رئیس‌جمهور پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در پیامی تلویزیونی تاکید کرد که در روز اجرای توافق، تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۷۲۴۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در آغاز سخنان خود با بیان این که ما در این مذاکرات چهار هدف را دنبال می‌کردیم، این اهداف را اینچنین برشمرد: حفظ توانمندی هسته‌ای و ادامه فعالیت هسته‌ای، لغو تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضدانسانی، لغو کلیه قطعنامه‌های غیرقانونی سازمان ملل و خروج پرونده هسته‌ای ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد و شورای امنیت.

وی اضافه کرد: در برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به این که بر اساس توافق صورت گرفته تمام تحریم‌های مالی، ‌بانکی، بیمه‌ای، ‌حمل و نقل، ‌پتروشیمی، فلزات گرانقیمت ‌و تمام تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، گفت: حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود و در این زمینه برای پنج سال نوعی محدودیت اعمال می‌شود و پس از آن لغو خواهد شد.

روحانی افزود: در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت:‌ طبق برنامه اقدام مشترک در روزهای آینده که این توافق در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد، تمام شش قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

وی افزود:‌ همچنین ده سال بعد از اجرای توافق، بدون در نظر گرفتن آژانس، پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت خارج خواهد شد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که ملت ایران اگر عهد و پیمانی بسته، به شرط آن که طرف مقابل نیز پای پیمان خود بایستد، همواره پای عهد و پیمانش ایستاده است، افزود: اگر این توافق بدقت و خوب اجرا شود می‌تواند آرام آرام، خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد.

وی افزود: امروز تنها مردم شیراز و اصفهان و تبریز و خراسان و اهواز و تهران و کرمان و دیگر شهرهای ایران خوشحال نیستند بلکه مردم غزه و کرانه باختری و مردم قدس و لبنان هم خوشحالند به دلیل این که تلاش‌های واهی رژیم غاصب صهیونیستی در طول 23 ماه گذشته به شکست منتهی شد.

وی گفت: اگرچه برخی اعضای 1+5 می‌خواهند ادعا کنند ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم، اما همه دنیا بخوبی می‌دانند که ساخت بمب اتم به فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان امر غلط و ضدانسانی و حرام در دیدگاه دانشمندان بوده و چه توافقی بشود چه نشود و چه اجرا شود و چه نشود، هرگز ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نخواهد بود.

وی اظهار کرد: در اینجا اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد کند، نقد دلسوزانه آزاد است. اما اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ و اتهام و سخن ناروا به امید و به اعتماد مردم صدمه بزند. رئیس‌جمهور خطاب به کشورهای منطقه و ملت‌های همسایه هم گفت: ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می‌دانیم و علم و فناوری و رشد و توسعه کشورمان به نفع همسایه‌ها خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها