بسیاری از افراد با شنیدن کلمه میکروب و باکتری یاد انواع و اقسام بیماری می‌افتند که سلامتشان را به خطر می‌اندازد در صورتی که میکروب‌ها هم، خوب و بد دارند. در لوله گوارش که تقریبا حدود شش تا هفت متر است بیش از ده به توان هجده باکتری وجود دارد و هر چقدر از دهان به سمت روده بزرگ (کلون) نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد این باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر شما کمترین میکروب را در معده دارید و بیشترین میکروب‌ها در روده بزرگ وجود دارند.
کد خبر: ۸۱۶۸۰۳

معرفی خوب‌ها و بدها

یکی از مهم‌ترین وظایف میکروب‌های دستگاه گوارش این است که آنها بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را می‌سازند. از طرفی بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند و بعد از یک مدت که آنتی‌بیوتیک‌های طولانی می‌گیرند دچار اختلالات انعقادی می‌شوند، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ در پاسخ باید گفت با مصرف نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها سنتز یا ساخت ویتامینK که به وسیله باکتری‌ها انجام می‌شود، مختل شده و فرد مشکل انعقادی پیدا می‌کند. به همین دلیل هم ما مدام به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند و در صورت تجویز پزشک حتما دوره آن را به پایان برسانند. در عین حال نقش باکتری‌ها در سیستم ایمونولوژی بدن را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. حتی مکانیسم بسیاری از بیماری‌ها به عملکرد میکروب‌های بدن برمی‌گردد در حالی که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. به عنوان مثال وقتی صحبت از کبد چرب می‌شود، نمی‌توانیم نقش میکروب‌ها را در بروز بیماری نادیده بگیریم.

اندر فواید ماست پروبیوتیک

در سال‌های اخیر مدام به مردم توصیه می‌شود ماست پروبیوتیک مصرف کنند. چرا؟ چون میکروب‌های موجود در ترکیبات این فرآورده لبنی نه‌تنها برای بدن مضر نیست، بلکه یک نقش همزیستی مسالمت‌آمیز با بدن دارد و می‌تواند سد دفاعی‌ای در مقابل تهاجم انواع پاتوژن (عوامل بیماری‌زا) ایجاد کند. با این حساب هر میکروبی برای سیستم گوارشی خطرناک نیست. البته به جز ماست با اضافه کردن برخی میکروب‌ها به بسیاری از مواد غذایی دیگر و مصرف این محصولات، نقش دفاعی و سیستم ایمونولوژیک در دستگاه گوارش تقویت خواهد شد. حتی جالب است بدانید سازمان بهداشت جهانی هم مصرف خوراکی‌های پروبیوتیک را یکی از مهم‌ترین روش‌های حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌داند و همواره به افراد توصیه می‌کند این محصولات را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند.

هشدارها را جدی بگیرید

فراموش نکنیم اختلالات گوارشی جزو شایع‌ترین اختلالات در بسیاری از کشورها از جمله ایران است و کارشناسان علت شیوع این اختلالات را تغییر در شیوه زندگی و نوع تغذیه می‌دانند. در واقع رواج زندگی شهرنشینی و رو آوردن به غذاهای فرآوری شده، دستگاه گوارش را که اولین مجرای ورود غذا به بدن است بسرعت درگیر می‌کند و به آن صدمه می‌زند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها