معاون وزیر ارتباطات خبر داد:

برنامه حمایتی برای جویشگر بومی

موتورهای جویشگر ابزاری برای جستجو و پایش محتوای فضای مجازی به حساب می‌آیند و برای سهولت دسترسی کاربران به مطالب موجود در وب‌سایت‌ها راه‌اندازی می‌شوند.
کد خبر: ۸۱۷۰۹۹
"جویشگرهای بومی" امروز به مهلت پایانی حمایت می‌رسند

با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی به‌ صورت روزافزون در حال افزایش است و همچنین حجم، تنوع و سرعت تغییر اطلاعات در این عرصه بسیار بالاست، جویشگرها نقش بسزایی در هدایت کاربران برای دستیابی به محتوای مورد نظرشان ایفا می‌کنند یا به عبارتی شاهراه اطلاعاتی میان تولیدکنندگان اطلاعات و کاربران هستند.

نخستین ایده راه‌اندازی جویشگر ایرانی (بومی) مربوط به سال‌های 87 و 88 به ‌منظور بومی‌سازی فناوری این حوزه در وزارت ارتباطات با اهدافی نظیر تقویت و ارتقای جستجوپذیری محتوای فارسی، امنیت اطلاعات و صیانت از داده‌های شخصی، جلوگیری از خروج ارز و کمک به اقتصاد، تضمین صحت اطلاعات ارایه شده به کاربران، فراهم کردن اعتبار ملی-منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه خدمات بومی و ملی مبتنی بر IT، استقلال ملی در فضای سایبری، کسب درآمد و رسیدن به سهم مناسبی از بازار بین‌المللی و موارد کلانی از این دست شکل گرفت.

لذا وزارت ارتباطات کنونی با هدف شناسایی مجموعه‌های توانمند و پشتیبانی مناسب از فعالان این حوزه فراخوان حمایت از موتورهای جستجوی فارسی زبان را برگزار کرد؛ از جمله اهداف دیگر این فراخوان و اعلامیه حمایتی تمرکزگرایی در این حوزه بوده است تا نهایتا در رقابت با جستجوگرهای باسابقه دنیا، بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم.

علیرضا یاری مجری طرح موتور جستجوی بومی با بیان اینکه در بخش خصوصی ممکن است موتورهای جستجوی مختلفی نظیر پارسی‌جو فعال باشد، گفت: ممکن است حتی ظرفیت فعال شدن برخی موتورها وجود داشته باشد که در این صورت باید پس از شناسایی مورد پشتیبانی قرار گیرند.

وی تقویت بخش خصوصی و رونق فضای کسب‌‌و‌کار را از مهمترین عوامل برای توانمند شدن موتورهای جستجوگر فارسی اعلام و اظهار کرد: با تحقق این موضوعات می‌توان خدمات بهتری به مراجعه کنندگان جستجوگرهای فارسی زبان ارایه کرد.

یاری همچنین درباره تشکیل شورای راهبری موتور جستجوی بومی، اذعان کرد: این شورا درصدد ایجاد زیرساخت لازم و تقویت بخش خصوصی است که با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سه عضو به نمایندگی بخش خصوصی تشکیل شده است.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر اخیرا با بیان اینکه تاکنون در فراخوان جویشگرهای بومی تنها موتورهای جستجوی "یوز" و "پارسی‌جو" شرکت کرده‌اند، گفت: در شورای راهبری طرح، ادامه برنامه حمایت از این موتورهای جستجو نیز منوط به ارائه مدل کسب‌و‌کار بوده و با توجه به تمدید زمان فراخوان تا 23 تیرماه جاری، چنانچه موتورهای جستجوی دیگری نیز در فراخوان شرکت کنند، مطابق مدل کسب‌و‌کار پیشنهادی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی، جمهوری چک و ویتنام دارای موتور جستجوی بومی هستند. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها