اوباما در گفتگو با نیویورک تایمز:

قادر به ادامه تحریم ایران نبودیم

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حل اختلافات از راه های غیر نظامی را به نفع منطقه توصیف کرد و گفت: در صورت عدم حصول تفاهم توانایی ادامه تحریم ها را نداشتیم.
کد خبر: ۸۱۷۳۹۵
قادر به ادامه تحریم ایران نبودیم

باراک اوباما در طول مصاحبه ۴۵ دقیقه ای که بلافاصله پس از حصول تفاهم هسته ای وین با روزنامه «نیویورک تایمز» داشت بیش از همه بر یک نکته تاکید کرد: من را بر مبنای این موضوع قضاوت نکنید که این تفاهم به تغییر ایران و سیاست های این کشور در قبال کشورهای عرب خلیج فارس منجر خواهد شد. به تفاهم به منزله تسکینی بر اختلافات فرقه ای منطقه نگاه نکنید. مرا از جنبه دیگری مورد قضاوت قرار دهید و بپرسید که آیا این تفاهم مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی طی یک دهه آتی خواهد شد. آیا این تفاهم بیش از هر گزینه دیگر موجود بر روی میز مذاکره، به نفع آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عرب تمام نشد؟

اوباما در این باره مدعی شد: ما این تفاهم را بر این مبنا ارزیابی می کنیم که ایران توان دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داشت. این تنها مسئله مورد بحث بوده است و در آینده ثابت خواهد شد که این بهترین راه حل موجود است تا به مدد جامعه بین الملل و بدون نیاز به تحمیل جنگ دیگری بر خاورمیانه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بار دیگر مدعی شد که با توجه به رفتارهای گذشته ایران تنها قول مساعد آنها به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای برای ما کفایت نمی کند و تهران باید این مسئله را برای ما اثبات کند. اوباما در این باره گفت: در مجموع سیستم ما نه بر مبنای اعتماد که بر پایه مکانیزم راستی آزمایی بنا خواهد شد.

اوباما تاکید کرد: رویکردش در مواجهه با ایران از همان منطق راهبردی الهام می گیرد که ریچارد نیکسون و رونالد ریگان رؤسای جمهور پیشین آمریکا در مواجهه با اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین در پیش گرفتند.

وی افزود: این یک راهکار کاربردی و معقول است و به هیچ وجه ساده لوحانه نیست. تا وقتی که می توانیم به نفع ما و منطقه خواهد بود که برخی اختلاف نظرها را بدون توسل به نیروی نظامی حل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مخالفان داخلی این کشور را مورد نکوهش قرار داد و گفت: آنچه که مایه تعجب من می شود آن است که چندی است انتقاد آنها از مسئله هسته ای فاصله گرفته و بر مواردی چون باز شدن دست ایران در حمایت از تروریسم در صورت رفع تحریم ها متمرکز شده است. البته این احتمال وجود دارد و ما به کمک متحدانمان در خلیج فارس برای توقف آنچه که آنها خارج از محدوده هسته ای انجام می دهند، تلاش می کنیم اما هدف اصلی دست نیافتن آنها به سلاح هسته ای بود که ما به این مقصود مهم رسیده ایم.

اوباما در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای رعایت مفاد تفاهم از سوی ایران وجود دارد مدعی شد: آنها از عدم تمایل من به استفاده از نیروی نظامی آگاهند اما به توانمندی و سرعت عملکرد ارتش آمریکا هم واقف هستند. من بر این باورم که ایران در عین حال که با توسل به نیروهای نیابتی و از راه های مخرب به عملیات خود در سطح منطقه ادامه می دهد، علاقه‌مند به برخورداری از مزایای حاصل از مشروعیت جامعه بین الملل، تجارت و کاهش تحریم ها نیز هست. این الگوی ایرانی هاست و من فکر می کنم این خیلی مهم است که پیگیر عملکرد نیروهای نیابتی آنها باشیم و آنها را وادار به مسئولیت پذیری کنیم. این موضوع بخشی از گفتگوی ما با کشورهای عرب خلیج فارس نیز بوده است.

اوباما با توجه به نامعلوم بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رفتار یک رئیس جمهور احتمالا جمهوری خواه در قبال تفاهم هسته ای وین گفت: تمام تلاشم را برای برد دموکرات ها در انتخابات پیش رو به خرج خواهم داد اما اگر جانشین من یک جمهوری خواه باشد وی برای مهار برنامه هسته ای ایران از موقعیت بسیار قدرتمند تری نسبت به من برخوردار خواهد بود. وی در شرایطی خواهد بود که ۹۸ درصد از اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور منتقل شده و اکثر سانتریفیوژها نیز غیر فعال شده است.

اوباما در ادامه به ناتوانی آمریکا در تمدید تحریم های ایرانی اذعان کرد و گفت: آنچه مرا خسته می کند آن است که باید مدام به همه از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی توضیح بدهم که در صورت عدم حصول تفاهم توانایی ادامه تحریم ها را نداشتیم. به خاطر داشته باشید که تنها ایران نبود که بهای این تحریم ها را پرداخت. چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و از همه بیشتر تمامی کشورهای وارد کننده نفت در سراسر جهان که از پیش با ایران داد و ستد داشتند نیز از این بابت متضرر شدند. آنها از ناحیه تحریم های ایران میلیاردها دلار خسارت دیدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بابایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
۰
۰
چه پسر خوبی.!! مودب صحبت میكنی. افرین همیشه پسر خوبی باش . ضمنا ما براساس فتوای امام خامنه ای عزیز دنبال سلاح هسته ای نیستیم .نه اینكه از شما ترس داشته باشیم. روشن شد؟
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
۰
۰
با نیروی نظامی هم هیچ غلطی نمیتونه بكنه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها