مذاکرات هسته ای وین

بیانیه مشترک ظریف - موگرینی

سخنگوی کاخ سفید گفت: باراک اوباما به مذاکره‌کنندگان آمریکایی دستور داده است تا زمانی که مذاکرات مفید است در وین بمانید.
کد خبر: ۸۱۵۷۵۴
کاخ سفید: تا زمانی که مذاکرات مفید است در وین بمانید

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید افزود: هیچ‌گاه تا به این حد به توافق نزدیک نبوده‌ایم. به همین دلای باراک اوباما به هیات مذاکره کننده کنندگان آمریکایی گفته است تا زمانی که ادامه مذاکرات مفید است در وین بمانید.

مذاکرات درحالی میان طرفین ادامه دارد که اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تا 22 تیرماه (13 جولای) تمدید کردند.

کری: برخی موضوعات باقیمانده در مذاکرات حل شد

جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد برخی موضوعات باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای حل شدند. می‌توان گفت پیشرفت داشته‌ایم.

از سوی دیگر یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: برای اینکه زمان کافی برای مذاکره داشته باشیم گام‌های فنی لازم را برای مسائلی باقیمانده تا 13 جولای خواهیم برداشت.

مونیز: سخت کار می‌کنیم تا به توافقی خوب دست یابیم

ارنست‌مونیز، وزیر انرژی آمریکا بعد از سفری کوتاه به لیسبون برای دریافت یک مدال افتخار، دقایقی پیش به وین برگشت.

وی با انتشار پیامی توئیتری عنوان داشت: سخت کار می‌کنیم تا به توافقی خوب یابیم که براساس «علوم دقیقه» باشد.

ساعتی پیش بود که اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمهیدات توافق مشترک ژنو را تا 22 تیرماه تمدید کرده است. پیش از این اتحادیه اروپا با هدف فراهم کردن زمینه برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تحریم‌های ایران را به مدت 7 روز تعلیق کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز همزمان با اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمهیدات توافق مشترک ژنو را تا روز دوشنبه تمدید کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی گفت: ما گام‌های فنی لازم را اتخاذ کردیم تا تمهیدات توافق موقت ژنو تا 13 جولای پابرجا باشند.

دولت آمریکا نیز ضمن تأیید تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تمدید مذاکرات تا 13 جولای را تأیید کرد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که ایران و 1+5 باوجود مذاکرات فشرده موفق به دستیابی به توافق نشده و از این رو همچنان به گفتگوها برای توافق نهایی ادامه می‌دهند.

هاموند: می توانیم در 12 ساعت آینده برخی مسائل را حل کنیم

فیلیپ هاموند اعتقاد راسخ دارم مقامات ما در همکاری با ایران در 12 ساعت آینده می توانند یکسری مسائل را حل و فصل کنند تا فردا در نشست وزیران مشخص شود اخرین موانع را کنار زده ایم یا نه.

وزیر خارجه انگلیس ظهر جمعه مقابل هتل کوبورگ و در جمع خبرنگاران افزود: تمامی اخر هفته را در پیش داریم ولی مذاکرات به شکل دردآوری اهسته پیش می رود.

هاموند گفت: ما در حال پیشرفتیم ولی هنوز کار زیادی درپیش داریم. به تیم های خود رهنمودهای واضحی دادیم. الان هم به حد کافی وقت هست که متن را بازنویسی و مسائل را شفاف سازی کنیم.

وی اضافه کرد: طرف ایرانی باید یکسری مسائل را با تهران هماهنگی و رایزنی کند. فردا هم وزیران جلسه دارند و امیدواریم در چند روز اینده پییشرفت قابل توجهی حاصل شود.

وزیر خارجه انگلیس نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوشبینی کرد و افزود: ما در حال پیشرفت هستیم ولی همانطور که در هفته گذشته مشاهده کردید این پیشرفت به صورت دردآوری اهسته است ولی باز تاکید می کنم پیشرفت می کنیم.

هاموند تاکید کرد که هنوز یکسری مسائل هست که نیاز به حل و فصل دارد.

برلین: امکان دسترسی به توافق هسته ای در روزهای آتی وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه گفت که برلین بر این باور است که دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در روزهای آینده امکان پذیر است.

ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در 2 هفته اخیر 2 بار مهلت دستیابی به توافق هسته ای دراز مدت را تمدید کردند.

این سخنگو در نشست خبری عادی دولت آلمان گفت: مذاکرات بسیار جدی و دقیق و مشکل بر سر جزییات است.

وی افزود: من بسیار امیدوارم و همچنین پیش بینی می کنم که ما در روزهای آتی به نقطه ای برسیم که تصمیم هایی در باره مسایل سیاسی گرفته شوند.

آمریکا: به جایی نرسیده‌ایم که از مذاکرات هسته‌ای کنار بکشیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت که جان کری در آخر هفته در وین باقی می‌ماند و همانگونه که وی گفته است، باور داریم پیشرفتی واقعی داشته‌ایم.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود عنوان کرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت که جان کری در آخر هفته در وین باقی می‌ماند و همانگونه که وی گفته است، باور داریم پیشرفتی واقعی داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال عدم دستیابی به توافقی تا روز دوشنبه گفت: ما بارها گفته‌ایم که تحت تأثیر ضرب‌الاجل قرار نمی‌گیریم، بلکه به دنبال دستیابی به بهترین توافق هستیم.

تونر در مورد شرایطی که ممکن است آمریکا از مذاکرات کنار بکشد نیز عنوان داشت: تا کنون به آنجا نرسیده‌ایم، بنابراین نمی‌توانم در مورد آنچه که ممکن است در مرحله بعد رخ دهد گمانه‌زنی کنم.

نشست داخلی 1+5 بعد از مذاکره ظریف - موگرینی - کری

وزیران و معاونان 1+5 ظهر جمعه برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و هماهنگ کردن مواضع خود درکوبورگ تشکیل جلسه دادند.

ریاست این نشست را فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت.

پیش از این نشست، موگرینی و جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مذاکره کردند.

ظریف پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که هنوز مسائل اصلی حل نشده باقی مانده و بعید است طرفین امروز به توافق برسند.

دیدار ظریف و اشتاین‌مایر

وزیر خارجه کشورمان و همتای آلمانی‌اش به مدت یک ساعت با یکدیگر دیدار کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و فرانک اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با یکدیگر دیدار داشتند که گفتگوی میان طرفین به مدت یک ساعت به طول انجامید.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت توافق هسته‌ای در روزهای آینده ممکن است. وی با اشاره به فشرده بودن مذاکرات افزود: مشکل در جزئیات است و امیدوارم در روزهای پیش رو به نقطه ای برسیم که تصمیمات درباره مسائل سیاسی گرفته شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز امروز با بیان اینکه روز شنبه دوباره در وین جمع می‌شوند گفت: درحال پیشرفت هستیم اما برخی موضوعات باقی مانده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امروز جمعه در بالکن هتل پله کوبورگ به خبرنگاران گفت: در جریان مذاکرات پیشرفتهایی به دست آمده اما هنوز به نقطه مورد نظر نرسیده‌ایم.

ظریف امروز جمعه با جان کری وزیر خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری سه جانبه برگزار کرد.(ایرنا- تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها