گزارشی از چاپخانه بزرگ قرآن کریم در شهر مقدس قم

آیه‌آیه انتشـار نـور

محدوده ترمینال قم، بعد از عبور از جاده پُر از دود، توقف در مکانی که در ورودی آن نمایی با شکل رحل قرآن وجود دارد، آرامشی ایجاد می‌کند به قول حضرت حافظ «که مپرس!»
کد خبر: ۸۱۶۳۴۲

قدم‌هایم را تندتر می‌کنم، ترغیب می‌شوم هرچه زودتر وارد سالن اصلی شوم و چاپخانه بزرگ قرآن کریم را از نزدیک ببینم و بیشتر در جریان کار این مرکز قرار گیرم.

با هماهنگی و راهنمایی یکی از مسئولان به سمت در ورودی می‌روم و در ابتدای ورود با چهره مهربان و صمیمانه کارکنان مواجه می‌شوم.

می‌گویند آسمان همه‌ جا یک رنگ است ولی گویا آسمان اینجا آبی‌تر و آرام‌تر از دیگر جاهایی است که تاکنون در آن قدم نهادم.

چاپخانه بزرگ قرآن کریم، جایی که آغشته به صدای تلاوتی است که فضا را آکنده از عشق و صفا کرده است و در آن مخلوق با دست‌های پاکش سخن خالق را یک به یک کنار هم می‌گذارد و عطر این همه معرفت در هوا می‌پیچد.

صدای نفس‌هایی شنیده می‌شود که همراه با صدای قران آیات را زیر لب زمزمه می‌کنند و با چشمانشان نیز به نوازش آیاتی می‌پردازند که سراسر نور است و عبودیت.

بر خلاف تمام کارخانه‌ها و چاپخانه‌هایی که تاکنون دیده‌ام اینجا هیچ خبری از صدا‌های مزاحم گوشخراش نیست و در میان صوت قرآن تنها نوای ضعیفی از دستگاه‌ها مشغول فعالیت شنیده می‌شود که آن هم چندان مشخص نیست.

در چشم‌های کارکنان این چاپخانه دغدغه و آشفتگی دیده نمی‌شود و هرچه می‌بینم بندگی است و حس خوب اطاعت از معبود.

تاثیر معنوی چاپخانه قرآن کریم روی کارکنان ناخودآگاه است، به سراغ یکی از کارکنان خانم می‌روم که به گفته خودش مسئولیت امور بهداشتی کارکنان چاپخانه بزرگ قرآن کریم را به عهده دارد و درباره فضای کاری خود می‌گوید: شش سال سابقه کار داشتم که وارد این چاپخانه شدم و هم اکنون یک سال و دو ماه است که در اینجا مشغول فعالیت هستم.

وجیهه مقیمی زاده ادامه می‌دهد: بعد از دوماه که از حضورم در این چاپخانه می‌گذشت شاهد تاثیرات معنوی در خودم بودم و این اتفاق کاملا به صورت ناخودآگاه صورت گرفت.

او با بیان‌ این‌که تمام کارکنان با من هم نظر هستند خاطرنشان می‌کند: در ابتدا حس کردم فقط من چنین حالتی را تجربه کردم، ولی بعد از مدتی در گفت‌وگویی که با همکارانم داشتم متوجه شدم همه آنها تحت تاثیر چنین جوی قرار گرفتند و همین باعث شده است تا همه در کنار یکدیگر بدون هیچ تنشی به فعالیت بپردازند و از کار خود رضایت داشته باشند.

حتی اگر کسی سخنی هم نمی‌گفت طبق ضرب‌المثل معروف «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون» به راحتی می‌توان شادابی و طراوت همجواری با قرآن را در چهره تک‌تک کارکنان این چاپخانه دید که در نهایت عشق مشغول فعالیت هستند و خم به ابرویشان نمی‌آید.

ناصربابامحمدی: چاپخانه بزرگ قرآن کریم اکنون سالی دو میلیون و 500 هزار تا سه میلیون جلد ظرفیت چاپ مفاتیح و قرآن و 10 میلیون جلد نیز کتب با جلد شومیز را دارد

برای شنیدن توضیحات بیشتر درباره نحوه فعالیت این چاپخانه به سراغ ناصر بابا محمدی، مدیر چاپخانه بزرگ قرآن کریم که اتاقش جنب سالن اصلی است می‌روم، او درباره سال تاسیس این چاپخانه می‌گوید: سال 1370 این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد تا چاپخانه‌ای باشد که سالانه ظرفیت 10 میلیون جلد انتشار قرآن و کتب مذهبی را داشته باشد و به کشور‌های مذهبی عرضه کند.

او به منبع درآمد چاپخانه بزرگ قرآن کریم اشاره می‌کند و می‌افزاید: اینجا از محل منابع موقوفاتی که درآمد خود را به چاپ و نشر قرآن کریم و معارف اسلامی اختصاص داده‌اند تاسیس شده و قرار شد در کنار تربت پاک کریمه اهل بیت(س) و شهر مقدس قم فعالیت کند.

مدیر چاپخانه بزرگ قرآن کریم ادامه می‌دهد: زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع برای این کار تهیه و با زیربنای 19 هزار مترمربع ساخته شد و این چاپخانه در سال 73 کلید خورد و به طور جدی شروع به کار کرد.

چاپ 3 میلیون جلدی قرآن کریم

بابامحمدی درباره میزان نشر و چاپ در این چاپخانه خاطرنشان می‌کند: ابتدا در فاز اول سالی یک میلیون جلد خروجی داشت و هنگامی که فاز‌های دوم تکمیل شد این رقم افزایش یافت و اکنون حدودا سالی دو میلیون و 500 هزار تا سه میلیون جلد ظرفیت چاپ مفاتیح و قرآن و 10 میلیون جلد نیز کتب با جلد شومیز(جلد نرم) مفتول، منگنه و... را دارد.

او سرمایه این مرکز را مربوط به 110 موقوفه از سراسر کشور می‌داند و بیان می‌کند: این موقوفات درآمد خود را به چاپ، نشر، تعلیم، تعلم، تدریس وگسترش و توسعه قرآن اختصاص دادند و نظارت نهایی این چاپخانه نیز با سازمان اوقاف و امور خیریه است.

مدیر چاپخانه بزرگ قرآن کریم با اشاره به این‌که 100 نفر پرسنل در این چاپخانه مشغول فعالیت هستند، تصریح می‌کند: حدود 110 عنوان قرآن از نظر رنگ، قطع، اندازه و نوع جلد در اینجا چاپ می‌شود و حدود 520 جلد کتب مذهبی دیگر در این چاپخانه به چاپ می‌رسد.

رتبه دوم در خاورمیانه

بابا محمدی ادامه می‌دهد: علاوه بر این‌که این مرکز بعد از عربستان سعودی دومین مرکز چاپ و نشر قرآن کریم در جهان اسلام و خاورمیانه است مخاطبین زیادی در داخل کشور دارد و همچنین محصولات اینجا به زبان عربی و قرآن‌های بدون ترجمه به خارج کشور نیز صادر می‌شود.

او در زمینه جزئیات صادرات ابراز می‌کند: برخی از این صادرات به سفارش ناشران خارجی و بعضی دیگر بر اساس درخواست واعظان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های کشور‌های اسلامی است که اهدا می‌شود.

محصولات قرآنی ایران در کشور‌های خارجی

مدیر چاپخانه بزرگ قرآن کریم با اشاره به حضور محصولات قرآنی این چاپخانه در کشور‌های خارجی یاد‌آور می‌شود: دستگاه‌هایی که در این چاپخانه وجود دارد دستگاه‌های استانداردی است که از نظر کیفیت، سرعت و پایین بودن قیمت تمام شده قرآن می‌تواند حرف اول را بزند.

وقتی با مدیر چاپخانه درباره فضای معنوی اینجا صحبت می‌کنم معتقد است در تمام طول سال در این چاپخانه تقدس خاصی وجود دارد و افرادی که اینجا کار می‌کنند شاید در اصل کارگر باشند و کاری شرافتمندانه انجام دهند، ولی با کارگران جاهای دیگر قابل مقایسه نیستند.

او ادامه می‌دهد: همه کارگران چه در ماه رمضان و چه در روز‌های دیگر سال با وضو وارد محیط چاپخانه ‌شده و حتی با کفش‌های بیرون وارد این مکان نمی‌شوند، بلکه در مقابل در ورودی از دمپایی‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

بابامحمدی از رعایت کامل شئونات اسلامی در چاپخانه می‌گوید و عنوان می‌کند: هرکسی که در این‌جا کار کند پس از مدتی از حالت معنوی که درون او ایجاد شده صحبت می‌کند.

مدیر چاپخانه بزرگ قرآن کریم از حضور مهمانان و بازدیدکننده‌های داخلی و خارجی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این چاپخانه در مناسبت‌های مختلف و مناسبت‌هایی که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد میزبان میهمانان خارجی بسیاری بوده است. او با تداعی خاطره‌ای لبخندی بر لب می‌آورد و اظهار می‌کند: وزیر اوقاف سوریه و الجزایر تا کنون از چاپخانه قرآن کریم بازدید داشتند و خاطره‌ای که برای ما برجای گذاشتند این بود که وقتی اذان گفته شد یک کاغذ روی زمین چاپخانه، پای دستگاه‌های چاپ پهن کردند و با همراهان خود مشغول نماز شدند و وقتی ما به آنها گفتیم نمازخانه‌ای مجزا برای خواندن نماز وجود دارد، گفت می‌خواهم در کنار جایی که در آن قرآن چاپ می‌شود نمازم را بخوانم و هنگام خروج هم گفتند دعا کنید ما نیز توفیق داشتن چنین مرکزی را در کشور خود داشته باشیم و آخرین خدمتمان در چنین مکانی باشد.

پس از اتمام صحبت‌های مدیر چاپخانه از اتاق خارج می‌شوم و در حال عبور از وضوخانه چشمم به کارگر جوانی می‌افتد که با خلوص در حال وضو گرفتن است و پس از اتمام وضو همین‌طور که ذکر می‌گوید به سمت سالن چاپ قرآن می‌رود و در کنار دستگاه مخصوص به خودش قرار می‌گیرد.

دستان او برگه‌هایی را به هم وصل می‌کنند تا بنده‌ای در شب‌های پر از خیر و برکت قدر و ماه مبارک رمضان قرآنی بر سر بگیرد و آهنگ بک یا الله او در تمام دنیا طنین‌انداز شود.

جـــام‌جـم

سمانه روشنایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها