تابستان سال گذشته و تقریبا همین روزها بود که کارلوس پویول، کاپیتان محبوب بارسلونا در یک کنفرانس مطبوعاتی وداع خود با بارسلونا را البته برای همیشه اعلام کرد. علت اصلی خداحافظی کاپیتان محبوب و پرافتخار بارسلونا مصدومیت‌های پیاپی بود که ماه‌ها وی را از میادین دور کرد. مصدومیت‌های بی‌پایان چنان کاپیتان پرافتخار کاتالان‌ها را خسته کرده بود که تصمیم گرفت کفش‌ها را برای همیشه بیاویزد.
کد خبر: ۸۱۷۴۷۳
آنهایی که رفتند و برگشتند

به نظر می‌رسد تصمیم وی احساسی و ناشی از مصدومیت‌های وی بوده است، چرا که به فاصله یک سال از خداحافظی پویول که توام با‌اشک های وی در کنفرانس مطبوعاتی بود حالا وی قصد بازگشت و دو مقصد پیش رو دارد؛ لیگ ستارگان قطر و لیگ حرفه‌ای آمریکا که بزودی یکی از آنها را انتخاب می‌کند. پویول تنها ستاره‌ای نیست که قصد بازگشت به فوتبال را دارد، همین چند روز پیش ریوالدو مرد سال سابق فوتبال جهان که با تیم ملی برزیل قهرمان جام جهانی 2002 کره و ژاپن شد، در 43 سالگی سودای بازگشت به فوتبال را پیدا کرد، اما باز هم این دو ستاره مشهور دنیای فوتبال تنها بازیکنانی نیستند که پس از خداحافظی از فوتبال دوباره به مستطیل سبز برمی‌گردند. رونالدو دیگر اسطوره بی‌بدیل دنیای فوتبال دیگر برگشتی به فوتبال است. او به احتمال فراوان با یک باشگاه آماتور آمریکایی به فوتبال برمی‌گردد هر چند در این باره هنوز چیزی قطعی نشده است. در ادامه با بزرگ‌ترین ستاره‌های دنیای فوتبال‌ آشنا می‌شویم که پس از وداع با فوتبال دوباره پس از مدتی پا به توپ شدند و با این تصمیم، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کردند.

هنریک لارسون

(بازگشت در 41 سالگی)

هنریک لارسون در دو بازه زمانی متفاوت از فوتبال خداحافظی کرد، اما از تصمیم خود پشیمان شد. بازگشت پرسر و صداتر او وقتی بود که سال 2013 در 41 سالگی به تیم دسته چهارمی‌هوگابورگ سوئد پیوست تا همبازی پسر 15 ساله‌اش جوردن شود. او همبازی شدن با پسرش را یکی از بی‌نظیرترین لحظات زندگی فوتبالی‌اش می‌داند و می‌گوید هر فوتبالیستی نمی‌تواند به چنین موقعیت غیرقابل وصفی برسد، اما لارسون مدت زیادی در فوتبال و این تیم نماند و مجددا برای همیشه کفش‌ها را آویخت. اسطوره فوتبال سوئد دورانی به یادماندنی در بارسلونا و منچستریونایتد از خود بر جای گذاشت. بازگشت او در 41 سالگی به فوتبال یکی از اتفاقات مهم زندگی فوتبالی اوست.

پل اسکولز

( بازگشت در 38 سالگی)

پس از انجام 676 بازی برای منچستریونایتد اسکولز تصمیم گرفت سال 2011 با فوتبال خداحافظی کند، اما اسکولز نیز چندان روی تصمیم خود پایدار نماند چرا که در فصل 2013‌‌ ـ‌ ‌2012 دوباره به فوتبال بازگشت. او در پایان همان فصل با یونایتد قهرمان جام حذفی شد تا با یک پایان خوب مجددا کفش‌ها را بیاویزد، البته این بار برای همیشه. این اسطوره شیاطین سرخ موفقیت‌آمیزترین بازگشت به فوتبال را در میان سایر بازگشتی‌ها به فوتبال داشت چرا که با یک قهرمانی کفش‌ها را آویخت. اسکولز پس از وداع همیشگی با فوتبال یک بار دیگر با پیشنهاد بازگشت مواجه شد، اما هرگز حاضر نشد یک بار دیگر پیراهن یونایتد را بر تن کند. او اکنون مفسر تلویزیونی است و بیشتر در نقش یک منتقد ظاهر می‌شود.

ینس لمان

(بازگشت در 42 سالگی)

سنگربان سابق تیم ملی فوتبال آلمان فصل 2004 ـ 2003 را نقطه اوج فوتبال خود می‌داند. وی در آن فصل با آرسنال تیم شکست‌ناپذیر کل فصل بود و در پایان همان فصل با مهار پنالتی پل اسکولز قهرمانی در جام حذفی را برای تیمش به ارمغان آورد. او سال 2008 آرسنال را به مقصد‌ اشتوتگارت ترک کرد و دو فصل بعد با همین باشگاه برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد. لمان سال 2011 خداحافظی‌اش را پس گرفت تا بحران دروازه آرسنال را حل کند. با این حال این دروازه‌بان فقط یک بازی برای آرسنالی‌ها انجام داد و دوباره با فوتبال وداع کرد. بازگشت او به فوتبال مانند بازگشت بسیاری دیگر از ستاره‌ها به هیچ عنوان موفقیت آمیز نبود.

سوکراتس

(بازگشت در 50 سالگی)

اسطوره فوتبال برزیل در سال های بین 1979 تا 1986، 60 مرتبه برای تیم ملی کشورش به میدان رفت. این اسطوره فقید در سال 1989 با پیراهن تیم بوتافوگو برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد. در سال 2004 بازگشت او به فوتبال خبر بسیار جالب و البته عجیبی برای هواداران فوتبال بود، چرا که هیچ‌کس باور نمی‌کرد سوکراتس 50 ساله دوباره پا به توپ شود.

او به تیمی‌به نام گارفورث پیوست که در هیچ لیگی عضویت نداشت. این تیم متعلق به شهر یورکشایر بود. سوکراتس فقط یک بازی برای این تیم انجام داد و دوباره کفش‌ها را آویخت. حضور سوکراتس در همان یک بازی به اندازه یک بازی مهم اروپایی مورد توجه قرار گرفت و تیتر رسانه‌های ورزشی را از آن خود کرد. سوکراتس سال 2011 به دلیل مسمومیت غذایی درگذشت.

روماریو

(بازگشت در 42 سالگی)

یک سال پس از بازنشستگی از فوتبال در سال 2008 دوباره به فوتبال بازگشت. روماریوی 42 ساله که با برزیل فاتح جام جهانی 1994 آمریکا شد خواسته پدر فقیدش را دلیل اصلی بازگشت به فوتبال عنوان کرد. او می‌خواست طبق خواسته پدرش که حالا دیگر زنده نبود، برای تیم آمه‌ریکا که تیمی‌از شهر ریودوژانیرو بود، به میدان برود. روماریو که سابقه بازی برای تیم‌هایی همچون والنسیا، بارسلونا و آیندهوون را هم داشت، بازگشت موفقیت‌آمیزی به دنیای فوتبال نداشت. او بدون بازی برای این تیم دوباره از فوتبال خداحافظی کرد.

البته روماریو در سال‌های پایانی فوتبالش بسیار انتقادآمیز ظاهر می‌شد و هواداران اعتقاد داشتند او فقط به خاطر افزایش رکوردهای گلزنی‌اش در تیم‌های مختلف بازی می‌کند؛ موضوعی که حتی از سوی پله به تمسخر گرفته شد. تصمیم روماریو در 42 سالگی نیز فقط برای افزایش آمار گل‌های دوران فوتبالش بود که البته ثمری هم نداشت. این ستاره اسبق تیم ملی فوتبال برزیل پس از وداع با فوتبال ترجیح داد بیشتر در سیاست فعال باشد.

تاک اسپورت

‌‌مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها