در حالی که رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان اعلام کرده طرفین مذاکرات هسته‌ای تاکنون تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند، یک عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور ازپیشرفت 96 تا 97 درصدی پیش‌نویس توافق خبر داده است.
کد خبر: ۸۱۵۸۴۶
توافق در مرزهای حساس سیاسی

به گزارش جام جم آنلاین فدریکا موگرینی در گفت‌وگویی اختصاصی با کریستین امانپور اعلام کرد، اکنون زمان آن رسیده که تصمیماتی حساس اتخاذ شود و لازم است پاره‌ای از مسائل کاملا سیاسی در جریان مذاکران حل و فصل شود.

موگرینی با اشاره به روند مذاکرات در وین اظهار کرد: ما تا جایی که می‌توانیم به توافق نزدیک شده‌ایم و هرگز تا این اندازه نزدیک نبوده‌ایم.

با این حال این دیپلمات اروپایی تصریح کرد، امکان دستیابی به توافق وجود دارد، اما این مسأله قطعی نیست و به اتخاذ تصمیم‌های حساس تاریخی و سیاسی نیاز دارد و البته مذاکره کنندگان متوجه این حساسیت هستند.

بخش اصلی کار انجام شده است

از سوی دیگرعضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد که اعتقاد دارد که مذاکره‌کنندگان بخش اصلی کار را انجام داده‌اند و با این اوصاف ،طرفین از سر میز مذاکره پا پس نخواهند کشید.

سید حسین موسویان گفت: معتقدم موضوع اصلی، مربوط به تحریم‌های شورای امنیت است. ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو و لوزان توافقاتی داشتند مبنی بر این که تحریم‌های مربوط به هسته‌ای چه تحریم‌های سازمان ملل و چه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه برداشته شود. این موضوع پیش از این مورد توافق قرار گرفته است.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد:اکنون مذاکرات بر سر تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای در شورای امنیت است و آمریکا می‌خواهد بخشی از تحریم‌ها باقی بماند که به اعتقاد واشنگتن مربوط به تسلیحات است. طرف ایرانی تأکید دارد که ما پیش از این توافق کرده‌ایم که تمام تحریم‌های هسته‌ای لغو خواهد شد و بنابرین نمی‌توانیم بر سر آنچه توافق شده، یک بار دیگر چانه‌زنی کنیم.

وی درباره برآیند مذاکرات گفت:من خوشبین هستم و اعتقاد دارم که مذاکره‌کنندگان بخش اصلی کار را انجام داده‌اند. می‌دانم که 96 تا 97 درصد پیش‌نویس مورد توافق قرار گرفته و آن‌ها چند پاراگراف را برای بررسی در نشست وزرای روزهای آتی باقی گذاشته‌اند.با این اوصاف فکر نمی‌کنم که طرفین از سر میز مذاکره پا پس بکشند، درحالی که 96 تا 97 درصد پیش‌نویس تهیه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه جایگزین ایران، درصورت عدم توافق بر سر موضوعات باقی مانده تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که ایران یا دیگر مذاکره‌کنندگان در شرایط کنونی به برنامه جایگزین فکر کنند، اما حتی اگر توافقی حاصل نشود، طرفین بدون هیچ مشکلی چند روز یا هفته دیگر به کار خود ادامه خواهند داد تا موضوعات باقی مانده را نهایی کنند.

موسویان افزود: مذاکرات پیش‌تر نیز چند بار تمدید شده اما باید این حقیقت را دریافت که این تمدیدها نهایتا منجر به پیشرفت شده است. دو تا سه ماه پیش شاید 60 درصد توافق به عمل آمده بود، اما اکنون درباره پیش‌نویسی صحبت می‌کنیم که 96 تا 97 درصد آن قطعی شده است. مادامی که پیشرفت حاصل می‌شود، چرا نباید به کار خود ادامه دهند؟

نتیجه بد را قبول نداریم

از سوی دیگر اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما قطعا نتیجه بد را قبول نداریم،‌ گفت: در هر حال تیم مذاکره کننده به دنبال این است که در نهایت بتواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

نماینده تهران گفت: از ابتدا هم معلوم بود که استکبار جهانی با آن روحیه متکبرانه و شیطان صفتی خود حتی اگر به توافق هم برسد در اجرا آنچنان که باید و شاید درست عمل نمی‌کند.

وی افزود:براساس اخباری که شنیده می‌شود حتی در مواردی که به نتیجه رسیده‌اند دومرتبه آمریکایی‌ها زیر حرف خود می‌زنند به صورتی که مورد قبول خودشان هم قرار نمی‌گیرد .

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: ما از یک طرف می‌خواهیم مذاکره نتیجه داشته باشد اما از طرف دیگر می‌بینیم که نمی‌توان به طرف مقابل اطمینان کرد،‌ در هر حال تیم مذاکره کننده ضمن رعایت خطوط قرمز به دنبال این است که در نهایت بتواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

کوثری با بیان این که حمایت مردم و مسئولین از تیم مذاکره کننده بسیار موثر است اظهار کرد: ما قطعا نتیجه بد را قبول نداریم،‌ ما نتیجه منصفانه و خوب را قبول داریم؛ آن هم نه براساس این که زیاده خواهی کنیم بلکه براساس منطقی که در پشت آن وجود دارد، می پذیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها