عضو هیات رئیسه انجمن ارگانیک ایران از تولید گوشت ارگانیک در کشور خبر می‌دهد و این که رایزنی برای تولید گوشت و مرغ ارگانیک در حال انجام است.
کد خبر: ۸۱۶۴۳۰

اما این مساله که در ایران امکان تولید گوشت ارگانیک در حال حاضر وجود ندارد همچنان چالشی بزرگ محسوب می‌شود. منظور از محصولات ارگانیک، محصولات گیاهی مانند سبزی و صیفی‌جات، گوشت حیوانی یا محصولات لبنی‌اند که در تمام مراحل تولید با سیستم طبیعی هماهنگ هستند. یعنی در فرآیند تولید آن هیچ‌گونه مواد افزودنی شیمیایی، دارو، کود شیمیایی و... به کار نمی‌رود.

به گفته دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم صنایع غذایی با توجه به فرآیند سخت تولید این‌گونه فرآورده‌ها که با مدیریت و نظارت قوی همراه است، می‌توان به اهمیت و ضرورت استفاده از محصولات ارگانیک برای ارتقای سلامت انسان اشاره کرد، اما از سوی دیگر با توجه شرایط خاص فرآیند تولید این گونه محصولات، امکان تولید انبوه آن در تمام دنیا و از جمله کشور ما مقدور نخواهد بود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: نمی‌توان این انتظار را داشت که تمام محصولات غذایی به صورت ارگانیک تولید شود. تولید یک محصول ارگانیک به یک دوره گذار پنج ساله نیاز دارد که طی این دوره محصول، صرفا به صورت طبیعی تولید می‌شود. یعنی باید میزان تمام آلاینده در آن به حداقل برسد که بررسی‌های مکرر از سوی سازمان‌های ذی ربط باید این مساله را تائید کند. به علاوه دارو نیز نباید در دام‌هایی که قرار است به صورت ارگانیک تولید شوند، مصرف شود که متاسفانه برخی دامداران با توجه به سود و زیان اقتصادی این مساله را رعایت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر این که خوراک دام نیز باید کاملا طبیعی و به دور از هر گونه مواد افزودنی و شیمیایی باشد، می‌افزاید: دام‌های مشمول طرح تولید ارگانیک باید چرای آزاد در فضای طبیعی و به دور از محل‌های نگهداری صنعتی مانند گاوداری، مرغداری و... داشته باشند. همچنین آب و هوای سالم و عاری از آلاینده‌های شیمیایی هم باید در چرای این دام‌ها مدنظر قرار بگیرد، اما آنچه باید بعد از فرآیند تولید مورد توجه قرار بگیرد، تداوم و حفظ شرایط تولید محصول است که نیازمند نظارت دقیق سازمان‌های ذی‌ربط است. با توجه به مسائل مطرح شده، اکنون در ایران، مرکزی که تولید گوشت ارگانیک داشته و از تمام سازمان‌های مربوطه نیز مجوزهای لازم را گرفته باشد به طور رسمی وجود ندارد. دباغ مقدم با اشاره به این که قیمت محصول ارگانیک نیز به دلیل شرایط خاص تولید از فرآورده‌های معمولی برای مصرف‌کننده گران‌تر خواهد بود، می‌گوید: با توجه به قیمت و عرضه محدود آن ضرورت مصرف محصولات غذایی ارگانیک برای گروه‌های آسیب‌پذیر از لحاظ سلامت مانند کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان، برخی بیماری‌های خاص، بیماران سرطانی و بیمارانی که با نقص سیستم ایمنی مواجهند مورد تاکید قرار می‌گیرد.

دانش و سلامت

بتول خالدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها