پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌عنوان یک تحول ریشه‌دار و الهام‌بخش جهانی، فرصتی را پدید آورد که در عصری که نظریه‌پردازان لیبرال، «پایان تاریخ» را جشن می‌گرفتند، مدل حکمرانی براساس استقلال و مقاومت فرصت اجرایی شدن پیدا کند.
کد خبر: ۸۱۵۴۳۲
مقاومت، نه تاکتیک، که استراتژی است

مدلی که نه تنها گامی فراتر از شعارهای ضدامپریالیستی مارکسیستی بود، بلکه توانست برای کشورهایی که می‌خواستند از گزاره‌های مذهبی برای توسعه و پیشرفت خود بهره گیرند، الگویی عینی ایجاد کند.

هرچند اولین گام نمادین انقلابیون در ایران برای نمایش استقلال در برابر واشنگتن، به موضوع تسخیر لانه جاسوسی بازمی‌گشت که خواب لیبرالیزه کردن انقلاب را برای کاخ سفید تبدیل به کابوس خروج تهران از بلوک‌بندی دوقطبی عصر خویش کرد، اما این تنها موضوعی نبود که تهران را به‌عنوان یک کشور مقاوم در برابر فشارها مطرح کرد چراکه کمی بعد، تجاوز یک رژیم قرار گرفته در بلوک شرق به کشورمان و حمایت هر دو قطب بین‌المللی از این رژیم در هشت سال جنگ تحمیلی به ایران فرصت داد تا نشان دهد نه تجاوز و نه فشار سیاسی هیچ‌یک نمی‌تواند مقاومت ملت ایران را درهم شکسته و تهران را به عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌ها وادارد.

پس از مقاومت ایران در برابر قرائت‌های متحجرانه از دین در جریان جنگ تحمیلی و بویژه رویارویی تهران و ریاض در جریان حمله به زائران خانه خدا، ملت‌های مسلمان بخوبی دریافتند آن مدلی که می‌تواند به استقلال جهان اسلام منتهی شده و ملت‌های مسلمان را از شرایط تحقیرشدگی تاریخی ـ که بویژه با پدید آمدن رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تشدید شده بود ـ نجات دهد، مدل برآمده از انقلاب اسلامی است.

مدلی کارآمد که نه‌تنها در داخل مرزهای خود منادی استقلال و توسعه است، بلکه در بیرون از مرزها نیز از ملت‌های مظلوم دفاع و راهبرد مقاومت را برای غلبه بر زیاده‌خواهی‌های بین‌المللی توصیه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب اسلامی که بخوبی می‌تواند راهبرد مقاومت ایران را در دو جبهه داخلی ـ معطوف به سیاست‌های توسعه کشور ـ و خارجی ـ برآمده از اصل حمایت از ملت‌های مستضعف ـ نشان دهد، روزهای فعلی است که از یک‌سو تهران در برابر شش قدرت جهانی از حقوق هسته‌ای خود دفاع کرده و در برابر زیاده‌خواهی‌ها، مقاومتی دیپلماتیک نشان می‌دهد و از دیگر سو مردم ایران با حضور در راهپیمایی روز قدس، نشان می‌دهند تحت هر شرایطی از آرمان دفاع از قدس شریف دست برنداشته و با وجود همه فشارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی، نه زیر بار ظلم می‌روند و نه می‌گذارند ملت مظلومی در جهان اسلام زیر بار ظلم، بی‌مدافع روزگار بگذراند.

شاید اگر ملت ایران مانند برخی رژیم‌های مدعی رهبری جهان اسلام که می‌خواهند با بمباران ملت‌های مسلمان دیگر، برتری خود را اثبات کنند، در برابر ظلم صهیونیست‌ها به ملت فلسطین، سکوت پیشه می‌کرد، امروز نوع بهانه‌جویی غربی‌ها علیه کشورمان رنگ و بویی دیگر داشت.

با وجود این مردم ایران دفاع از ملت‌های مظلوم و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی بیگانگان را آرمان خود دانسته و حاضر نیستند تن به شرایطی دهند که در آن آرمان‌های انقلاب به بهای ناچیزی فروخته شود.

این همان پیامی است که ملت ایران با حضور در راهپیمایی روز قدس و همزمان تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، به طرف مقابل منتقل می‌کنند تا نشان دهند راهبرد مقاومت با وجود تلاش برای برقراری روابطی سازنده با جهان، نه یک تاکتیک کوتاه‌مدت و گذرا که استراتژی بلندمدتی است که قدرت نرم تهران در معادلات منطقه‌ای و جهانی را تثبیت می‌کند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها