در حالی که مذاکرات هسته‌ای دقایق پایانی خود را طی می‌کند، بازار طلا و ارز و همچنین بورس به روند مذاکرات واکنش نشان دادند؛ به طوری که شاخص کل بازار سرمایه دیروز نسبت به یکشنبه هفته جاری 1548 واحد رشد داشت و به 67 هزار و 646 واحد رسید.
کد خبر: ۸۱۶۹۱۶
صعود بورس، سقوط طلا و ارز

به گزارش جام‌جم، همپای تداوم کاهش قیمت ارز و سکه، شاخص کل بورس نیز که در یک هفته اخیر روند صعودی را طی کرده، دیروز به یکباره جهش بیش از 1500 واحدی را شاهد بود.

این در حالی است که در ابتدای هفته گذشته شاخص کل در کانال 65 هزار واحدی قرار داشت و با رشد تقاضای سهامداران و در مدتی کوتاه به کانال 67 هزار واحدی رسیده است؛ البته روند شاخص بورس در ماه‌های گذشته تعریف چندانی نداشت و به صورت مداوم خبرهای سقوط آن به گوش می‌رسید، اما این روزها خبرهای خوش بورسی گوش سهامداران را نوازش می‌دهد.

دیروز نیز بورس اوراق بهادار تهران در آستانه آخرین لحظات مذاکرات هسته‌ای روند رو به رشدی به خود گرفت و در سایه خوشبینی ناشی از توافق هسته‌ای رکوردهای جدیدی ثبت کرد.

بر این اساس، خوشبینی سهامداران نسبت به احتمال حصول توافق، موجب تشکیل صف‌های طویل در مقابل اکثر سهم‌های بازار شد تا سهامداران اراده کنند اندکی از ضررهای سال‌های گذشته خود را جبران کنند.

افزایش قیمت‌ها و رشد تقاضا در بازار روز گذشته موجب شد شاخص بورس تهران دو کانال جدید را فتح کند و با رشد بیش از 1500 واحدی به محدوده 69 هزار واحدی وارد شود.

در بازار دیروز بورس تهران، بیشتر نمادها سبزپوش و با رشد تقاضا مواجه شدند؛ به طوری که شرکت‌های تاپیکو، مخابرات، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس، کشتیرانی، بانک ملت، غدیر، پالایشگاه اصفهان، ملی مس، ارتباطات سیار، پتروشیمی مبین، و هلدینگ خلیج‌فارس بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس و جهش 1500 واحدی آن گذاشتند.

دیروز همچنین بیشتر شرکت‌های خودرویی، بانکی و پالایشگاهی از بیشترین تمایل سهامداران به خرید برخوردار شدند و شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، لیزینگ رایان سایپا و گروه بهمن، میزبان بیشترین تقاضای خرید شدند.

روند مثبت بورس و رکوردشکنی جدید شاخص در حالی صورت گرفت که در معاملات دیروز باز هم حقوقی‌های بازار کارشکنی کرده و در شرایط رونق و مثبت به جای حمایت از بازار، اقدام به فروش سهم کردند؛ به طوری که در مقابل تمایل حقیقی‌ها به خرید سهم، حقوقی‌ها سهام خود را فروختند و موجب اعتراض سهامداران شدند.

با این حال در معاملات دیروز بورس تهران در مجموع بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 297 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح 300 هزار میلیارد تومان رشد کرد.

تداوم سقوط قیمت‌ها در بازار ارز و زمزمه تک‌نرخی شدن

در همین حال قیمت ارز نیز دیروز به روند نزولی خود ادامه داد؛ به طوری که دلار آمریکا 34 تومان کاهش یافته و به 3213 تومان رسید. قیمت یورو نیز با کاهش 40 تومانی همراه بود و از 3620 تومان به 3580 تومان رسید.

با این حال بازار ارز دیروز شاهد یک اتفاق نادر و رکوردشکنی قیمتی هم بود؛ رکوردشکنی که باعث افزایش زمزمه تک‌نرخی شدن ارز و احتمال تحقق آن در آینده‌ای نزدیک بود.

بررسی‌های خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد، دیروز بانک مرکزی قیمت ارز بانکی را طوری رکوردگونه افزایش داد که این نرخ دلار تنها یک قدم مانده که روی پله 3000 تومان برسد.

بر این اساس دیروز قیمت دلار بانک مرکزی به 2947 تومان رسید که اولین‌بار است این قیمت را تجربه می‌کند. به این ترتیب تنها یک گام به 3000 تومانی شدن قیمت دلار دولتی باقی‌مانده و فاصله دلار دولتی و آزاد را کاهش می‌دهد که مقدمه تک‌نرخی شدن ارز خواهد بود.

دیروز قیمت دلار در بازار آزاد 3213 تومان بود که به این ترتیب فقط حدود 260 تومان بین این دو ارز فاصله باقی‌مانده است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی با استفاده از جو خوشبینانه موجود در مذاکرات هسته‌ای در نظردارد قیمت ارز دولتی را بدون کمترین تبعاتی و در سکوت افزایش دهد؛ زیرا فعلا حواس جامعه جای دیگری است! در همین حال نرخ یورو بانک مرکزی نیز کاهش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد و با کاهش 70 ریالی به 32 هزار و 833 ریال رسید.

تداوم کاهش قیمت سکه و طلا

اما دیروز قیمت سکه بیشترین نوسان را داشت و ساعتی حتی از 871 هزار تومان به 864 هزار تومان هم سقوط کرد، اما در زمان تنظیم این گزارش با کمی افزایش قیمت بر پایه قیمتی 872 هزار تومان ایستاد.

این در حالی است که سکه تمام بهار آزادی در روز شنبه با قیمت 882 هزار تومان عرضه می‌شد که در یک روز کاری به 871 هزار تومان رسید و کاهش 11 هزار تومانی را تجربه کرد.

نیم‌ سکه نیز که در روز یکشنبه هفته جاری با قیمت 457 هزار تومان معامله می‌شد دیروز به 450 هزار تومان رسید، اما خرید و فروشی با این قیمت انجام نشد و این سکه به قیمت 458 هزار تومان در پایان ساعات اداری رسید و مورد معامله قرار گرفت.

ربع سکه نیزکه روز یکشنبه قیمتی حدود 257 هزار تومان داشت که دیروز با افزایش هزار تومانی به 258 هزار تومان رسید.

پیش‌بینی کاهش قیمت طلای جهانی

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی از پیش‌بینی «بارناباس گان» تحلیلگر بانک او.سی.بی.سی چین مبنی بر کاهش قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی به 1050 دلار در هر اونس خبر داد.

وی گفت: ما به افزایش قیمت طلا خوشبین نیستیم و انتظار داریم بانک مرکزی آمریکا در سه ماهه سوم 2015 اقدام به افزایش نرخ‌های بهره کند.

بانک مرکزی آمریکا همچنان درصدد افزایش نرخ بهره در این کشور طی سال جاری است؛ سیاستی که کاهش قیمت طلا را در پی خواهد داشت.

بر این اساس، ژانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز جمعه گذشته اظهار کرده بود این بانک در مسیر افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی قرار دارد.

به این ترتیب قیمت طلا دیروز دوشنبه در بازارهای جهانی دچار نوسان شد. بر این اساس قیمت تحویل فوری طلا در بازار لندن که هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده بود، در ساعت 6 و 4 دقیقه صبح دیروز دوشنبه 0.3 درصد بالا رفت و به 1159.90 دلار در هر اونس رسید.

در بازار کامکس نیویورک نیز قیمت طلا برای تحویل در ماه آگوست (مرداد) با 0.1 درصد افزایش، به 1159.20 دلار در هر اونس رسید.

قیمت اونس طلا یکشنبه هفته جاری در بازار جهانی با قیمت 1157 مورد معامله قرار گرفت و با کاهش 6 دلاری روبه‌رو شد.

اقتصاد - محمدحسین علی‌اکبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
د
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
۰
۰
بابا دیگه همون ۳ تومن دیگه اینم یكی از موفقیت های ارزی و و پول ملی كشور دلار ۹۵۰ تومنی شده ۳ تومن دیگه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها