این روزها عراق آبستن تحولات تازه‌ای است. از یک سو گفته می‌شود به لحاظ سیاسی قرار است طرح جدیدی برای وحدت شیعه و سنی در این کشور ارائه شود و از سوی دیگر نیروهای عراقی می‌گویند آماده بازپس‌گیری برخی شهرها از گروه تروریستی داعش هستند.
کد خبر: ۸۱۶۵۵۵
وحدت؛ راه غلبه بر داعش در عراق

در همین رابطه با دکتر اصغر زارعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

گفته می‌شود قرار است طرحی برای ایجاد وحدت بین شیعه و اهل سنت در عراق پیشنهاد شود. جزئیات این طرح چیست و چه اثری می‌تواند داشته باشد؟

جزئیات طرح سیاستمداران عراقی در مورد شیعه و سنی هنوز منتشر نشده، اما مسئولان طراز اول عراق و همین‌طور سران و طوایف مختلف عراق وحدت، همدلی و دفاع از تمامیت ارضی کشور عراق و مقابله با هرگونه طرح توطئه‌آمیز مبنی بر تجزیه این کشور را که خواست آمریکا و دشمنان ملت عراق است، دنبال می‌کنند. باید با برخی از عناصری که در جهت اهداف این توطئه موضعگیری یا حرکت می‌کنند، بشدت برخورد و از هرگونه مواضع تفرقه‌آمیز و همسو با دشمنان ملت عراق جلوگیری کرد.

وضع استان الانبار، فلوجه و الرمادی به چه شکل است؟

نیروهای ارتش و دولت عراق هم‌اکنون در پی پیروزی در دفع تجاوزات نیروهای تروریستی داعش در الانبار و آزادسازی شهرهای بیجی و تکریت در استان‌های صلاح‌الدین خود را برای آزادسازی استان الانبار آماده می‌کنند. آنها در روزهای اخیر موفق شده‌اند صقلاویه، یکی از شهرهای این استان را که در تصرف نیروهای داعش بود، آزاد کنند. این نیروها همچنین آماده آزادسازی و پاکسازی آخرین پایگاه‌های نیروهای تکفیری داعش در شهرهای فلوجه و الرمادی هستند. همدلی و همسویی نیروهای مردمی، طوایف و عشایر عراق اعم از شیعه و سنی برای دفع تهدید و تجاوزات گروهک تکفیری تروریستی داعش، صحنه میدانی عراق را تغییر داده و نوید پیروزی و تسلط دولت را در اکثر نقاط تحت اشغال به همراه دارد. طبق اخبار اعلامی از طرف منابع موثق دولت عراق، نیروهای بعثی وابسته به رژیم بعثی عراق از فرماندهان و سرکردگان گروهک تروریستی داعش بوده که مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه خصوصا عربستان، قطر و رژیم جعلی صهیونیستی و آمریکاست. افشاگری ویکی‌لیکس در خصوص نقش دولت عربستان و نهادهای اطلاعاتی این کشور در هدایت و حمایت از برخی مقامات رسمی دولت و پارلمان عراق حکایت از آن دارد که متاسفانه در برخی از لایه‌های حکومتی و پارلمان این کشور روابطی میان گروهک داعش، بعثی‌ها و برخی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه دیده می‌شود. همین موضوع باعث شده تا دولت عراق از نهادهای امنیتی این کشور بخواهد تا نسبت به عوامل مشکوک و مظنون مرتبط با گروهک‌های تروریستی داعش آگاه بوده و اقدامات آنها را رصد کنند. بحث آزادسازی الرمادی بحثی جدی است زیرا دولت عراق با برنامه‌ریزی در دستور کار خود قرار داده است. دولت عراق با پاکسازی مناطق پیرامونی مانند شهرک‌ها و مناطق پیرامون این شهر سعی کرده تا نیروهای تروریستی داعش را بیش از پیش تحت محاصره و نفوذ خود قرار دهد. در روزهای اخیر نیز بخش عمده‌ای از شهرک‌ها و راه‌های ارتباطی این گروهک در الانبار و مسیر دسترسی آنها به کشورهای همجوار سوریه، اردن و عربستان مسدود شده است. موصل اصلی‌ترین پایگاه گروه‌های تروریستی است و دولت عراق بحث آزادسازی موصل را پس از آزادسازی الانبار به عنوان اولویت بعدی خود در دستور کار قرار داده و با همکاری پیشمرگه‌های کرد و دیگر طوایف و قبایل شمال شرق و شرق این کشور طرح آزادسازی بخشی از شهرک‌های اطراف شهر کرکوک را مطرح و قدم به قدم برای آزادسازی موصل حرکت می‌کند.

در این میان موضعگیری عربستان در قبال تحولات عراق چگونه است؟

بعد از روی کار آمدن دولت شیعی در این کشور مثل نوری المالکی و جعفری، عربستان در شرایط جدید فقدان رابطه رسمی و دیپلماتیک با عراق را به نفع خود ارزیابی نکرده و درصدد برقراری ارتباط رسمی و دیپلماتیک با دولت حیدر العبادی است تا از این طریق بتواند نفوذ و حضور خود را در شرایط جدید بسط و گسترش دهد.

بین‌الملل - معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها