‌مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله گفت: آزادسازی حریم‌های این شهرک تاریخی یکی از ضرورت‌های یونسکو برای ثبت جهانی است.
کد خبر: ۸۱۶۷۹۵

ماسوله یکی از شهرهای تاریخی و گردشگرپذیر در استان گیلان است که مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور برای گردش و تفریح به آن سفر می‌کنند، اما مدت‌هاست که زنگ خطر میراث تاریخی این شهر به صدا درآمده است.

شهر تاریخی ماسوله در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر به دلیل قابلیت‏‌های فراوان طبیعی، کالبدی، فرهنگی و اجتماعی، همواره یکی از بدیهی‏‌ترین نمونه‏‌ها برای پیشنهاد قرارگیری در فهرست آثار جهانی بوده است.

فعالیت‏‌های مرتبط با ثبت جهانی این شهر تاریخی، با حضور هیأت کارشناسی سازمان یونسکو در شهریور سال 1383 آغاز شد و سپس در خرداد 1389 با حضور نماینده منطقه‏‌ای یونسکو و برگزاری اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی ماسوله قوت گرفت.

این فعالیت‏‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و به‌دلیل تغییرات متعدد مدیریتی در طول چند سال اخیر با فراز و نشیب فراوان همراه بوده، اما آنچه سبب شده ماسوله در انتظار ثبت جهانی بماند، موانعی است که طی چند سال اخیر همچنان سرسختانه بر سر جای خود باقی مانده است‌. مصطفی پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حاشیه‌سازی منجر به خالی و تعطیل شدن بافت بالایی ماسوله به نام کفا بازار شده بود که خوشبختانه اکنون این بخش احیا شده است. وی افزود: ساختمان‌هایی که در حریم سبز ماسوله قرار دارد، آسیب‌زاست و نباید هسته‌های تاریخی از بافت دور شود.

پورعلی متذکر شد: بنای تاریخی امامزاده عین علی ماسوله با قدمت دست‌کم از دوره قاجار نیز در حریم منظر فرهنگی ماسوله قرار دارد که توسط پایگاه میراث فرهنگی این شهر در حال مرمت است. وی ادامه داد: مرمت دیواره‌های آسیب دیده و بام بنا در این مرحله از برنامه مرمتی در دستور کار قرار گرفته که با پیشرفت مناسب در حال انجام است.

پورعلی افزود: بر اساس سند جامع ماسوله که بر مبنای بازنگری حریم و عرصه ثبت جهانی این شهرک تاریخی تدوین و در بهمن سال گذشته ابلاغ شده، کارها در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها