یک: شبکه نسیم در طول فعالیت کوتاهش نشان داده که می‌کوشد شبکه‌ای متفاوت باشد و اتفاقا توانسته این مهم را به اثبات هم برساند. این‌که در یک بازه زمانی محدود و در زمانی که رسانه صدا و سیما با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند شبکه‌ای می‌کوشد در چارچوب اهداف تعیین شده، برنامه‌های شاخصی را به مخاطب ارائه کند تا آنجا که برخی از آنها حالا دیگر «برند» تلویزیون هم محسوب می‌شوند همین نشان از جایگاه مدیریتی این شبکه می‌دهد که هم ذائقه مخاطب را می‌شناسد و هم ـ با وجود کمبودها ـ می‌کوشد برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کند.
کد خبر: ۸۱۵۸۱۰

این‌که «خندوانه» حالا به یکی از شناخته‌شده‌ترین برنامه‌های رسانه تبدیل شده، به همان اندازه که حاصل خلاقیت عوامل سازنده این برنامه است ـ شاید هم بیشتر ـ حاصل نبوغ مدیریتی است که این شبکه را هدایت می‌کند. پر واضح است که هنوز این شبکه تا رسیدن به یک شبکه ایده‌آل که توقعات مخاطب را برآورده کند، فاصله دارد، اما معلوم است سازوکاری که این شبکه برای ارتباط با مخاطب برگزیده، بخوبی جواب داده تا آنجا که برای اثبات این ادعا می‌توان به اندازه «نفوذ» برنامه‌های این شبکه در میان جامعه اشاره کرد که البته در این میان خندوانه گوی سبقت را از همه ربوده است. اگرچه به نظر می‌رسد دیگر شبکه‌های تلویزیونی نیز می‌توانند با تولید برنامه‌هایی که حضور مخاطب و خواسته‌های او بیشتر به چشم بیاید قدم‌های بزرگی را در جذب مخاطب بردارند.

دو: تذکری که معاون سیما به برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار «ماه‌عسل» داد در طول سال‌های گذشته یک اتفاق بزرگ برای رسانه‌ای مثل تلویزیون محسوب می‌شود و نشان می‌دهد روزگار تازه رسانه آغاز شده است. روزگاری که قرار است تعامل بیشتر با مخاطب یکی از معیارهای تعیین‌کننده رسانه تلقی شود. از آن مهم‌تر این که این اقدام جایگاه یک برنامه پرمخاطب را در نزد مدیران دوباره بازتعریف کرد و این که همه چیز باید در خدمت سلایق مخاطب باشد. احتمالا پیشتر نیز برخی برنامه‌ها به دلایلی آن گونه که باید روی آنتن نرفته‌اند و موجبات گله‌مندی مدیران رسانه را فراهم کرده بودند، اما این برای نخستین بار است که در طول این سال‌ها، مدیری این‌چنین شفاف و به‌وسیله خود رسانه تلویزیون ـ که گستردگی به مراتب بیشتری نسبت به رسانه‌های دیگر دارد ـ گله‌مندی خود را از بعضی قسمت‌های یک مجموعه تلویزیونی ابراز می‌کند.

این نشان می‌دهد که مدیران رسانه به همان اندازه که مشوق برنامه‌های پرمخاطب هستند در صورت لزوم
ـ و البته به طور شفاف ـ به مشکلات احتمالی هم اشاره می‌کنند. از این نظر باید گفت رسانه تلویزیون فصل کاملا تازه‌ای را آغاز کرده است که می‌تواند نویدگر این باشد که مخاطب بیش از اینها در «تکوین» یک اثر تلویزیونی حضور داشته باشد.

مهدی غلامحیدری/ دبیر قاب‌کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها