رئیس جمهوری اسلامی ایران روز هجدهم تیرماه (نهم جولای) در چارچوب نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۵۴۴۱
دیدار پوتین و روحانی؛ امروز

جمهوری اسلامی ایران از 10 سال پیش تاکنون به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای همواره در نشست های این سازمان منطقه ای در حال گسترش به طور فعال شرکت داشته و باتوجه به شرایط و تحولات پیچیده و سریع جهانی در عرصه های اقتصادی و نیز موضوعات مهم امنیت جهانی، همواره خواستار ایفای نقش جدی تری در پیشبرد اهداف متقابل منطقه ای در قالب عضو رسمی این سازمان بوده است.

در دیدار امروز سران دو کشور که قرار است در ساعت 17 به وقت محلی انجام شود ، طرفین به طور مفصل مسایل کلیدی توسعه دهنده روابط دوجانبه را که باتوجه به ریشه دار بودن آن در تاریخ، تحت تاثیر القائات بین المللی قرار نگرفته است، مورد بررسی قرار خواهند داد.

سطح تماس های سیاسی دوجانبه در طی سال های اخیر به طور کم سابقه ای بالا رفته و شتاب فوق العاده ای گرفته است. دیدارهای منظم در سطح عالی بین ایران و روسیه به گسترش روابط دو کشور انگیزه بیشتری بخشیده است.

دکتر روحانی و پوتین تاکنون چهار دیدار با یکدیگر داشته اند. دیدار آنان در شهریورماه سال 1392 در شهر بیشکک مرکز کشور قرقیزستان که در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای صورت گرفت نخستین این دیدارها بود.

چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا موسوم به سیکا در شهر شانگهای چین نیز که در اردیبهشت سال 93 برگزار شد زمینه دیگری بود تا روسای دو کشور مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی یعنی ایران و روسیه پیرامون مسایل مهم منطقه ای و جهانی باهم به تبادل نظر بپردازند.

پس از آن این دو رئیس جمهور بازهم در شهریور سال 93 در شهر دوشنبه مرکز کشور تاجیکستان با یکدیگر دیدار کردند که زمینه ساز آن دیدار نیز اجلاس دوره ای سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه بود.

چهارمین دیدار روحانی و پوتین اما اندکی رنگ و بوی خانگی داشت. این دو رئیس جمهور در مهرماه سال 94 در نزدیکی سواحل دریای خزر در شهر آستاراخان و در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با یکدیگر دیدار و پیرامون مسایل مهم دوجانبه و منطقه ای و در سطوح راهبردی و استرتژیک تبادل نظر کردند.

علاوه بر این؛ روسای جمهور ایران و روسیه طی سالهای گذشته دست کم 7 بار طی تماسهای تلفنی با یکدیگر تبادل نظر داشته و پیرامون مسایل مختلف، به ویژه در موضوعات امنیت داخلی و منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و هچنین مسایل حفظ حقوق بشر به مشورت پرداخته اند.

اعزام دکتر ولایتی در اوایل بهمن پارسال که به عنوان فرستاده حامل پیام مهم رئیس جمهور کشورمان به کرملین حساب شد به روشنی گویای عمق علاقه مندی بالاترین سطوح مسئولان دو کشور برای هماهنگی گامها و نیز تاکید آنان بر توسعه روز افزون روابط همه جانبه بین این دو کشور بزرگ تلقی می شود.

هرچند تقویت مشارکت جدی دو کشور ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مقابله با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در منطقه و جهان از مهمترین زمینه های مورد تاکید سران دو کشور بوده اما آنچه همواره مورد تاکید روحانی و پوتین قرار گرفته، توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بوده و هست.

این در حالی است که ابزار فشار تحریمی غرب علیه مخالفان آن از جمله ایران و روسیه لزوم همگرایی هر چه بیشتر دو کشور را برای بی اثر کردن تحریم ها و نیز مقابله بازدارنده با آن ضروری ساخته است.

در همین راستا حجم تبادل کالا بین ایران و روسیه با وجود متناسب نبودن با سطح بالای روابط سیاسی و امنیتی با 5 درصد افزایش در سال 2014 به 1.7 میلیارد دلار رسید.

همچنین کمیسیون مشترک همکاریهای تجاری ایران و روسیه نیز در تابستان گذشته ظرفیتی معادل 70 میلیارد دلار برای همکاری های اقتصادی دو کشور تعریف کرد.

پس از آن وزرای مختلف حوزه اقتصادی دو کشور از کشاورزی گرفته تا نفت با همتایان خود دیدار و زمینه های تسهیل توسعه روابط را جستجو کرده اند اما تاکنون هیچ حوزه ای به اندازه موضوع همکاری دو کشور در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای به مرحله عمل نزدیکتر نبوده است.(خبرگزاری صدا وسیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها