براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۸۱۵۶۶۷

معمولا برای همه ما پیش می‌آید که بر اثر خستگی جسمی، یک کش و قوس به بدن خود می‌دهیم، بر اثر عادت فشاری را روی انگشتانمان خود وارد می‌کنیم یا با کج و راست کردن گردن و کمر که بر اثر خستگی‌ها مثلا نشستن‌های طولانی‌مدت ایجاد شده است، لذت شنیدن صدای شکستن قولنج را به جان می‌خریم. آیا این کار سلامتمان را به خطر می‌اندازد و می‌تواند باعث کاهش طول عمر شود؟

صدای شکستن قولنج از کجا می‌آید؟

به گفته متخصصان علت قولنج کردن مفاصل، ایجاد حباب‌های گاز دی‌اکسید‌کربن (CO2) است که با افزایش حجم داخل مفصل نوعی احساس تنگی در فواصل مفصلی ایجاد می‌کند و افراد با خم کردن مفصلشان حباب به وجود آمده را می‌ترکانند و به اصطلاح قولنج‌شان شکسته می‌شود. در این حالت حجم مفصل به حالت عادی و طبیعی خود برمی‌گردد، اما این برگشت‌پذیری همیشگی نیست و به همین دلیل هم شکستن قولنج با آن صدای خوشایند به یک عادت تبدیل خواهد شد.

لطفا بی‌خیال شوید!

بسیاری از متخصصان براین باورند قولنج شکستن یا همان خم کردن مفاصل کار خطرناکی است؛ بویژه برای افرادی که دچار مشکلات مفصلی و دردهای مزمن استخوانی ـ عضلانی هستند، چون زمینه بروز آرتروز را فراهم یا دردهای ناشی از آن را تشدید می‌کند. از طرفی به گفته پروفسور راجرد دیمن، متخصص طب فیزیکی و استاد دانشگاه پرتلند، شکستن قولنج برای بعضی‌ها با آسیب‌هایی همراه است چون فرد برای رسیدن به صدای خوشایند ناشی از آن، گاهی فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند و به آنها صدمه می‌زند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که عادت به شکستن قولنج دارید و گاهی این فشار به حدی است که دچار درد می‌شوید، باید این عادت را برای همیشه کنار بگذارید. حتی اگر از اطرافیانتان می‌خواهید قولنج کمرتان را با دست یا حتی پا بشکنند، خبر خوبی برایتان نداریم چون براساس بررسی‌های این متخصص طب فیزیکی این کار می‌تواند به بروز آسیب‌های ستون فقرات، دردهای مفصلی در ناحیه کمر و گردن، سردرد، تاری دید و... منجر شود.

صحت و سقم یک باور قدیمی

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند شکستن قولنج باعث بروز بیماری پارکینسون در دوران میانسالی و سالمندی می‌شود. این موضوع چقدر واقعیت دارد؟ با توجه به این موضوع که پارکینسون یک اختلال‌ مغزی است و در شاخه بیماری‌های مغز و اعصاب قرار می‌گیرد، نمی‌تواند رابطه‌ای با شکستن قولنج داشته باشد و اگر هم عده‌ای می‌گویند شکستن قولنج زمینه لرزش دست را در دوران سالمندی فراهم می‌کند، این لرزش هیچ ربطی به پارکینسون ندارد. پس شاید به دلیل پارکینسون ناشی از شکستن قولنج، عمرتان کم نشود، اما مشکلات استخوانی می‌تواند جلوی صد ساله شدنتان بویژه در سالمندی بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها