معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از نابودی حدود 40 هزار هکتار باغ به‌خاطر ورود انواع آفات و بیماری‌های گیاهی قرنطینه‌ای ناشی از حجم بالای واردات میوه قاچاق از مبادی غیرقانونی به کشور در سال‌های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۰۷۳

این در حالی است که با وجود ممنوعیت قانونی، قاچاق میوه به طور گسترده‌ای در کشور وجود دارد. جام‌جم در شماره دیروز خود به بررسی پشت پرده قاچاق میوه پرداخته و منشأ اصلی این امر را سوءاستفاده از مجوزهای مرزنشینی و باندی بودن قاچاق میوه اعلام کرده بود.

محمدعلی طهماسبی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با وجود تداوم ممنوعیت واردات میوه توسط وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر، کماکان واردات انواع میوه به صورت غیرقانونی و قاچاق در حجم بالا تحت عنوان پیله‌وری از طریق بازارچه‌های مرزی ادامه دارد و این در حالی است که به همراه این میوه‌ها انواع آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای گیاهی خطرناک وارد باغات کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: در اثر این بی‌توجهی‌ها طی سال‌های اخیر بخش عمده باغات مرکبات، لیموترش، زیتون، انجیر و خرمای کشور براثر ورود آفات و بیماری‌های مگس مدیترانه‌ای، زوال مرکبات، جاروک جادوگر لیموترش، مرگ سبز، مگس میوه زیتون، مگس انجیر و سوسک حنایی خرما از بین رفته است.

به گفته طهماسبی، هم اکنون دو میلیون و 600 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 400 هزار هکتار آنها نهال هستند که تاکنون به بازدهی نرسیده‌اند.

وی یادآور شد: در تمام دنیا بویژه در آمریکا، نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اروپایی برای حفظ تولیدات داخلی در واردات انواع میوه قوانین سختگیرانه قرنطینه‌ای گیاهی اعمال می‌شود و به هیچ وجه امکان واردات میوه به شکل قاچاق و غیرقانونی وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق بررسی‌های سازمان حفظ نباتات کشور بخش عمده بیماری‌ها و آفات گیاهی از طریق میوه‌های قاچاق وارد کشور می‌شود به نحوی که طی سال‌های اخیر با ورود آفت مگس مدیترانه‌ای بخش عمده باغات مرکبات و هسته‌دار با این بیماری درگیر شده‌اند که در صورت ورود این بیماری به باغات سیب آذربایجان غربی که دارای برند جهانی است، می‌تواند تمام باغات سیب این استان را به ورطه نابودی بکشاند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بیماری زوال مرکبات در شمال کشور نیز گفت: مازندران با بیش از 100 هزار هکتار باغ مرکبات یکی از قطب‌های تولید کشور است که با بروز بیماری زوال مرکبات طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از این باغات از بین رفت و سال‌ها طول کشید تا ارقام جدید مقاوم مرکبات جایگزین آنها شوند. این مقام مسئول با اشاره به این‌که با ورود آفت جاروک لیموترش به کشور تاکنون 25 هزار هکتار از باغات لیموترش به طور کامل از بین رفته است، افزود: ده هزار هکتار دیگر از سطح مرکبات کشور نیز به این آفت آلوده شده به طوری که کانون این بیماری در جنوب کشور و استان فارس فعال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها