واکنش اعضای شورای شهر به وعده جدید قالیباف به اسلامشهری‌ها

بودجه شهرداری تهران برای حومه تهران نیست!

«جمعیت قابل توجهی از حجم خودرو و سوخت در اسلامشهر است که با رساندن خط مترو به این منطقه می‌توانیم آلودگی هوای شهر را کاهش دهیم.» این صحبت‌های شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه متروی عبدل‌آباد، موجی از امیدواری را بین مردم اسلامشهر به‌وجود آورد؛ محمدباقر قالیباف به ساکنان این منطقه وعده داد که ادامه خط 3 متروی تهران بزودی به اسلامشهر خواهد رسید.
کد خبر: ۸۱۶۸۶۴

قالیباف در ادامه با اشاره به خطوط حومه تهران گفت: «در دولت گذشته بخش حومه تهران را از شهرداری تهران گرفتند و عنوان کردند که ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم و ما هم با آنها موافقت کردیم اما در سالیان گذشته در حومه تهران درخصوص احداث خطوط مترو اتفاقی نیفتاد. در سال‌های پایانی دولت دهم مجددا تصمیم گرفته شد که متروی تهران و حومه را به شهرداری واگذار کنند و ما دو مرتبه کار را شروع کردیم.» برای جمعیت 600 هزارنفری اسلامشهر، حرف‌های شهردار تهران خبر خوبی بود. اما خوشحالی اسلامشهری‌ها دوهفته بیشتر طول نکشید. حالا با واکنش تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به این وعده شهردار تهران، این‌طور به نظر می‌رسد که تا اطلاع ثانوی مترو به اسلامشهر نمی‌رسد!

محمدحقانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: «ما یک برنامه پنج ساله دومی را در شهرداری تهران تصویب کرده‌ایم؛ شهرداری هم موظف است در تمام راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی هایش از این برنامه استفاده کند. درحقیقت این برنامه باید کتاب مرجع شهرداری باشد، چون یک سند است برای شهرداری تهران. این کار که خارج از برنامه‌های این سند، بخواهند کاری را انجام بدهند امکان‌پذیر نیست.»

انحراف از برنامه شورا جایز نیست

حقانی تاکید می‌کند: «در جلسات مشترک شورا و شهرداری برآورد شد که سالی 30 کیلومتر مترو به خطوط داخل شهر اضافه شود که هنوز این برآورد در سال اول هم محقق نشده؛ حالا چطور می‌خواهیم خارج از این برنامه چیزی را اجرا کنیم؟» به گفته حقانی برنامه مصوب شورای شهر آن چیزی است که در پنج ساله دوم برای سال 94 و 95 پیش‌بینی شده است: «اگر آقای شهردار براساس این برنامه و پیش‌بینی صحبت کند از نظر ما قابل قبول است در غیر این صورت انحراف از برنامه‌های شورا جایز نیست، چراکه شهرداری تهران موظف است بودجه‌اش را در محدوده تهران هزینه کند نه حومه تهران!» ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم در مورد آمادگی شهرداری برای رسیدن مترو به اسلامشهر می‌گوید: «شهرداری نمی‌تواند حتی یک ریال از پول شهرداری را بدون کسب اجازه از شورا در شهر دیگری خرج کند.» قناعتی با بیان این‌که شورای شهر و کمیسیون عمران در جریان وعده قالبیاف نبوده‌اند به ایسنا می‌گوید: «برای حدود 50 کیلومتر از متروی پرند در زمان دولت قبل، 400 میلیارد تومان هزینه شد و باتوجه به افزایش هزینه‌ها، قطعا رساندن مترو به اسلامشهر رقم بالایی احتیاج دارد که باید جزو تعهدات دولت قرار گیرد.» قرارداد اتصال خط 3 مترو تهران به اسلامشهر در آخرین روزهای سال 91 منعقد شد،‌ حالا و با گذشت سه سال از این ماجرا هنوز قدم مثبتی برای تحقق این قرارداد برداشته نشده و اسلامشهری‌های زیادی هر روز با مشکلات زیادی خودشان را به پایتخت می‌رسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها