جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور روسیه و سران پنج کشور دیگر برای شرکت در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در تهران برگزار خواهد شد، دعوت کرد.
کد خبر: ۸۱۶۰۷۲

به گزارش ایرنا، سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز قرار است در دهه سوم ماه نوامبر ٢٠١٥ (آذرماه) در تهران برگزار شود.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای 18 عضو اصلی و ناظر است و دبیرخانه دائم آن در دوحه قطر قرار دارد. ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.

وزارت نفت پیش از این اعلام کرده بود که ایران به عنوان میزبان سومین دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) تاکنون از سران کشورهای روسیه، الجزایر، امارات، ونزوئلا، عراق و عمان برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده و قرار است دعوت‌نامه سران 12عضو دیگر این مجمع نیز در آینده نزدیک ارسال شود. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 40 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 65 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. سیدمحمد حسین عادلی در آبان ماه سال 1392 با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز به عنوان دومین دبیرکل این مجمع برگزیده شد. عادلی اولین ایرانی‌ای است که پس از پنج دهه توانسته بر مسند ریاست و دبیرکلی یک سازمان مهم اقتصادی در جهان تکیه بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها