان تامین این اعتبارات بویژه بودجه عقب‌افتاده رسانه ملی ضروری است.

تقویت فرستنده‌ها

در حال حاضر صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان قصد دارد مشکلات پوشش دیجیتال بیش از 70 منطقه را که بالای 20 خانوار دارند برطرف و تقویت کند تا پوشش را از 83 درصد به 97 درصد برساند. به گفته مدیرکل مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در صورت تامین اعتبارات این اتفاق ظرف شش ماه دوم اتفاق می‌افتد.

وی تاکید می‌کند: بعید می‌دانم بتوانیم برخی مناطق صعب‌العبور و زیر 20 خانوار را به لحاظ پوشش فرستنده‌ها تقویت کنیم. در منطقه بلوچستان چهار ایستگاه رادیویی فعال است. به نظر مدیر این مرکز مهم‌ترین ایستگاه در چابهار است که قومیت‌های مختلف در این منطقه زندگی می‌کنند و نظام جمهوری اسلامی ایران هم تاکید ویژه‌ای بر این منطقه دارد، زیرا مرز آبی و خاکی این منطقه به لحاظ استراتژیک مهم است و همسایگان خاص هم در این منطقه داریم. شرایط ویژه باعث شده تا هر چه زودتر پوشش دیجیتالی این منطقه تقویت شود. برای سرعت بخشیدن به این روند صحبت‌هایی با استاندار و معاونان سازمان انجام داده‌ایم. دیگر ایستگاه‌های رادیویی منطقه بلوچستان در ایرانشهر، سراوان و زابل قرار دارد.

رادیو و تلویزیون

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها