یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: در صورت عدم توافق به نوعی شرایط دو سر باخت برای آمریکا ایجاد شده و بعد از آن دیگر این کشور هیچ گزینه‌ای نداشته و هیمنه آن به شدت آسیب می‌بیند.
کد خبر: ۸۱۵۵۰۳
4 زیان بزرگ برای آمریکا در صورت عدم توافق

«مهدی فضائلی» در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات یک حقوقدان آمریکایی مبنی بر زیان‌های سنگین آمریکا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران اظهار داشت: در صورت عدم دسترسی به توافق چهار زیان بسیار بزرگ متوجه آمریکاست.

این کارشناس مسائل هسته‌ای و داخلی کشورمان در تشریح این زیان‎ها گفت: حل موضوع هسته‌ای ایران از جمله وعده‌های آغاز ریاست جمهوری اوباما بود و با توجه به این که وی در عرصه سیاست خارجی آمریکا، نه تنها موفقیت قابل توجهی نداشته، بلکه حتی در مواردی از جمله مسئله سوریه متحمل شکست‌هایی نیز شده است، لذا موفقیت در بیان این جمله که «ما این مسئله را حل کرده و به وعده‌هایمان عمل کردیم» برای دموکرات‌ها بسیار مهم بوده و عدم دستیابی به آن می‌تواند شرایط این جناح را در انتخابات آینده آمریکا به مخاطره بیندازد.

وی افزود: دومین مسئله اینکه عدم دستیابی به توافق، آمریکا را با این تهدید مواجه خواهد کرد که عملاً امکان تداوم و شدت تحریم‌ها فراهم نبوده و این کشور مزایای رسیدن به یک توافق را از دست می‌دهد و به نوعی شرایط دو سر باخت برای آمریکا فراهم خواهد کرد.

فضایلی در تشریح سومین زیان برای آمریکایی‌ها در صورت عدم توافق تصریح کرد: بعد از عدم توافق آمریکاییها دیگر هیچ گزینه‌ای نداشته و همین مسئله سبب کاهش اعتبار آن‌ها شده و هیمنه آمریکا به شدت آسیب می‌بیند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، قاعدتاً جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای خود را با شتاب و انگیزه بیشتری دنبال خواهد کرد و همین مسئله برای آمریکا به لحاظ اعتباری و حیثیتی وضعیتی نامناسب دربرخواهد داشت. در ضمن در صورت ادامه مذاکرات در آینده،این موضوع دست برتر ایران را بالاتر برده و در چانه‌زنی، امکان امتیازدهی ما را کمتر و امتیازگیری ما را بیشتر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر این که تصمیمات سیاسی مذاکرات ضروری‌تر از تصمیمات فنی است، گفت: ما بارها به صراحت اعلام کرده‌ایم که در صورت عدم فشارها و وجود اراده سیاسی، ابعاد فنی و حقوقی موضوع هسته‌ای ایران به آسانی قابل حل است.

فضایلی در ادامه بیان کرد: تجربه 13 ساله ما در گذشته نشان می‌دهد که پس از همکاری‌های جدی و گسترده ما در مقاطعی با آژانس، و به رغم این که مسائل فنی روز به روز بااین نهاد کاهش یافت،اما مباحث اختلافی تشدید شد و این نشان می‌دهد که موضوع هسته‌ای ایران، دارای یک ماهیت سیاسی است تا این که ماهیت فنی و حقوقی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در مواردی که آژانس به عنوان یک نهاد بین‌المللی با ماهیت فنی و حقوقی‌اش وارد شده است، متأسفانه به جای رعایت جایگاه حقوقی و پایبندی به اقتضائات خود، بیشتر به عنوان ابزار دست بخش سیاسی وارد شده و موجب زیرسوال رفتن اعتبار این نهاد نیز گردیده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان تصریح کرد: در زمانی که آقای البرادعی مسئولیت دبیرکلی آژانس را بر عهده داشت، پس از پاسخگویی ایران به شش سوال مطرح شده از سوی این نهاد، بحث مطالعات ادعایی که امروزه به عنوان PMD شناخته می‌شود، مطرح شد و به این ترتیب موضوع هسته‌ای ایران تا امروز به طول انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها