رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که زمان دقیقی برای ورود دارایی‌های بلوکه شده ایران پس از توافق وجود ندارد، تاکید کرد که دولت در خرج این دارایی‌ها هیجانی عمل نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۶۸۴۵

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت دیروز در حاشیه اولین جلسه عمومی اعضای ستاد برنامه و شوراهای برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه در رابطه با این‌که پس از توافق هسته‌ای چه میزان از پول‌های بلوکه ایران آزاد خواهد شد، گفت: این موضوع در دو بخش قابل بررسی است؛ اول منابع ناشی از فروش نفت که توان منتقل شدن به داخل را نداشت و دیگری منابعی است که از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اختیار کشورمان قرار خواهد گرفت. وی درنهایت رقم شفافی دراین خصوص اعلام نکرد.

وی درباره زمان‌بندی ورود کامل دارایی‌های بلوکه شده نیز توضیح داد: به هر حال در صورت توافق باید مصوبات آن در داخل کشور رسمی شود و طرفین در زمان‌بندی مشخصی به انجام تعهدات خود اقدام کنند؛ بنابراین باید متناسب با تحریم‌ها، زمان برگشت کامل دارایی‌های بلوکه شده تعیین شود. از این رو فعلا دوره زمانی مشخصی برای آن وجود ندارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: دولت در خرج دارایی‌های بلوکه شده هیجانی عمل نمی‌کند و برای خرج آن برنامه خواهد داشت؛ از این‌رو این منابع صرفا به سمت واردات نمی‌رود. نوبخت افزود: همان‌طور که در استراتژی برنامه ششم تاکید کردیم هدف، رسیدن به رشد اقتصادی براساس تولید داخلی است. این در حالی است که ما به تولید درون‌زا و برون‌نگر اعتقاد داریم و با عنایت به این‌که نمی‌توان با واردات اشتغال ایجاد کرد جهت‌گیری مستقیمی نسبت به آن نداریم، مگر این‌که برای تولیدات داخلی از واردات استفاده کنیم که در نهایت به ایجاد اشتغال می‌انجامد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تامین مالی 63/1 تریلیون تومانی برای رشد اقتصادی 8 درصدی گفت: به هر حال تامین منابع لازم برای رشد 8 درصدی باید از طریق منابع داخلی و بخشی دیگر از منابع خارجی تامین شود که این امر نیازمند الزاماتی است و در بخش‌هایی نیز به اجازه مجلس و سایر قوا نیاز دارد.

نوبخت به وضعیت اقتصادی پس از توافقات اشاره کرد و یادآور شد: باید بتوانیم از این شرایط برای توسعه کشور بهره‌ مناسب ببریم که البته این موضوع نیازمند تهیه برنامه‌ای مدون است و خوشبختانه در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه، تاکید کرد که این برنامه باید ماندگار و متفاوت از برنامه‌های قبلی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها