انسان در طول حیات خود مراحل مختلفی را طی می‌کند که بی‌شک ازدواج یکی از مهم‌ترین آنهاست. از آنجا که هر اتفاق مهم آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد، مراسم ازدواج نیز دارای آیین ویژه ای است که با توجه به فرهنگ و تاریخ هر سرزمین ممکن است تغییرات اندکی در نحوه اجرای آن صورت بگیرد. اگرچه بیشتر این رسوم دارای معانی و مفاهیم باارزش هستند، اما برخی از آنها چنان عجیب و غیرقابل باورند که با هیچ منطقی نمی‌توان برای آن دلیلی پیدا کرد. در این هفته به بررسی عجیب ترین رسوم ازدواج پرداختیم.
کد خبر: ۸۱۷۳۲۴

آوازخوانی، جریمه داماد و دستشویی نرفتن

مردم تیدونگ کشور مالزی رسوم جالبی درازدواج دارند. برخی از این رسوم چنان بی‌همتاست که به غیر از مالزی در هیچ نقطه دیگری از جهان دیده نمی‌شود. برای مثال در یکی از این آیین‌ها، داماد تا زمانی که چندین آواز عاشقانه و دلربا برای عروس نخواند اجازه دیدن چهره او را ندارد! پس از اجرای مراسم آوازخوانی توسط داماد، پرده ای که در میان آنها قرار گرفته بود بالا رفته و داماد می‌تواند چهره معشوق خود را ببیند.

گرچه بیشتر رسوم ازدواج در مالزی جالب به نظر می‌رسند اما درمقابل برخی از آنها بسیار دور از ذهن و آزاردهنده‌اند. برای مثال طبق یکی ازاین آداب، عروس در دوران نامزدی‌اش حق بیرون رفتن از خانه را ندارد، هرچند که مدت نامزدی طولانی باشد.! یا این‌که اگر به‌طور کاملا تصادفی، قبل از شروع مراسم اتفاقی رخ دهد که باعث دیر رسیدن داماد به مراسم شود، وی موظف به پرداخت
جریمه‌های سنگین از جمله طلا و جواهرات خواهد شد .

و اما نا معقول‌ترین رسم مردم مالزی در ازدواج مربوط به دستشویی نرفتن عروس و داماد است که براساس آن زوج جوان به مدت سه شبانه روز حق رفتن به دستشویی را ندارند! مردم تیدونگ رعایت نکردن آن را مساوی با بدبیاری‌های بسیار در زندگی می‌دانند. به همین دلیل چند نفر را برای مراقبت از آنها در خانه‌شان می‌گمارند و غذای کمی به آنها می‌دهند تا در این مدت نیازی به دستشویی پیدا نکنند. سرانجام پس از اتمام روز سوم مراقب‌ها به‌دنبال کار خود می‌روند تا زوج جوان پس از حمله به دستشویی به زندگی عادی خود بازگردند.

شکستن ظروف، دزدیدن عروس و کنده‌برون

آلمان یکی از پیشرفته و توسعه یافته‌ترین مناطق جهان است، اما با این وجود، هنوز هم در گوشه و کنار آن گهگاه آداب و رسوم عجیبی بخصوص در ازدواج به چشم می‌خورد.

یکی از قدیمی‌ترین رسوم ازدواج در آلمان این است که فامیل عروس و داماد قبل از مراسم، تعداد زیادی ظروف را می‌‌شکنند و سپس عروس و داماد بیچاره را مجبور به جمع کردن همه آنها می‌کنند. بنابر اعتقادات مردم بومی، عروس و داماد با جمع کردن ظروف شکسته به اتفاق یکدیگر، در حقیقت خودشان را برای مشکلاتی که در آینده ممکن است در زندگی مشترکشان به‌وجود بیاید آماده می‌کنند. براساس باور مردم، بجا آوردن این آیین برای زندگی زوج جوان خوش‌یمن خواهد بود.

از دیگر رسوم عجیب ازدواج در این کشور عروس دزدی است! طبق این رسم، در بسیاری از روستاهای آلمان تعدادی از دوستان نزدیک، قبل از شروع مراسم ازدواج، عروس را دزدیده و در جایی پنهان می‌‌کنند. سپس داماد بیچاره برای یافتن عروس باید همه جا را زیر و رو کند. طبق این رسم عجیب، جستجو همیشه از یک قهوه‌خانه شروع می‌‌شود و داماد، افراد حاضر در قهوه خانه را به یک نوشیدنی مهمان می‌کند و پس از آن همگی در یافتن عروس او را یاری می‌کنند. علاوه بر اینها رسم دیگری برای عروس و داماد وجود دارد که بیشتر شبیه به آمادگی برای سربازی می‌ماند تا ازدواج. نام این رسم «کنده‌برون» است! کنده‌برون در اصل به‌منظور ارزیابی مهارت‌های جسمانی عروس و داماد طراحی شده است. بنابر این رسم خنده‌دار پس از اتمام مراسم عقد، عروس و داماد باید یک کنده بزرگ درخت را به کمک یکدیگر و تنها با دست راستشان اره کنند. در نهایت اگر آنها بخوبی از عهده اجرای این آیین برآیند، مشخص می‌‌شود که زندگی زناشویی خوبی خواهند داشت، و درغیراین صورت، احتمال این‌که در آینده زندگیشان به مشکل بربخورد، زیاد است.

کثیف کردن عروس در اسکاتلند

مردم اسکاتلند در بسیاری از موارد شبیه به اروپاییان هستند، گرچه در این میان تفاوت‌هایی نیز در میان فرهنگ آنان وجود دارد.

در مراسم ازدواج آنها رسمی رواج دارد که به «سیاه کردن عروس» معروف است و متاسفانه بخشی از آیینی است که قبل از عروسی انجام می‌شود. در این رسم دوستان عروس با پرتاب مواد فاسد و گندیده به طرف نوعروس او را شگفت‌زده می‌کنند! این مواد هرچیز خرابی می‌تواند باشد؛ از شیر فاسد که در یخچال از شدت خرابی رنگش به سیاهی تبدیل شده گرفته تا قیر. آنها با این کار به عروس کمک می‌کند تا با تحمل این سختی بداند با اتفاقاتی که در زندگی آینده‌اش رخ می‌دهد چگونه برخورد کند، چراکه برای او هیچ چیز تحقیرآمیزتر و ظالمانه‌تر از این کثیف کاری آن هم در نزدیکی روز جشن عروسی نخواهد بود.

اما با این حال با توجه به باور اسکاتلندی‌ها سختی‌هایی که عروس برای تمیز کردن و شستن این کثیفی‌ها متحمل می‌شود در برابر مشکلاتی که یک زن اسکاتلندی باید بعدها در زندگی‌اش با آنها دست و پنجه نرم کند کاربزرگی نیست. جالب‌تر از همه این است که برخلاف تصور همه ما عروس نه‌تنها از اجرای این مراسم ناراحت نمی‌شود بلکه به شکلی باورنکردنی، شگفت‌زده و خوشحال نیز می‌شود.

به آب زدن عروس

مردم تایلند معتقدند آب مظهر پاکی و روشنایی است و بدبختی و تباهی را از زندگی دور می‌کند. بر همین اساس، جشن‌های مختلفی در تایلند بر پایه آب برگزار می‌شود. برای مثال در آغاز سال نو، مردم این کشور یکدیگر را خیس می‌کنند تا سالی پر برکت و پاک داشته باشند.

این مایع حیات به‌قدری برای مردم تایلند قداست دارد که حتی از آن در برخی از رسوم ازدواج نیز بهره برده‌اند. در یکی از این آیین‌ها، تمامی نو عروس‌ها در ابتدای زندگی خود وارد آب می شوند تا وفاداری‌شان را به همسر خود نشان دهند. مردم این کشور معتقدند با انجام گرفتن این کار، روح و جسم عروس شستشو می‌شود. نکته مهم این رسم اینجاست که حتما این کار باید در رودخانه های دارای آب زلال انجام شود و استفاده از آب‌های راکد یا حوض دست‌ساز درست نیست. گرچه این کار باعث از بین رفتن جلوه لباس و آرایش عروس‌های تایلندی می‌شود اما اهمیت این آیین و تاکید مردم این کشور بر اجرای این رسم، باعث شده تا اکثر خانواده‌ها تن به آن داده و عروس را با لباس خیس راهی خانه بخت کنند.

شیون اجباری

در طول تاریخ مردم جهان آیین‌های متنوع و عجیبی داشته‌اند که البته با توجه به فرهنگ چینی‌ها اغلب عجیب‌ترین‌ها مختص آنهاست. اما چیزی که در این بخش مدنظر ماست یک رسم باورنکردنی است که براساس آن عروس هنگام برگزاری مراسم عروسی‌اش باید گریه کند!

این رسم که در ایالت «سیچوآن» مرسوم است در طول قرن 17 طرفداران زیادی داشته و تا سال 1911 نیز اجرا شده است.

طبق این رسم، عروس در مراسم عروسی‌اش باید گریه کند؛ در غیر این صورت افراد حاضر در مجلس از او به‌عنوان فردی ضعیف یاد می‌کنند.

درباره تاریخچه این آیین عجیب گفته می‌شود که ریشه آن به دوره 221 تا 475 قبل از میلاد بازمی‌گردد.در آن زمان پرنسس ایالت ژائو قصد ازدواج با شاهزاده ایالت یان را داشت. هنگام عزیمت، مادرپرنسس جلوی پاهای وی گریه می‌کرد و از او تقاضا می‌کرد هر چه زودتر به خانه بازگردد. به همین دلیل گفته می شود که آن ازدواج اولین ازدواج گریان تاریخ محسوب می‌شود. گرچه این رسم دیگر مانند گذشته مرسوم نیست ولی هنوز در بین برخی مردم توجیا در ناحیه سیچوان چین متداول است. تا جایی که حتی رسانه‌های چینی در این‌باره اعلام کردند که مدتی پیش در یکی از مراسم‌های عروسی، خانواده داماد که قصد زنده کردن این آیین را داشتند از عروس تقاضای گریه کردند، اما عروس که گویا آشنایی چندانی با این آیین نداشت قادر به گریه کردن نشد‌، به همین دلیل ضعیف شناخته شده و در نهایت مورد ضرب و شتم مادر شوهر قرار گرفت.

دینا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها