نیروهای ارتش عراق و بسیج مردمی برای بازپس‌گیری فلوجه و رمادی آماده شدند

رهبران عراق به دنبال تحکیم وحدت شیعه و سنی

یکی از عوامل زمینه‌ساز برای فعالیت‌های گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق اختلافات فرقه‌ای بود که در کنار اختلافات سیاسی، فضایی از هرج و مرج و آشفتگی را به‌وجود آورده و گروه‌های تروریستی نیز از این خلأ سوء‌استفاده کردند. اکنون گفته می‌شود رهبران برجسته احزاب و جریان‌های سیاسی عمده عراق به دنبال ایجاد طرحی جامع برای حل و فصل اختلافات میان خود هستند.
کد خبر: ۸۱۶۴۱۷

به گزارش ایسنا، یک سیاستمدار عالی‌رتبه عراقی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط در همین رابطه گفته است: در راستای پایبندی ریاست‌جمهوری عراق به آشتی ملی و تشکیل کمیته‌هایی از سوی روسای سه‌گانه برای تحقق این هدف، رهبران احزاب برجسته شیعه و سنی در حال حاضر برای ایجاد طرحی تلاش می‌کنند که فراتر از مفاهیم سنتی آشتی ملی باشد و تا حد یک حل و فصل تاریخی میان آنها پیش برود و براساس آن هر یک امتیازهای گسترده به طرف مقابل خواهند داد.

این سیاستمدار عراقی که نامش فاش نشده، گفته است: مذاکرات و طرح‌های کاری ارائه شده است و در حال حاضر دو جناح درباره مسائل مورد اختلاف از جمله قوانینی که اهل تسنن‌خواهان تصویب آن هستند و نیز آمادگی طرف شیعی برای همکاری با بعثی‌ها بجز حزب بعث صدام، مذاکره می‌کنند.

وی گفت: از جمله دیدگاه‌های مطرح‌شده برگزاری کنفرانسی برای جریان‌های سنی است که به یکپارچه‌ کردن موضع احزاب اهل تسنن درباره مسائل مطرح شده با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بینجامد.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق اخیرا اعلام کرده بود آشتی ملی و مشارکت فعال بهترین راهکار برای حفظ ثبات عراق و رسیدن به توافق سیاسی و اجتماعی است و در نهایت به راندن تروریسم منجر می‌شود.

آمادگی ارتش و بسیج مردمی

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) آماده جنگ با تروریست‌ها در استان الانبار شده‌اند. آنها می‌گویند با محاصره فلوجه و الرمادی منتظر ساعت صفر برای حمله و بازپسگیری این مناطق از تروریست‌های داعش هستند.

شبکه خبری المیادین دیروز در گزارشی نوشت: ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی با ادامه عملیات نظامی در اطراف فلوجه و صقلاویه وابسته به استان الانبار خطوط کمک‌رسانی اصلی به تروریست‌های داعش را در منطقه الکرمه قطع کردند. نیروهای مسلح عراق با حمایت حشد‌الشعبی (بسیج مردمی) در اطراف صقلاویه 15 کیلومتر مربع پیشروی کرده و بر بیش از 70 درصد منطقه مسلط شده‌اند.

حشد الشعبی در اطراف منطقه ناظم‌التقسیم و رودخانه فرات نیز به موازات منطقه جسر الیابانی به سمت فلوجه پیش رفته است.

ابوعلی الجبراوی، یکی از فرماندهان سازمان بدر در این باره می‌گوید، نیروهای امنیتی از چند محور وارد منطقه درگیری شده و محورهای دیگری وجود دارد که نیروهای ارتش و بسیج مردمی از آن وارد خواهند شد تا اهالی فلوجه را از سلطه گروه‌های تروریستی داعش نجات دهند. طی روزهای گذشته در خبرها آمده بود که گروه داعش از مردم فلوجه به عنوان سپر انسانی خود استفاده می‌کند. گفته می‌شود نیروهای عراقی به خطوط دفاعی تروریست‌های داعش که مانع سختی در مقابل نیروهای ارتش وحشد الشعبی برای ورود به شهر فلوجه، خمپاره، توپ و موشک شلیک ‌کردند.

فرماندهی کل نیروهای مشترک عراق از کشته شدن 276 تروریست داعشی در استان الانبار در غرب عراق خبر داد. در عملیات مشترک وزارت کشور و نیروی هوایی ارتش عراق مواضع داعش و دیگر تروریست‌ها که در قالب گروه‌های مجزا از سوریه وارد خاک عراق شده بودند، مورد هدف قرار گرفت.

هشدارهای العبادی

از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد حزب منحله بعث با شیطان داعش هم‌پیمان شده است و بیشتر سرکرده‌های داعش نیز از حزب بعث صدام هستند. وی از تمامی سیاستمداران خواست تا خون بسیج مردمی را بنا به اهداف سیاسی نفروشند.

العبادی گفت: داوطلبان در بسیج مردمی جان و مال خود را فدا کرده‌اند و برای حقوق به میدان جنگ نیامده‌اند زیرا تعداد زیادی از این نیروها جنگیده‌اند و نامشان در فهرست حقوق‌بگیران ثبت نشده است.وی خاطرنشان کرد که بسیج مردمی از تمامی عراقی‌ها و فتوای مبارک مرجعیت دفاع می‌کند. در همین حال نخست‌وزیر عراق بشدت از گروه‌های مسلحی انتقاد کرد که در چارچوب بسیج مردمی در جامعه عراق نفوذ کرده‌اند، اما در مناطق و استان‌هایی حضور دارند که داعش آنجا را تهدید نمی‌کند و داعش در آنجا حضور ندارد. وی افزود: نمی‌توان با داعش از طریق کسانی مقابله کرد که همان اقدامات داعش را در داخل بسیج مردمی انجام می‌دهند. این سخنان العبادی در پی گزارش‌ها و سخنان برخی از طرف‌های سیاسی مبنی بر اقدام گروه‌های مسلح در داخل بسیج مردمی در چپاول اموال عمومی و خانه‌های وابسته به مسیحیان عراق مطرح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها