رعایت انضباط ترافیکی از سوی شهروندان و توزیع تعطیلات می‌تواند مشکلات گردشگری را کاهش دهد

همکاری مردم و مسئولان؛ کلید سفرهای خاطره‌انگیز

قفل شدن جاده‌ها و کلافه شدن شهروندان در ترافیک‌های شبانه‌روزی به بخشی از سفر بدل شده است، چون نتوانسته‌ایم مشکلات این حوزه را بدرستی مدیریت کنیم. برای نمونه تعطیلات در تمامی فصول سال به شکل مناسب توزیع نشده و مسئولان نیز برای تشویق شهروندان برای سفر در ایامی بجز تعطیلات و مناسبت‌های تقویم، برنامه‌ای ندارند. این در حالی است که شهروندان دست‌کم می‌توانند با توزیع زمان سفر خود و رعایت انضباط ترافیکی مشکلات این حوزه را به حداقل برسانند.
کد خبر: ۸۱۶۸۵۵

سفر مقوله‌ای انتخابی است، به همین دلیل برنامه‌های صرفا دولتی نمی‌تواند نقش زیادی در کنترل آن داشته باشد، اما دست‌کم با همکاری همه‌جانبه تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توان سفرهای شهروندان را به شکلی مدیریت کرد که مشکلات این حوزه به حداقل برسد؛ هرچند پلیس برای تعطیلات عید فطر در محورهای کرج به چالوس، هراز، فیروزکوه و برخی محورهای پرتردد برون شهری ممنوعیت و محدودیت در نظر گرفته است، اما باید تاکید کرد رفع این مشکل به همکاری دولت و شهروندان نیاز دارد.

ناصر رضایی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: برای مدیریت سفر در کشور به همکاری دوجانبه از سوی دولت و مردم نیاز است. یکی از دلایل انبوه سفر در تعطیلاتی مانند عید فطر را می‌توان وابستگی و پیوستگی بین کار دولتی و غیردولتی دانست.

وی با تاکید بر این که دولت برای رفع این مشکل باید مکان‌های گردشگری را نیز مناسب توزیع کند، خاطرنشان می‌کند: مقاصد گردشگری معنوی مانند قم، شیراز و مشهد که سالانه بیش از 25 میلیون زائر دارد، مشخص هستند، اما دولت می‌تواند برای دیگر نقاط کشور نیز دست به تبلیغات و بازاریابی گردشگری بزند، به این شکل زمان تعطیلات مقصد بیشتر گردشگران شمال کشور نخواهد بود.

نکته دیگری که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، توزیع زمان سفر است؛ زیرا آنها با مدیریت آن می‌توانند تا حد قابل توجهی از حجم سفرها در تعطیلاتی مانند عید فطر کم کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری اظهار می‌کند: باید یادآور شد تعطیلات در کشورمان بیشتر از برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست؛ زیرا تعطیلات رسمی و آخر هفته آنها بیشتر است، اما آنها تعطیلات خود را بدرستی در طول سال توزیع کرده‌اند.

تمرکززدایی

برای رسیدن به شرایط مطلوب، آموزش و پرورش و وزارت علوم می‌توانند تعطیلات زمستانه خود را با فاصله حدود دو هفته‌ای از یکدیگر در نظر بگیرند.

رضایی تاکید می‌کند: دولت می‌تواند با در نظر گرفتن مشوق‌های مناسب، کارمندان خود را وادار کند سفرهای خود را به مناسبت‌های تقویم محدود نکنند، حتی آنها می‌توانند کارمندان را به سفر رفتن مجبور کنند تا کارایی کارمندان نیز افزایش پیدا کند.

با توجه به این که یک‌ششم جمعیت کشور در تهران ساکن هستند، می‌توان گفت محورهایی که از این کلانشهر به شمال کشور منتهی می‌شود، ترافیک سنگین‌تری دارند. برای رفع این مشکل باید تمرکز زادیی را در پیش گرفت و با مدیریت مسیر و مقصد، حوادث را در این محورها به حداقل رساند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری یادآور می‌شود: تقویم دوگانه ما نیز که هجری شمسی است، اما مناسبت‌های آن براساس هجری قمری است. این مساله سبب می‌شود تعطیلات و مناسبت‌ها شناور باشند، مدیریت این مساله به همکاری تمام ارگان‌ها با یکدیگر نیاز دارد.

نقش مردم و مسئولان در کنترل سفر

علیرضا اسماعیلی، مدرس دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: در تعطیلات پیش‌رو محورهای شمالی کشور با ترافیک سنگین همراه خواهد بود و رفع این مشکل به همکاری مردم و مسئولان نیاز دارد. برای نمونه شهروندان می‌توانند با توزیع زمان سفر خود، این مساله را تا اندازه‌ای مدیریت کنند.

به گفته وی، یکی دیگر از عوامل قفل شدن ترافیک در چنین زمان‌هایی بی‌انضباطی برخی رانندگان است. منظور اسماعیلی افرادی است که به محض کند شدن حرکت خودروها در مسیر اصلی سعی می‌کنند در حاشیه‌های خاکی جاده تردد کنند، اما این بی‌انضباطی آنها سبب شوک ترافیکی شده و به قفل شدن ترافیک می‌انجامد.

افزون بر این، مسئولان نیز برای کنترل انبوه سفر در تعطیلات پیش‌رو نیز نقش بسزایی دارند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در این‌باره تصریح می‌کند: مشکل، توزیع نامناسب تعطیلات در فصول کشور است؛ به همین دلیل مردم سعی می‌کنند از فرصت‌هایی مانند تعطیلات نوروزی یا عید فطر بیشترین بهره را ببرند.

این در حالی است که کشورهای موفق برخلاف ایران تعطیلات خود را در تمامی ماه‌ها و فصول سال تقسیم می‌کنند، بنابراین شهروندان برای مسافرت با محدودیت روبه‌رو نیستند.

اسماعیلی تاکید می‌کند: برای رفع این مشکل باید تعطیلات بدرستی در کشورمان تعریف شود، مشکل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در کشورمان برخلاف دیگر کشورها تعطیلات آخر هفته برای تمام شهروندان دو روز نیست.

بنابراین مسئولان با توزیع روزهای تعطیل در تمام طول سال می‌توانند این امکان را به شهروندان بدهند که به دلخواه زمان مناسبی برای سفر در نظر بگیرند.

از دیگر نکاتی که مسئولان باید برای رفع آن تلاش کنند، مدیریت حوادث در تعطیلات پیش‌روست، چون با توجه به بالا بودن آمار مسافران و خودرو‌ها در معابر، تصادفات جزئی نیز می‌تواند سبب قفل شدن عبور و مرور شود. برای نمونه حتی اگر بقایای شیشه شکسته یک خودرو نیز از کف خیابان بموقع جمع‌آوری نشود، می‌تواند به ترافیک شوک وارد کرده و تردد را مختل کند.

محورهای پرتردد در تعطیلات عید فطر

هراز؛ فیروز کوه؛ کرج ـ چالوس؛ تهران ـ سمنان ـ مشهد ؛ شمشک ـ دیزین؛ محور قدیم رشت ـ قزوین؛ محور قدیم ساوه ـ همدان و ساوه ـ بوئین‌زهرا؛ محور قزوین ـ کرج و قزوین ـ زنجان؛ محور بجنورد ـ چمن بید ـ جنگل گلستان ـ گرگان ـ گلوگاه و برعکس؛ محور آستارا ـ اردبیل و اردبیل ـ سرچم و برعکس و محور ملایرـ همدان برخی از محورهایی است که پیش‌بینی می‌شود در تعطیلات عید فطر ترافیک قابل توجهی داشته باشد، به همین دلیل پلیس برای تردد در آنها محدودیت و ممنوعیت‌هایی در نظر گرفته است. شهروندان قبل از سفر می‌توانند از طریق سایت راهور ۱۲۰ یا شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ از جزئیات محدودیت‌های اعمال شده در این محور‌ها اطلاع پیدا کنند.

مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهور کلید خورد

تلاش پلیس برای مدیریت سفرهای تابستانه وارد مرحله دیگری شده؛ چون همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر پلیس مرحله دوم طرح تابستانه خود را کلید زده است تا شهروندان سفر ایمن‌تری را تجربه کنند. براساس آمارهای منتشر شده تابستان سال گذشته حدود 5000 نفر از مسافران به مقصدهای خود نرسیدند. هر چند در دور اول مسافرت‌های تابستانی امسال تلفات جاده‌ای حدود 8 درصد کاهش داشته، اما باید به شهروندانی که برای مسافرت خود در حال برنامه‌ریزی هستند هشدار داد همچنان بی‌احتیاطی از سوی آنان عواقب جبران‌ناپذیری دارد؛ زیرا ۸۰درصد تصادفات کشور دلیلی جز تخطی از سرعت مطمئنه، توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و رعایت نکردن حق تقدم ندارد. بنابراین شهروندان با رعایت این چهار فاکتور می‌توانند سفر ایمن‌تری را تجربه کنند.

به گزارش مهر، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا دراین‌باره گفت: از روز چهارشنبه براساس پیش‌بینی‌های پلیس راهور سفرهای مرحله دوم طرح تابستانی به‌صورت گسترده آغاز خواهد شد؛ به همین دلیل از بامداد چهارشنبه محدودیت‌های ترافیکی در محورهای پرتردد اجرا خواهد شد.

سردار مهری توضیح داد: پلیس راهور در طول تعطیلات پایان هفته از تمام ظرفیت خود برای ایجاد تسهیلات لازم در جاده‌های درونشهری و برونشهری بویژه در استان‌های شمالی و شهرهای زیارتی استفاده می‌کند تا شهروندان سفر خوبی داشته باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به این که سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف، تجاوز به چپ و اقدامات خطرساز به‌عنوان خط قرمزهای پلیس راهور محسوب می‌شود، افزود: پلیس حتما با رانندگانی که مرتکب این تخلفات شوند برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت.

سردار مهری از شهروندان خواست قبل از سفر آخرین وضعیت جاده‌ها اعم از محدودیت و ممنوعیت تردد را از طریق سایت راهور ۱۲۰ یا شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ دریافت کنند.

گاهی مسیر، مقصد است

برخی شهروندان به اشتباه تصور می‌کنند سفر یعنی هر چه زودتر به مقصد رسیدن، این در حالی است که اساس سفر، دیدن زیبایی‌های بین مبدا و مقصد است که بسیاری آن را به فراموشی سپرده‌اند. باید گفت شهروندانی که به محض استارت زدن خودروی خود فقط به رسیدن به مقصد می‌اندیشند، فلسفه سفر را نیاموخته‌اند. نتیجه بی‌توجهی به مفهوم سفر این شده که براساس گزارش پلیس راهور بیشتر تصادفات و حوادث در 30 کیلومتری مقصد مسافران رخ می‌دهد؛ زیرا آنها فقط بر پدال گاز فشار می‌دهند تا هر چه زودتر به مقصد برسند، به همین دلیل معمولا در نزدیکی مقصد‌های خود خسته شده و احتمال تصادف آنها بیشتر می‌شود.

جامعه

مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها