همزمان با ماه مبارک رمضان و برگزاری جلسات ذکر و محافل انس با قرآن در اقصی نقاط کشور، اقداماتی برآمده از حس خیرخواهی و نوعدوستی برای کمک و دستگیری از نیازمندان و دردمندان در ماه خدا برگزار می‌شود. بر این اساس شبکه‌های تلویزیونی استانی صدا و سیما هم در حد بضاعت خود در این راه خیر قدم برداشته و وسیله و ابزاری شده‌اند برای آشنایی و معرفی خیرین و نیازمندان به یکدیگر. این اقدامات امسال رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و 33 مرکز استانی بسیج شده‌اند تا هر چه بیشتر شرایطی را فراهم کنند برای مددرسانی و یاری به مستمندان و افتادگان؛ نشانه و نتیجه‌اش هم جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ارزش بیش از 85 میلیارد تومان برای کمک به نیازمندان فقط در 21 استان و باز هم فقط در 15روز ابتدایی ماه مبارک رمضان است که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا پایان ماه خدا به 120 میلیارد تومان افزایش یابد.
کد خبر: ۸۱۶۵۳۴

به گفته دکتر عبدالکریم خیامی، رئیس مرکز سیمای استان‌های رسانه ملی، فعالیت‌های این شبکه‌ها در ماه مبارک رمضان عمدتا حول دو محور اصلی بوده است؛ اول، توسعه مفهوم عمل خیر و دوم، تعمیق و گسترش نهضت جمع‌خوانی قرآن کریم در کشور.

توسعه مفهوم خیر در سطح جامعه

عبدالکریم خیامی در این باره به جام‌جم توضیح داد: نهضت کمک‌رسانی شبکه‌های سیمای استان‌ها در ماه ‌مبارک رمضان با شعار «توسعه مفهوم خیر» در سطح جامعه طراحی شد. هدف اصلی از انتخاب این عنوان و شعار، معرفی یا تاکید بر راهکارهای متنوع امر خیر در جامعه، فراتر از امور شناخته شده است، به گونه‌ای که گستره مشارکت در نهضت کار خیر (اعم از صاحب خیر و دریافت‌کننده آن) فراگیری بیشتری یابد.

بر همین اساس، شبکه‌های سیمای استان‌ها بسته به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی خود برنامه‌سازی‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند در این ماه عزیز زمینه بروز حس نیکوکاری مردم کریم ایران را بیش از پیش فراهم آورند. برای نیل به این هدف، علاوه بر اطلاع‌رسانی، نیازها، اولویت‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر استان از طریق شبکه تلویزیونی آن استان به مردم معرفی شده است.

همچنین نقطه‌های آسیب‌پذیر هر منطقه که نیاز به مشارکت عمومی دارند هم از سوی همکاران شناسایی و در عین حال خیرین شناخته شده و پیشتاز هر استان معرفی و مورد تشویق قرار گرفتند. مراکز استانی صدا و سیما با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف استان مانند کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، ستاد دیه، وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها و... افق‌های مشترکی ترسیم کرده و طبق بررسی‌های انجام شده 29 عنوان فعالیت خیرخواهانه را برای کمک انتخاب کردند.

جمع‌آوری 850 میلیارد ریال از 21 استان

وی به تشریح و ارائه آمار برخی از این اقدامات که تا 15 ماه رمضان صورت گرفته است، پرداخت و افزود: به عنوان مثال تا تاریخ 15رمضان و فقط در 21 استان هدایایی به ارزش حدود 85 میلیارد تومان برای کمک به نیازمندان جمع‌آوری شده است. البته همه کمک‌ها هم به جمع‌آوری وجوه نقدی خلاصه نشده و شیوه‌های کمک‌رسانی متناسب با شرایط و نیازهای هر استان متفاوت بوده است. به عنوان مثال از طریق برنامه‌های ویژه تلویزیونی فقط در ده شبکه استانی، حدود 1200 خانوار تحت پوشش مردم خیرخواه کشورمان قرار گرفتند و از آنها حمایت مالی شده است. در پنج استان دیگر جهیزیه حدود 400 دختر دم‌بخت که بضاعت مالی اندکی داشتند، تامین شده و در همان مناطق بیش از 120 فرزند یتیم نیازمند، تحت حمایت مردم نوعدوست آن استان‌ها قرار گرفتند. همچنین در برخی استان‌ها حدود 300 زندانی آبرومند غیرعمد که به علت تعهدات مالی در زندان بودند، معرفی شده و مورد حمایت قرار گرفته و عمدتا آزاد شدند. در این زمینه بسیاری از پروژه‌های عمرانی مورد نیاز یا نیمه‌کاره که منفعت عمومی داشته‌اند معرفی و منابع آنها از طریق کمک‌های عمومی یا متولیان خاص تامین شد که از میان آنها می‌توان به ساخت مدرسه، درمانگاه، مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، آسایشگاه معلولین ذهنی، آسایشگاه سالمندان بی‌سرپرست، موسسات خیریه برای بیماران خاص، کتابخانه، مسجد ، حسینیه و... اشاره کرد.

گسترش مفهوم خیرخواهی

خیامی ضمن تاکید بر تفاوت استان‌های کشور در مسائل فرهنگی، سلامت، اقتصادی و اجتماعی به دیگر فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که با میانجیگری شبکه‌های سیمای استان‌ها به ثمر نشستند، اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه استان‌هایی داریم که در آنها آمار ابتلا به سرطان بالاست و به همین دلیل، این کمک‌ها در قالب کمک‌هزینه درمان تعریف شده، برخی استان‌های دیگر پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه نیمه‌کاره زیادی دارند که به اتمام آنها اهتمام بیشتری شده یا همکاران ما در برخی مناطق با توجه به شرایط، بیش از تامین جهیزیه، به حمایت مالی از دامادهای کم‌بضاعت پرداخته‌اند. همچنین ترویج فرهنگ اهدای عضو در بعضی استان‌ها در این ایام به نجات جان حدود60 نفر انجامیده است. ترویج اردوهای جهادی، آموزش خیریه روشندلان، خدمات خیریه و رایگان حقوقی به نیازمندان، اهدای خون، هبه دیه دریافتی برای امور عام‌المنفعه، ارائه خیریه خدمات مشاوره روان‌شناسی، شناسایی دانش‌آموزان مستعد کم‌بضاعت و حمایت مالی و علمی از آنها و ... از دیگر فعالیت‌هایی است که شبکه‌های استانی سیما برای تحقق آنها همکاری می‌کنند.

8 مرکز فعال

رئیس مرکز سیمای استان‌های رسانه ملی با اشاره به این‌که همه 33 شبکه استانی به تهیه و تولید ویژه‌برنامه افطار در ماه مبارک رمضان اقدام کرده‌اند، گفت: از این میان 27 شبکه نیز ساخت برنامه‌هایی برای کمک به نیازمندان را در دستور کار داشتند و مراکز اصفهان، فارس، قم، کهگیلویه و بویراحمد، مهاباد، مازندران، ایلام و یزد پیشتاز این حرکت بوده‌اند.

فراگیری نهضت جمع‌خوانی قرآن کریم

دکتر خیامی درباره دومین محور فعالیت مراکز سیمای استان‌های رسانه ملی یعنی نهضت جمع‌خوانی قرآن کریم اظهار کرد: این نهضت که از ده سال پیش آغاز شده امسال شکل یکپارچه به خود گرفته و توسعه چشمگیری داشته است. رمضان سال جاری جمع‌خوانی قرآن کریم در هر 33 مرکز سیمای استانی چه به صورت زنده و چه به شکل تولیدی از شبکه‌های سراسری سیما بخصوص شبکه «شما» نیز پخش شده است. البته با کمک شورای عالی قرآن، کارگاه‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران ضبط این محافل نورانی پیش از ماه مبارک رمضان برگزار شد که نتیجه آن ارتقای کیفی این برنامه‌هاست. شما می‌توانید بخوبی استقبال چشمگیر هموطنان، چه شیعه و چه برادران و خواهران اهل تسنن را در قاب تصویر مشاهده کنید، به گونه‌ای که جمع‌خوانی قرآن کریم که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده حالا به شکل یک نهضت فراگیر درآمده است.

راه درست نیکوکاری

مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است، خصلت نیکوکاری و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی در ذات مردم ایران نهفته است و آنها منتظر فضای مناسبی هستند تا این خصیصه را تحقق بخشند.

مردم ، رسانه ملی را به عنوان رابط و امین مطمئن می‌شناسند به همین دلیل صدا و سیما با برنامه‌های مختلف و پرمخاطب که از شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌کند، می‌تواند راه درست کمک به نیازمندان را به مردم معرفی کند.

برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند مردم را تشویق به کار خیر کند. برخی از مردم نمی‌دانند چگونه باید به نیازمندان کمک کنند.برنامه‌های خیرانه تلویزیون راه را به آنها نشان می‌دهد و این اعتماد را در آنها ایجاد می‌کند که کمک‌های آنها به مقصد درست خواهد رسید.

تامین جهیزیه 60 هزار زوج نیازمند در «ماه سپید»

برنامه «ماه سپید» درصدد است با مشارکت خیران و نیکوکاران برای 60 هزار زوج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) تامین جهیزیه کند. برای هر جهیزیه سه میلیون تومان کمک هزینه در نظر گرفته شده و قرار است با تامین اعتبار مورد نیاز جشن عروسی این 60 هزار زوج در شب سالگرد وصلت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برگزار شود. برای این منظور سامانه #3333*733* در نظر گرفته شده است تا خیرین کمک‌های خود را اختصاص دهند.

ماه سپید در ماه مبارک رمضان هر شب بعد از خبر ساعت 22 به صورت زنده از شبکه سه پخش می‌شود. این برنامه با حضور هنرمندان، بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و خانواده‌هایشان، به مشکلات ازدواج جوانان و چگونگی ترویج آسان گرفتن آن در سطح جامعه می‌پردازد.

تهیه‌کننده برنامه ماه سپید درباره این طرح توضیح داد: با توجه به این‌که ماه مبارک رمضان بستر مناسبی است تا ضمیر ناخودآگاه انسان‌هایی که فطرت پاک دارند بیدار شود، با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و گروه اجتماعی شبکه سه قرار بر این شد که به مدد مردم و خیرین جهیزیه 60 هزار زوج تحت پوشش کمیته امداد که برای رفتن به خانه بخت مشکل دارند، تامین شود. خوشبختانه این طرح با استقبال خوب مردم مواجه شده و تا امروز مبلغ قابل توجهی هم از طرف مردم و هم خیرین شناخته شده برای این مهم اختصاص یافته است.

محمد قنبری به جام‌جم گفت: تا پایان شب‌های قدر 9 میلیارد تومان جمع‌آوری شده است که با توجه به استقبال بینندگان برنامه پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد. احتمالا برنامه ماه سپید پس از پایان ماه مبارک و در طول فصل تابستان هم با عنوان «شب‌های تابستان» ادامه پیدا می‌کند و جشن ازدواج این 60 هزار زوج در شب سالگرد وصلت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که اتاق فکر این برنامه ترویج ازدواج آسان را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: امسال روی تامین جهیزیه تمرکز کرده‌ایم. برای سال آینده هم با توجه و متناسب با نیازهای روز جامعه تصمیم خواهیم گرفت.

همچنین در ماه مبارک رمضان اجرای طرح اکرام محسنین در دستور کار برنامه‌های جشن رمضان شبکه پنج و ماه عسل شبکه سه قرار دارد.

طرح محسنین مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند یا این که پدرشان در قید حیات است، اما به هردلیل قادر به تامین معاش خانواده نیست و تشخیص نیازمند بودن این خانواده‌ها توسط کارشناسان کمیته امداد انجام می‌شود. تعداد 270 هزار کودک در طرح محسنین نیازمند کمک هستند.

خیرین و داوطلبان کمک به این کودکان می‌توانند با مراجعه به سایت http://mohsenin.ir یا ارسال عدد 1 به 30003333 یا از طریق #724* در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.

همچنین از طرق زیر نیز می‌توان در این طرح شرکت کرد: ارسال عدد یک به سامانه پیامکی 30003333، سامانه *724 # ussd و مراجعه به سایت www.emdad.ir/eekram

دست‌اندرکاران این طرح به فاصله 72 ساعت با داوطلبان در سراسر کشور تماس گرفته و فرزند معنوی منتخب و همچنین شماره حساب مربوط را معرفی می‌کنند.

رادیو و تلویزیون

محسن محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها