آمریکا پس از دستیابی توافق هسته‌ای با ایران، پیشنهاد مذاکره با کره شمالی را مطرح کرده است. به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، آمریکا اعلام کرده آماده مذاکره با کره‌شمالی برای رسیدن به توافق مشابه با ایران است.
کد خبر: ۸۱۷۵۰۵

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران نشان داد ما آماده رفع اختلاف با کشورهایی هستیم که مدت هاست با آمریکا اختلاف دارند. وی افزود: واشنگتن آماده چنین مذاکراتی با کره شمالی است، به شرطی که پیونگ‌یانگ در مذاکرات مورد اعتماد باشد و همه برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی را شامل شود.

به گفته کربی، این مذاکرات باید به برداشتن گام‌های ملموس و غیر قابل برگشت برای خلع سلاح هسته‌ای باشد. ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام روز سه شنبه برای رفع سوء‌تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند. در همین رابطه کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرده است حصول توافق هسته‌ای با ایران باعث شود کره شمالی نیز در مساله تسلیحات اتمی‌اش تجدید نظر کند. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری بیزینس تایم، کره جنوبی ابراز امیدواری کرده است به «جاه‌طلبی‌های روزافزون و برنامه‌های خطرناک کره شمالی» برای ساخت و توسعه تسلیحات اتمی‌اش پایان داده شود. نو کوانگ ایل، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت: امیدواریم کره شمالی مسائل مربوط به برنامه اتمی‌اش را با پیوستن به مذاکراتی با کشورهای مربوط، به شیوه‌ای صادقانه حل کند. به همین منظور ما از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم طبق بیانیه مشترک 19 سپتامبر 2005 میلادی و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه این کشور اقداماتی را به منظور خلع تسلیحات اتمی‌اش بردارد.

وی در این بیانیه به مذاکرات شش‌جانبه 19 سپتامبر سال 2005 میلادی اشاره کرد که در آن برنامه‌ای برای توقف تلاش‌ها به منظور تولید تسلیحات اتمی و اجازه بازرسی بین‌المللی از تاسیسات اتمی کره شمالی مطرح شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها