پس از یکصد روز بمباران وحشیانه مردم یمن از سوی هواپیماهای متجاوز عربستان سعودی، سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از برقراری آتش‌بس انسانی در یمن از ساعت 23 و 59 دقیقه دیروز جمعه (10 ژوئیه) خبر داد و اعلام کرد: این آتش‌بس تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه پیدا می‌کند؛ از این‌رو سازمان‌های امدادرسان در این مدت کمک‌های خود را به آوارگان یمنی و مردم در مناطق جنگ‌زده این کشور ارائه خواهند داد. هنوز عربستان سعودی نسبت به این آتش‌بس موضع صریحی اعلام و آن را تائید نکرده است.
کد خبر: ۸۱۵۷۸۲
بی‌اعتنایی عربستان به‌ آتش‌ بس یمن

اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن با اشاره به تماس این نهاد بین‌المللی با طرف‌های یمنی و عربستانی از اعلام آتش‌بس در یمن برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور خبر داده بود.

فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن تاکید کرده بود مردم یمن بزرگ‌ترین متضرر این جنگ هستند و در صورت طولانی شدن آن، اثراث فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت. به همین منظور برای پایان دادن به این جنگ و حل مسالمت‌آمیز بحران تلاش می‌کنیم.

نقض آتش‌بس

عربستان سعودی تاکنون بارها نشان داده به هیچ آتش‌بسی پایبند نیست. روز گذشته نیز رفتار ریاض نشان از بی‌اعتنایی این کشور به آتش‌بس بود، زیرا هواپیماهای سعودی همچنان یمن را بمباران کرده و زیرساخت‌های این کشور را هدف گرفتند.

عربستان سعودی همچنین 22 اردیبهشت تنها یک ساعت پس از اعلام آتش‌بس، آن را نقض کرد و به بمباران چند منطقه در یمن ادامه داد که این موضوع بیش از پیش موضع ریاض را در قبال توقف کشتار مردم زیر سوال برده است.

در همین رابطه شبکه خبری المیادین از مخالفت عربستان سعودی با برقراری آتش‌بس در یمن با وجود موافقت منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری این کشور پرده برداشت.

موضعگیری عربستان در قبال آتش‌بس در یمن در حالی است که انصارالله یمن ضمن استقبال از آتش‌بس خواستار رفع محاصره تحمیلی از ملت یمن طی مدت آتش‌بس شده است.

«محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز ضمن استقبال از برقراری آتش‌بس انسانی در یمن از روز جمعه نسبت به پایان تجاوز عربستان به یمن ابراز امیدواری کرده و گفت تلاش برای توقف تجاوز به ملت یمن و رفع محاصره از آنها، اولویت هر کسی است که در قبال وطن و این ملت مظلوم، احساس مسئولیت می‌کند.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز ضمن حمایت از تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به راهکاری در حل بحران یمن در عین حال گفت مدت یک هفته برای آتش‌بس یمن ناکافی است، چون هدف از آتش‌بس کمک‌رسانی به مردم یمن است؛ به حدی که کالاها و مواد لازم به تمامی مناطق یمن بویژه شهر عدن برسد.

ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز آتش‌بس اعلام شده را به منزله آخرین فرصت برای حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن برای بازنگری در مواضع خود خوانده و گفته است تضمین واقعی آتش‌بس آزمونی برای میزان پایبندی حوثی‌ها به توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان و اجازه دادن به ورود کمک‌های انسانی است.

ابراهیم العبیدی، یکی از رهبران انصارالله یمن درخصوص آتش‌بس می‌گوید: می‌خواهند سیاهی چهره متجاوز را از بین ببرند و بر جنایاتش سرپوش بگذارند و کاری کنند تا افکار عمومی در مورد جنایات آل‌سعود سخنی نگوید.

استقبال بان کی‌مون

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم طرفین درگیر در یمن برای برقراری آتش‌بس به منظور تسریع در کمک‌های انساندوستانه برای میلیون‌ها نفر مردم آواره و آسیب‌دیده یمنی تا پایان ماه مبارک رمضان از همه طرفین درگیر در بحران یمن خواسته است تا ضمن احترام به مقررات بین‌المللی انساندوستانه در حفظ مقررات آتش‌بس تلاش کنند.

بان کی مون از طرفین درگیر در جنگ یمن خواست تا برای جلوگیری از بروز فجایع بیشتر انسانی در این کشور تلاش بیشتری کنند و در طول این آتش‌بس هفت روزه اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در امور یمن را یاری رسانند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز ضمن ابراز امیدواری به تمدید آتش‌بس و پایبندی به توقف درگیری‌ها و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه از تمامی طرف‌های یمنی خواست تا به آتش‌بس انسانی احترام بگذارند.

نبیل العربی در اظهاراتش حمایت اتحادیه عرب از تلاش‌های «اسماعیل ولد الشیح احمد» فرستاده سازمان ملل به یمن، برای برقراری آتش و فراهم شدن زمینه حل و فصل سیاسی بحران این کشور را اعلام کرد.

تلاش منصور هادی

همزمان با اعلام آتش‌بس، برخی گزارش‌ها حکایت از استقرار نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن در خاک این کشور در منطقه «العبر» در استان حضرموت برای مقابله با ارتش و انصارالله دارد.

با سیطره شبه‌نظامیان طرفدار هادی و سیاست‌های ریاض بر گذرگاه مرزی «الودیعه» عربستان، این نخستین تیپ پیاده‌نظام هادی است که در منطقه العبر مستقر می‌شوند. اعضای این تیپ در خاک عربستان سعودی، آموزش دیده‌اند و به سلاح‌های مدرن مجهز هستند.

این در حالی است که جنگنده‌های سعودی همچنان در حال بمباران استان‌های مختلف یمن هستند.

جنگنده‌های عربستان پنجشنبه دست‌کم سه منطقه در یمن را بمباران کردند که این حملات چند کشته و زخمی بر جای گذاشت.

ائتلاف آل‌سعود روز پنجشنبه نیز منطقه حجه، استان صعده و ساختمان وزارت دفاع در شمال صنعا پایتخت را مورد حملات هوایی قرار داد.

عربستان در روز جهانی قدس نیز به جای محکومیت تجاوزهای همپیمانش در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، استان‌های «صعده»، «مأرب»، «البیضاء»، «إب»، «لحج»، «عدن»، «شبوة» و «حضرموت» را بمباران کرد.

استان صنعا، پایتخت یمن نیز دیروز شاهد پرواز پهپادهای سعودی بود. در جریان حملات جنگنده‌های ارتش سعودی به شهر صنعا و استان عمران دست‌کم 14 نفر شهید و شمار دیگری زخمی شدند.

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به ادامه حملات عربستان به مراکز غیرنظامی گفت: گزارش‌ها بیانگر حملات به مراکز ثبت‌نام آوارگان و ساختمان‌های وابسته به نهادهای بشردوستانه در استان‌های صعده و مکان‌هاست.

مقابله به مثل

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز پنجشنبه در واکنش به تداوم و تشدید تجاوزهای عربستان سعودی به کشورشان، 150 موشک و خمپاره به سوی 9 پایگاه نظامی عربستان در «جیزان» از جمله «العین الحاره»، «مشیح»، «قزع»، «المعطن»، «القصیبات»،«القرن»، «الخوبه»، «السودانه» و «ملحه» شلیک کردند.

واحد موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن پنجشنبه شب نیز برای اولین بار با استفاده از سه سامانه موشکی «الصرخه» به اقدامات تجاوزکارانه و ددمنشانه رژیم سعودی پاسخ داد.

این سامانه میان‌بر بود و از توان ویرانگری بالایی برخوردار است. پلیس یمن همچنین با پشتیبانی کمیته‌های مردمی، یک گروهک تروریستی را که با لباس زنانه در استان مأرب تردد می‌کرد، دستگیر کرد.

کارشناسان، تجاوز عربستان به یمن و محاصره مردم این کشور را به اقدام رژیم صهیونیستی در قبال ساکنان غزه، تشبیه کرده‌اند.

بر اثر حملات آل‌سعود، تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های مردم یمن ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته یا مجروح شده‌اند.حال باید دید آیا عربستان به شکست خود در جنگ اعتراف می‌کند و از کشتار یمنی‌ها دست برمی‌دارد یا خیر؟

در همین رابطه پایگاه اینترنتی سی.ان.تی وی می‌نویسد مذلکرات صلح یمن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما این مذاکرات در کوتاه مدت نتیجه نمی‌دهد، زیرا نیروهای سعودی همواره ثابت کرده‌اند که هرگز حملات خود به گروه‌های حوثی را متوقف نمی‌کنند و شکنندگی این آتش‌بس در نهایت افزایش خشونت‌ها را به همراه دارد.

گروه بین‌الملل - معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
۰
۰
آخه این منصورهادی با این كشتاری كه توسط عربستان براه انداخته میتواند به یمن حكومت كند كدام ... یمنی این قبول میكند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
۰
۰
من نمیدونم این یمن چه كشوریه كه نیروهاش خوابیدن توی خونه . خوب اینا هم شروع به جنگ بكنن . كسی كه عرضه دفاع از كشورش رو نداره باید بمیره .پس چه طوری ما در جنگ تحمیلی با كل دنیا مبارزه كردیم ؟

نیازمندی ها