رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه گروه هدف این سازمان ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، گفت: اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۱۵۵۹۳
وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد 10 تا 49 ساله در کشور

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «تعداد دقیق بیسوادان کنونی در کشور چقدر است؟»، اظهار داشت: مبنای تعداد و درصد باسواد و بیسواد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود.

وی آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور را سال 1390 اعلام و خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده تمام افراد بیسواد بالای 6 سال تا حتی 100 سال که حق تحصیل دارند، 9 میلیون و 719 هزار نفر است که خودشان را بیسواد مطلق معرفی کرده‌اند.

باقرزاده افزود: این موضوع چون به صورت خود اظهاری است از درجه اعتباری پایینی برخوردار بوده و در تمام دنیا همینطور است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه گروه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد بین 10 تا 49 سال است، تصریح کرد: از مجموع 9 میلیون و 719 هزار بیسواد فقط 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند.

وی افزود: در این سالها به این نتیجه رسیدیم که خوداظهاری با نارسایی‌هایی مواجه است و ناگزیر باید به سمت آمارهای ثبتی برویم.

باقرزاده با بیان اینکه از بین 3 میلیون و 456 هزار بیسواد 10 تا 49 سال حدود 430 هزار نفر اتباع خارجی هستند، گفت: این افراد در آمار نبودند و باید برنامه‌ای جداگانه برای آنها داشته باشیم و از کمک‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حدود 370 هزار نفر هم در این آمار هستند که شناسایی نشدند و اطلاعات وارد شده آنها را بررسی و مشخصه‌ای از آنها دریافت نشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموع بیسوادان 2 میلیون و 700 هزار نفر باقی می‌مانند، گفت: از بین سال‌های 1390 تاکنون هم حدود 800 تا 900 هزار نفر باسواد شدند و یا سوابق تحصیلی ارائه کردند که با سواد بودند.

وی به تعدادی از افراد که از مجموع بیسوادان کسر می‌شوند اشاره و عنوان کرد: در این مدت تعدادی از افراد بیسواد فوت شدند و تعدادی هم از مراجع مختلف کشور آموزش ناپذیر شناسایی شدند زیرا دارای معلولیت ذهنی و یا چند معلولیتی بودند و بهره هوشی کمی داشتند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد: تعداد بیسوادان بین 10 تا 49 سال کشور که گروه هدف هستند یک میلیون و 500 هزار نفر پس از کسر تمامی موارد ذکر شده است که همین آمار هم مشروط به خوداظهاری افراد است.

وی با بیان اینکه قطعاً آمار بیسوادان 10 تا 49 سال نسبت به سرشماری سال 1390 کاهش پیدا کرده و آن عددی نیست که گفته می‌شود، تصریح کرد: البته در آمارهای جهان تفاوتی بین افراد بیسواد قائل نمی‌شوند اما اولویت کشورمان 10 تا 49 سال است زیرا این گروه سنی به عنوان افراد مولد و موثر جامعه به شمار می‌روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها