رمضان با تقویت بذر توحید در وجود انسان، سبک زندگی او را متحول می‌‌کند

بهره‌برداری عبادی از سبک زندگی رمضانی

سبک زندگی قرآنی

توحید و حق‌الناس

در این ستون 25 فرمان از قرآن مجید را که به عنوان پند و دستور الهی برای زندگی صحیح و درست بشری بیان شده به شکل سلسله‌وار با هم مرور خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۱۶۳۸۷
توحید و حق‌الناس

خواهیم دید راز سعادت و رستگاری بشر در گرو انجام این فرامین نهفته است؛ یعنی با رعایت و انجام عملی این فرامین نه‌تنها حقوق حقه تک‌تک انسان‌ها از سوی فرد رعایت می‌شود بلکه حق‌الله نیز توسط وی برآورده خواهد شد و انسان به درجه‌ای از کمالات خواهد رسید که به خود مطمئن می‌شود طرز فکر و عملکردش کاملا خدایی و به دور از وسوسه‌های شیطانی است و در واقع شیطان دیگر نخواهد توانست در او نفوذ کند، لذا از او رانده می‌شود. در این مرحله انسان به نقطه اوج و کمال خود خواهد رسید و خشنودی خود و خدای خود را کسب خواهد کرد.

یکتاپرستی و دوری از مضامین شرک در عقیده و عمل

تقریبا در تمام آیات قرآن که به صورت پند و تذکر بیان شده یکتاپرستی به صورت تأکید و دستور آمده است. این موضوع در آیاتی که در زمینه‌های کیفیت خلقت و هدف از آفرینش، توصیف دنیا، آخرت، بهشت، جهنم و تشریح داستان پیامبران و پیشینیان و پند گرفتن از سرگذشت آنها نازل شده نیز به شکل پررنگ آمده است؛ لذا بیان مصادیق آن بسیار روشن است و نیازی نیست در اینجا به آن بپردازیم. آنچه در بطن این آیات نهفته آن است که انسان باید مراقب باشد به دام مصادیق شرک گرفتار نشود؛ یعنی هر زمان انسان، نیاز و خواسته‌ای را بدون یاد و در نظر گرفتن خداوند و توکل بر او طلب کند، ناخودآگاه دچار شرک شده است و با توجه به میزان و ارزش این طلب، این شرک نیز می‌تواند خفیف یا کثیر باشد.

پرهیز از شکنجه و قتل نفس

قرآن، نفس و جان آدمی را بسیار محترم می‌شمارد طوری که تأکید به پرهیز از قتل نفس (جز در باب قصاص و جهاد، با شرایط معین آنها) و دوری از شکنجه انسان‌ها می‌کند ؛ لذا از نظر قرآن ترور و شکنجه امری غیرانسانی است و این موضوع به عنوان سومین قانون، معیار و شاخص حقوق بشر در قرآن معرفی شده است. نفس و جان آدمیان خط قرمز برای بشر است و هیچ کس حق ندارد بدون قصاص، موجب قتل نفس کسی شود و هیچ کس حق ندارد انسانی را شکنجه کند. در آیات 32 سوره مائده، 68 سوره فرقان، 151 سوره انعام و 126 سوره نحل در این باره نکاتی ذکر شده است.

جام جم

اسماعیل لطفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها