مذاکرات در وین به ساعت صفر هسته‌ای رسیده است

توافق به وقت کوبورگ

13 سال پس از آغاز مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، امروز سرانجام موعد دستیابی به توافق جامع میان تهران و کشورهای 1+5 به سر رسیده و هرچند تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز دود سفید از دودکش‌های هتل کوبورگ خارج نشده بود، ولی آخرین خبرها حکایت از پایان گفت‌وگوها و در دسترس بودن توافق نهایی دارد.
کد خبر: ۸۱۶۵۰۱

روز گذشته گفت‌وگوهای فشرده میان طرف‌های مذاکره در وین ادامه یافت. گفت‌وگوهایی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا آن را مثبت ارزیابی کرد. او گفته «من فکر می‌کنم در حال اتخاذ برخی تصمیمات واقعی هستیم، اما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران چند مورد دشوار مانده است که باید انجام شود، من امیدوارم.» لوران فابیوس هم که دیروز به محل مذاکرات وین بازگشت، در جمع خبرنگاران مواضع مشابهی را بیان کرد: «امیدوارم که در نهایت در آخرین گام ماراتن مذاکرات باشیم». علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه که پرسید «چه خبر از مذاکرات؟» گفت: «خبرهای خوب». وی افزوده «از این بهتر نمی‌شده است».بازگشت وزرای خارجه چین و روسیه به وین و حضور آمانو در هتل کوبورگ، همه و همه نشانه‌های نزدیک شدن ایران و 1+5 به توافقی است که آسوشیتدپرس نوشته دیروز به‌دست آمده و «امروز» اعلام می‌شود. رویترز هم به به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد که توافق هسته‌ای در دسترس است و مسائل باقیمانده نیازمند تصمیم‌گیری از سوی وزرای خارجه است. با این حال مقام ارشد آمریکایی گفته در مورد زمان حصول توافق گمانه‌زنی نمی‌کنیم. هنوز موضوعات مهمی باقی‌مانده که باید حل شود.

گرچه یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفته است: «محورهایی که از برخی مفاد برجام منتشر شده، دقیق نیست». با این حال این نکته بدیهی است که در صورت اعلام توافق جامع میان تهران و 1+5، ایران تنها کشوری خواهد بود که با مذاکره و نه جنگ، از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج می‌شود.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 درحالی به خط پایان نزدیک شده که گفته می‌شود طولانی بودن این دور از گفت‌وگوها رکورد چهار دهه مذاکرات وزرای خارجه ایالات متحده را شکسته و کری و ظریف در این مدت بیش از 50 بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. همین مذاکرات فشرده که حالا به فرجام خود نزدیک می‌شود، باعث خشم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده که با انتقاد از روند مذاکرات هسته‌ای در وین هشدار داده است، این رژیم هزینه امتیازدهی غرب به ایران را نخواهد پرداخت. نتانیاهو که بزرگ ترین بازنده توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است، گفته «در وین مسیر امتیازدهی به ایران ادامه دارد.» خبرگزاری بی‌.بی.سی فارسی هم به نقل از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: آنچه از مذاکرات درز کرده نشان می‌دهد که آمریکا تقریبا از همه خطوطی که برای خود ترسیم کرده بود عقب‌نشینی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها