در نگاه اول احساس خستگی فقط به دنبال کار دشوار و فعالیت بدنی طاقتفرسا یی سراغمان می‌آید، ولی پزشکان بر این باورند که خستگی علت‌های پنهان دیگری هم دارد که بیماری و مصرف برخی داروها ازجمله علت‌های آن است. معمولا افراد بعد از یک روز پرمشغله و فعالیت بدنی سنگین احساس خستگی می‌کنند و برای بازتوانی انرژی از دست رفته استراحت را ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۶۹۴۵

خستگی و بیماری‌های زمینه‌ای

احساس خستگی، حالتی است که بسیاری از بیماران از آن شکایت می‌کنند، ولی این خستگی فقط خستگی جسمی را شامل نمی‌شود و بیشتر از آن، جنبه روانی و احساسی بیماران را درگیر می‌کند که خستگی جسمی هم بخشی از آن است و این افراد بیشتر از کمبود انرژی برای انجام کارهای روزمره رنج می‌برند. شماری از بیماری‌ها از جمله کم‌خونی، اختلالات هورمون تیروئید و اختلالات معده‌ای و روده‌ای با احتمال بروز خستگی در طول روز در ارتباطند و قسمتی از درمان به رفع خستگی‌های ناشی از بیماری اختصاص پیدا می‌کند.

کیفیت خواب

ساعات خواب در افراد مختلف فرق می‌کند، ولی به طور کلی، کیفیت خواب رابطه مستقیمی با میزان انرژی بدن دارد. در این میان، هر عامل بیرونی از قبیل، خرخرکردن و غلت زدن همسر و نیز استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار از دیگر علائمی هستند که باعث بروز اختلال خواب در افراد می‌شود و تأثیر مستقیمی روی کیفیت خواب آنها به جا می‌گذارد و چرخه خواب ناتمام باقی می‌ماند و روز بعد فرد بشدت دچار کمبود خواب می‌شود و احساس خستگی و کرختی می‌کند. بنابراین می‌توان به اهمیت نقش خواب و دور کردن افراد از خستگی در طول روز اشاره کرد. ورزش کردن نیز یکی از مؤثرترین راه‌های تأمین انرژی و در نتیجه جلوگیری از خستگی به شمار می‌رود.

مؤثرترین راه‌های جلوگیری از خستگی

بدون شک 10 دقیقه پیاده‌روی با وجود این‌که در ظاهر فعالیت بدنی شدیدی محسوب نمی‌شود، می‌تواند فعالیتی اساسی باشد که تنها به درد سوزاندن کالری یا عضله‌سازی نمی‌خورد، بلکه یکی از راه‌های تقویت انرژی بدن به شمار می‌رود. محققان آزمایشی را روی شماری از افراد مورد مطالعه قرار دادند، به طوری که هنگام عصر که انرژی بدن کاهش می‌یابد، گروهی با خوردن کلوچه و عده‌ای نیز با 10 دقیقه پیاده‌روی سعی کردند انرژی از دست رفته خود را به دست آورند. دقایقی بعد هر دو گروه احساس بالا رفتن انرژی در بدن کردند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد در افرادی که 10 دقیقه پیاده‌روی کرده بودند، انرژی کسب شده ماندگارتر بود و حتی 2 ساعت بعد از فعالیت بدنی همچنان انرژی بالاتری احساس می‌کردند. پیاده‌روی باعث باز شدن قفسه سینه از هم به هنگام گرفتن نفس عمیق‌تر می‌شود، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و اکسیژن را به مغز می‌رساند.

آب

کم‌آبی بدن انرژی بدن را می‌گیرد و عملکردهای جسمی را مختل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کم‌آبی بدن حتی کار را برای ورزشکاران حرفه‌ای هم دشوار می‌کند. این حالت حتی در موارد شدیدتر می‌تواند هوشیاری و تمرکز را کاهش دهد.

گوش دادن به ساعات درونی

عده‌ای صبح‌ها بمبی از انرژی هستند ولی شماری دیگر، شب‌ها بیشترین انرژی را در خود ذخیره دارند و می‌توانند از آن نهایت استفاده را ببرند. در واقع، این تفاوت در الگو داشتن انرژی از طریق ساختارهای مغزی و به طور ژنتیک تعیین می‌شوند، بنابراین، تغییر آنها کمی دشوار است. در عوض، آشنا بودن با ساعت درونی بدن می‌تواند به این امر کمک کند، سپس از این طریق می‌توانید دشوارترین کارها و فعالیت‌های خود را زمانی برنامه‌ریزی کنید که از بالاترین سطح انرژی در طول روز یا حتی شب برخوردارید.

وزن

کم کردن وزن اضافه بدن به بالا رفتن و تقویت انرژی بسیار کمک می‌کند. حتی کاهش اندکی در حجم چربی‌های بدن می‌تواند کیفیت زندگی را تا حد قابل ملاحظه‌ای بالا ببرد. متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف مقادیر محدود انواع مواد غذایی و افزایش فعالیت بدنی به کاهش وزن را موفقیت‌آمیزتر می‌کند و افراد راحت‌تر می‌توانند تحرک داشته باشند در نتیجه کمتر احساس خستگی می‌کنند.

انرژی‌دهنده‌های فوری

قهوه به عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین نوشیدنی‌های دنیا، ماده پیچیده‌ای است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی است. اما به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، انرژی زیادی را به بدن منتقل می‌کند. افرادی که به مصرف قهوه عادت کرده‌اند، انرژی به دست آمده از نوشیدن قهوه را تجربه کرده‌اند و حتی با خوردن فنجان دوم انرژی بالایی کسب می‌کنند. در واقع، این نوعی چرخه بی‌پایان انرژی است.

سیستم گوارش

بدن ما دارای هزاران باکتری است و بسیاری از آنها در مجاری ادراری و روده‌ها زندگی می‌کنند. محققان بر این باورند که باکتری‌های مفید موجود در معده و روده‌ها به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و از رشد بیش از حد باکتری‌های مضر در بدن که موجب بروز بیماری‌ می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌ها انتقال‌دهنده‌های عصبی چون دوپامین و سروتونین تولید می‌کنند. همیشه تصور بر آن بوده که این انتقال‌دهنده‌های عصبی از مغز سرمنشاء می‌گیرند، ولی بررسی‌ها نشان داده که حجم بالایی از آنها از طریق مجاری معده و روده تولید می‌شوند. از سوی دیگر، حفظ عملکرد طبیعی این مجاری، روند تولید باکتری‌های مفید را در حد تعادل نگه می‌دارد.خیلی از ما شرایط پراسترس و نگرانی را تجربه کرده‌ایم که با توجه به عصبی بودن و درگیری مغز، حس بدی را در ناحیه معده و روده خود احساس کرده‌ایم. با بر هم خوردن تعادل باکتری‌های خوب و بد در معده و روده، ممکن است با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی آن را در ذهن احساس کنیم. بنابراین، با اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب و واکنش‌های احساسی نیز در ارتباط است. در واقع، تعداد ساعات خوابیدن و زیاد خوابیدن مهم نیست بلکه کیفیت خواب مساله مهمی است که روی مقدار انرژی دریافتی بدن تأثیر می‌گذارد.


منبع:‌ msn.com
webmd.com

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها