مدت زیادی از عمر نسل سوم و چهارم شبکه تلفن همراه نمی‌گذرد، در ایران و بسیاری دیگر از نقاط دنیا 4G هنوز کودکی نوپاست که راه زیادی تا بزرگ شدن در پیش دارد. با این حال مدام از سرمایه‌گذاری‌های کلان روی نسل آینده شبکه تلفن همراه می‌شنویم. شاید شما هم تاکنون هر چه راجع به آمدن 5G شنیده‌اید مثبت بوده است. مثل دسترسی به اینترنت بیسیم فوق‌العاده سریع که قرار است تحول ایجاد کند. گفته می‌شود تا پنج سال آینده این قابلیت در دنیا فعال خواهد شد، اما به گزارش سایت دیجیتال ترندز، مسائلی وجود دارد که باید پیش از آمدن نسل پنجم دیتا به آنها رسیدگی شود.
کد خبر: ۸۱۶۲۳۲

مخالفان

با این‌که 5G تحول قابل توجهی را در سرعت اینترنت بیسیم نوید می‌دهد، گروه‌هایی در صنعت تلفن همراه وجود دارد که نه‌تنها با تاریخی (2020) که ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) برای فعال کردن این فناوری در نظر گرفته موافق نیستند، بلکه این مساله را مطرح می‌کنند که اصلا چه نیازی به آن است؟

بحث نیاز به 5G زیاد مطرح می‌شود و برای خیلی‌ها این‌که بتوانیم یک ویدئوی 4K را در 10 ثانیه دانلود کنیم، معنای خاصی ندارد. البته شاید شما موافق آمدن 5G باشید، اما با یک نگاه گذرا به نشست‌ها و کنفرانس‌هایی که در ارتباط با آینده وایرلس برگزار می‌شود، می‌توان دید تعداد افراد مخالف با این فناوری بیشتر از موافقان آن است.عمده مساله‌ای که از سوی مخالفان مطرح می‌شود بحث توانایی 5G در برطرف کردن مشکلات فعلی است که کاربران با آن مواجهند. به باور آنها 5G توانایی برطرف کردن هیچ یک از مشکلاتی را که کاربران در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند، ندارد و می‌آید تا سرمایه میلیاردی سرمایه‌گذاران روی این حوزه به هدر نرود و این همان چیزی است که سازندگان به آن نیاز داشته و با آنچه برای مصرف‌کننده مهم است فاصله دارد.

نیاز فناوری آینده به 5G

بتازگی کنفرانسی در زمینه آینده فناوری وایرلس در لندن برگزار و طی آن میزگردی با عنوان آیا به 5G نیاز داریم؟ تشکیل شد. در این میزگرد رای‌گیری صورت گرفت و تقریبا همه با آمدن 5G موافق بودند. یکی از سرسخت‌ترین موافقان این فناوری هم هاوارد بن، رئیس امور صنعتی و استاندارد سامسونگ بود و دلیلی که ارائه کرد قابل توجه و تامل بود. او 5G را یک نیاز می‌دانست، زیرا از نظر او که در واقع یکی از دست‌اندرکاران شرکتی مثل سامسونگ است، 5G می‌تواند ظرفیت و انعطاف لازم را برای فناوری‌هایی که شرکت‌هایی مثل سامسونگ برای آینده در نظر گرفته‌اند، ایجاد کند؛ فناوری‌ای که بزودی موجب اتصال شهرها، خودروها، یخچال‌ها و تمام چیزهایی خواهد شد که از سوی سازندگان بزرگ وعده داده می‌شود. البته دلایل موافقان فقط به همین جا ختم نمی‌شود و یکی دیگر از چیزهایی که از نظر آنها لزوم حضور 5G را تائید می‌کند سرعت پیشرفت فناوری است. تنها کافی است به سرعت رشد صنعت موبایل یا به‌طور کل گجت‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت در این چند ساله اخیر نگاه کنیم. اگر تا پنج سال آینده همه چیز همین طور و با این سرعت پیش برود، به فناوری‌هایی مثل 5G نیاز خواهیم داشت. حتی به گفته موافقان، همین الان هم دستگاه‌هایی ساخته و عرضه می‌شود که به دلیل قدرت ناکافی شبکه موجود امکان استفاده از آنها به اندازه‌ای که باید وجود ندارد.

نباشد هم اتفاقی نمی‌افتد

وقتی به این دلایل بظاهر منطقی نگاه می‌کنیم، تاحدودی به نیاز به 5G قانع می‌شویم؛ اما زمانی می‌توانیم از این موضوع مطمئن شویم که نظر مخالفان و دلایل‌شان را بشنویم. در همین میزگرد یکی از مخالفان تونی میلبورن، نایب‌رئیس بخش استراتژی در شرکت U-blox بود. این شرکت یک تولیدکننده چیپ برای هر چیزی از 4G LTE تا GPS است.

میلبورن تمام آنچه را که از نظر بن دلایل نیاز به 5G است، به‌عنوان مواردی برشمرد که بی‌نیازی به نسل پنجم ارتباطات دیتا را ثابت می‌کند.

به نظر او بسیاری از سازندگان، اپراتورها یا تولیدکنندگان قطعات اهمیتی نمی‌دهند الان چه شبکه‌ای فعال است. آنها فقط می‌خواهند محصولاتشان فروش برود. اینترنت اشیا یک مثال خوب برای این واقعیت است. آنها فقط به دنبال پول بیشتر هستند و مشتریان و کاربران هم که در واقع فقط می‌خواهند آخرین فناوری را داشته باشند، بدون توجه به این موضوع که آیا امکان بهره‌مندی از این فناوری برای آنها فراهم است یا نه. در واقع از نظر او راه‌اندازی 5G فقط مشکل سازندگان را برطرف می‌کند و مشکلات کاربران پا برجا خواهد ماند.

اول 3G و 4GLTE

واقعیت این است که همین الان هم از پوشش صد درصدی دو شبکه 3G و 4G محرومیم، پس آیا بهتر نیست اول آنچه را داریم به سطح مطلوب و رضایت‌بخش برسانیم و بعد سراغ مرحله بعدی برویم؟ آمدن 5G نزدیک است و این در حالی است که دو نسل پیشین هنوز هم در شرایط صد درصد مطلوبی قرار ندارند و این نشان می‌دهد هنوز امکان استفاده از حداکثر توانایی آنها فراهم نشده است.

5Gخوب است؛ اما نه با این عجله

هیچ کس نمی‌گوید کلا نیازی به 5G نیست. بحث بر سر این است که لازم نیست با این عجله و شتاب و زمانی که بستر لازم فراهم نشده به دنبال آن بود و تاریخ معینی برای آن در نظر گرفت.

باید ابتدا اصلاحات لازم در صنعت را ایجاد کرد، تغییرات لازم را در قوانین مالکیت معنوی انجام داد و به اعمال تغییرات در چگونگی تخصیص این فناوری پرداخت. وقتی تمام این اقدامات انجام شد، آن وقت باید به حضور 5G فکر کرد.

اگر 5G طبق برنامه‌ریزی ITU تا پنج سال آینده بیاید و اولین تلفن‌های هوشمند سازگار با آن در رویدادهایCES و MWC سال 2020 معرفی شوند، آن گاه با در نظر گرفتن شرایط فعلی و آنچه به آن در طول متن پرداخته شد، باید گفت به جای حل مشکلات اساسی صنعت مثل ثبات نداشتن سرعت و پوشش گسترده، این سازندگان و اپراتورها هستند که پیروز این میدان خواهند بود

سارا صریحی - منبع: دیجیتال ترندز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها