رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داد

فروش مواد مخدر و متادون در برخی عطار‌ی‌ها

طی چند سال اخیر به دلیل استقبال مردم از طب سنتی، عطاری‌های زیادی به صورت قارچ گونه در کشور رشد کرده اند

دردسر عطاری‌های غیرمجاز

قرار است ابروها را درست کند، اما گاهی ممکن است کار دست چشم‌ها بدهد،منظور عطاری است، البته هر عطاری نه، آنهایی که مجوز ندارند و کارهای خلاف می‌کنند، وگرنه همه می‌دانیم که علاج بعضی از دردها در دست همان عطاری‌هایی است که درست کارمی کنند.
کد خبر: ۸۱۶۴۵۸

شاهد این گفته هم صحبت های دو مقام مسئول بوده است،دیروز معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توزیع متادون قاچاق در دکه‌های روزنامه‌فروشی و عطاری‌ها به فارس گفت: با توجه به این‌که متادون موجود در بازار قاچاق بیش از نشتی کلینیک‌هاست، نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی آنها نشانه گرفت.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، اعلام کرد: توزیع قرص متادون به دو صورت انجام می‌شود، یکی در مراکز ترک اعتیاد که معاونت‌های غذا و دارو بر حسب سهمیه قرص را به این مراکز توزیع می‌کنند و آنها موظفند قرص در اختیار افرادی که ثبت نام کرده‌اند، قرار دهند.دومین مورد برای بیمارانی است که دردهای سرطانی دارند و به عنوان مسکن از این قرص استفاده می‌کنند که توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه‌ها با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

وی افزود: وجود متادون در عطاریها به عنوان جرم ماده مخدر در نظر گرفته می‌شود و برخورد قضایی را به دنبال دارد.

سودجویی در عطاری

دیروز علاوه براین خبرها،بازهم روز عطاری‌ها نبود،وقتی که مدیر کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون در کشور ما سوء استفاده از برند داروهای گیاهی و درمانی سنتی توسط برخی افراد سودجو در عطاری‌ها، وضعیت عرضه دارو را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

به گفته امیرحسین جمشیدی اقبال عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و درمان سنتی، زمینه گسترده سوء استفاده از این گرایش عمومی را توسط برخی افراد سودجو ایجاد کرده است.

جمشیدی، درخواست ارائه آزمایشات بالینی، سونوگرافی و موارد مشابه را از دیگر حربه‌های برخی از متصدیان گیاهان دارویی به منظور کسب درآمد بیشتر و ارتقای جایگاه فعالیت مربوطه، برشمرد و اظهار کرد: اینگونه نمایش‌ها صرفا به دلیل این است که مشتریان تصور کنند فروشنده براساس علائم مربوطه اقدام به تجویز دارو کرده است.

رشد قارچ گونه

طی چند سال اخیر به دلیل اقبال مردم به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی، عطاری‌های زیادی به صورت قارچ گونه در کشور رشد کرده اند که به اعتراف رئیس صنف عطار و سقط فروش که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، بسیاری از آنها مجوز فعالیت ندارند.

تبلیغاتی تحت عنوان داروهای ضدفشار خون، ضد چربی، چاقی و لاغری، ضد ام .اس، ضد سرطان و... در پشت شیشه عطاری‌ها از سوی وزارت بهداشت تخلف اعلام می‌شود که به گفته معاون طب سنتی وزیر بهداشت فروش دارو در عطاری تخلف است.

محمود خدادوست به ایسنا می‌گوید: عطاری‌های با سابقه نیز یک گیاه را می‌فروشند که البته با موارد تجویز و مصرف آن هم بخوبی آشنا هستند.

او ادامه می‌دهد: به روایتی غیرمستند طی چند سال اخیر حدود 15 هزار عطاری در کشور اضافه شده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها سابقه کار عطاری ندارند، سن شان کم است و بدون هیچ تجربه‌ای به این حوزه ورود کرده‌اند. طبیعی است که چنین مواردی به فروش داروهای بی نام و نشان ورود می‌کنند و بی تردید اقدامات آنها به نظام سلامت آسیب می‌رساند و مشکلاتی را برای مردم به دنبال دارد.

فریب نخورید

ظاهرا اگر قرار باشد داروی گیاهی در عطاری توزیع شود باید داروی گیاهی مجاز دارای پروانه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بوده و همچنین دارویی باشد که مصرف بدون نسخه آن مجاز باشد چرا که در صورت مصرف داروی شیمیایی از سوی بیمار، استفاده از داروی گیاهی یا حتی گیاه دارویی بدون هماهنگی با پزشک معالج ممکن است با داروی شیمیایی مصرفی بیمار تداخل ایجاد کرده، بیماری وی را تشدید و عارضه ایجاد کند. به همین دلیل چنین ضرورت‌هایی باید در عطاری‌ها ساماندهی شود تا هم به نظام سلامت آسیب نرسد و هم کار و حرفه مقدس عطاری‌های خوش سابقه مخدوش نشود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت ضمن تاکید مجدد بر این‌که فروش دارو بویژه داروهای ترکیبی بی نام و نشان به هیچ وجه در عطاری‌ها مجاز نیست، ادامه می‌دهد: مردم باید در این زمینه مراقبت کرده و از این موارد استفاده نکنند. مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نشان داد بسیاری از این داروهای ترکیبی که با ادعای صددرصد گیاهی ضدچاقی، لاغری، ضداعتیاد و... به فروش می‌رسد، اساسا داروی شیمیایی است و مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

به گفته او در نشست‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صنف عطارها و سقط فروشان داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که یکسری مفردات مجاز به عرضه در عطاری‌ها باید مشخص شوند؛ چرا که برخی از مفردات به دلیل درجات بالای سمی بودن، نباید در عطاری‌ها توزیع شوند.

با این تفاسیر این مقام مسئول از مردم می‌خواهد: فریب تبلیغات عطاری‌ها را نخورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها