چرا و چگونه؟

هوش اینشتین

در دوران ما نام اینشتین با کلمه هوش و ذکاوت مترادف شده است. مسلما او یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان در تاریخ بشر است اما قابل قبول نیست که ادعا کنیم او باهوش‌ترین فردی بوده است که تاکنون و در تمام اعصار زندگی کرده است.
کد خبر: ۸۱۷۲۹۳
هوش اینشتین

با استناد به شواهد اندک گفته می‌شود میزان بهره هوشی (IQ) او 160 بوده است. اگر این حرف حقیقت داشته باشد باز هم او هوش کمتری نسبت به هزاران نفر از انسان‌های امروز دارد.

برای مثال اینشتین از نظر توانایی در ریاضی نمی‌تواند با سطح توانایی فیزیکدان پیشرو دنیای امروز یعنی استفان هاوکینگ مقایسه شود. در واقع عمق و گستردگی دستاوردهای او بدون سابقه علمی نیست.

بخوبی می‌دانیم که اینشتین بمراتب کمتر از دانشمندانی نظیر کارل گاوس (ریاضیدان برجسته آلمانی) و لئونارد اویلر (ریاضیدان و فیزیکدان برجسته سوئیسی) سهم و نقش اساسی در ایجاد زمینه‌های علمی دارد.

مثلا سِر فرانسیس گالتون شخصی است که با قوی‌ترین شواهد ادعا می‌شود باهوش‌ترین فرد در تمام دوران ملکه ویکتوریا بوده است. او روی همه چیز از آمار و تکامل تا خرد جمعی و... کار کرده است. دستاوردهای او حتی پس از یک قرن از مرگش، همچنان مورد استفاده محققان قرار می‌گیرد.

موهای داخل بینی مفید است

کاملا بدیهی است که داشتن موی داخل بینی از جهاتی برای سلامت مفید است. موی داخل بینی مانند یک صافی در برابر ورود گرد و غبار، گرده‌های گل، هاگ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها عمل می‌کند.

ذرات معلق موجود در هوا وقتی وارد بینی می‌شود به سطح مرطوب موهای بینی می‌چسبد که مانع رسیدن آنها به ریه‌‌ها شده و از این طریق از عفونی شدن ریه‌ها جلوگیری می‌کند. در صورت وارد آمدن هر ضربه شدید به بافت بینی یا حتی بلع آنها، این موها در نهایت در معده نابود و حذف خواهد شد.

آیا بعد از مرگ، مو و ناخن انسان به رشد خود ادامه خواهد داد؟

مدت‌ها این باور وجود داشت که مو و ناخن حتی پس از مرگ نیز در جسدی که در حال فساد است، همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. اما این باور افسانه‌ای بیش نیست.

ممکن است به نظر بیاید مو و ناخن انسان پس از مرگ به رشد خود ادامه می‌دهد، اما دلیل چنین باوری این است که بعد از مرگ بدن شروع به جمع شدن می‌کند که از آن به عنوان خشک شدن تعبیر می‌شود. این جمع شدن پوست بدن به تقویت این باور منجر شده که مو و ناخن ظاهرا در حال رشد کردن است!

باید توجه داشت فرآیند از بین رفتن اجزای بدن آنی نیست. وقتی که ضربان قلب کسی متوقف می‌شود سلول‌های مغزی او سریعا می‌میرند. اما سلول‌هایی که با اکسیژن کمتر هم می‌توانند زندگی کنند همچنان زنده می‌مانند. سلول‌های مو و ناخن نیز از این نوع سلول‌ها و می‌توانند رشد کمی بعد از مرگ مغز داشته باشند.

منبع: Focus

بتول خالدی/ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها