تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به مرز صفر رسید

زنگ صرفه‌ جویی آب برای 547 شهر به صدا درآمد

در حالی که ماه اول تابستان به نیمه رسیده و گرمای هوا در اوج است، کمبود صرفه‌جویی همراه افزایش طبیعی مصرف، وضعیت آب و برق کشور را در مرز هشدار قرار داده است.
کد خبر: ۸۱۵۴۱۹
زنگ صرفه‌ جویی آب برای 547 شهر به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار جام‌جم، آمارهایی که شرکت آب و فاضلاب کشور و سازمان توانیر درباره وضعیت آب و برق منتشر می‌کنند روزبه‌روز وضعیت هشدارآمیزتری به خود می‌گیرد.

براساس این آمارها، شمار شهرهایی که به تنش آبی دچار شده‌اند روبه افزایش بوده و بیش از بیست شهر به وضعیت هشدار رسیده‌اند.

این در حالی است که کم‌ آبی به‌تدریج در حال اثرگذاری بر تولید برق است، به‌طوری‌که از اواسط هفته جاری تولید برق توسط نیروگاه‌های برقابی تقریبا به مرز صفر رسیده و این امر باعث بروز خاموشی‌های پراکنده در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها شده است.

این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که ظاهرا میزان همراهی و صرفه‌جویی مردم به میزانی نیست که جبران کمبود منابع آب و برق را بکند؛ لذا باز هم درخواست مسئولان از مردم همراهی برای صرفه‌جویی بیشتر است.

افزایش تنش آبی در کشور

در این باره، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته گفت: در حال حاضر 547 شهر کشور در شرایط تنش آبی به سر می‌برند و سه شهر بزرگ در وضعیت قرمز تامین آب هستند.

حمیدرضا تشیعی درگفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که تا دهم تیر ماه جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به درازمدت 21 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و این وضعیت در بیشتر استان‌های کشور مشاهده می‌شود، افزود: به عنوان نمونه، در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته 69 درصد و نسبت به درازمدت 64 درصد کاهش بارش داشته‌ایم و این کاهش بارندگی‌ها باعث شده در حال حاضر 49 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی باشد.

وی با اعلام این‌که مناطقی در کشور هست که هیچ منبع آبی در آن وجود ندارد و بی‌آبی با پول قابل جبران نیست، اظهار کرد: باید توجه کنیم آب قابل تولید نیست و در صورت همکاری مردم و مدیریت در مصرف می‌توان از چالش کم‌آبی به سلامت گذر کرد.

تشیعی ادامه داد: این در حالی است که ورودی سدها نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد و حجم مخازن 6 درصد کاهش داشته است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که رتبه روان‌آب‌های سطحی طی 46 سال گذشته در رتبه آخر است، افزود: این بدترین وضعیت و علت اصلی آن نیز کاهش 66 درصدی سطح پوشش برفی نسبت به سال گذشته است.

وی ادامه داد: حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته، این در حالی است که متوسط دما نسبت به سال گذشته بیش از 1.5 درجه افزایش داشته و به همین نسبت نیز سطح تبخیر بالا رفته و از سوی دیگر مصرف کولرهای آبی نیز بیشتر شده است.

تشیعی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شهر دچار تنش آبی هستند، گفت: در حال حاضر 547 شهر کشور در شرایط تنش آبی به‌سر می‌برند و افزایش دما باعث مصرف بیش از حد آب در شبکه‌های توزیع شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افت فشار آب نیز در شهرها اعمال می‌شود، تاکید کرد: در ساعات پیک مصرف برخی شهرها با کاهش فشار آب مواجه هستند.

3 کلانشهر در وضعیت قرمز

وی با اشاره به این‌که سه شهر کرمان، بوشهر و بندرعباس از نظر تامین آب در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند، افزود: وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا با توجه به گرمای بیش از حد هوا و مصرف مضاعف مردم در ماه مبارک رمضان، قطعی برنامه‌ریزی شده در شهرها نداشته باشیم.

این مقام مسئول از مردم خواست در ساعات پیک مصرف بین ساعات 16 تا 20 که بیشترین مصرف آب کشور است، با مدیریت در مصرف آب بکوشند میزان مصرف خود را تقلیل دهند تا خود و دیگر شهروندان دچار مشکل کم‌آبی نشوند.

رکوردشکنی‌های تازه در مصرف برق

در همین حال وزارت نیرو از رکوردشکنی جدید درمصرف برق کشورخبر داد که در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی نشان می‌دهد.

به‌ گزارش تسنیم، آمارهای وزارت نیرو از اوج مصرف برق کشور در روز دو‌شنبه 15 تیر‌ماه نشان می‌دهد در این روز مصرف 49 هزار و 776 مگاوات به ثبت رسیده است؛ در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 45 هزار و 690 مگاوات گزارش شده بود.

همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور به 1384 مگاوات رسید. صنایع کشور نیز در روز گذشته 3327 مگاوات برق مصرف کردند.

توقف تولید برق در نیروگاه‌های برقابی

در این باره، معاون توانیر با اشاره به کاهش یا توقف تولید برق در اکثر نیروگاه‌های برقابی کشور، گفت: هم اکنون به دلیل خشکسالی از مجموع ۱۴ درصد ظرفیت تولید برق در سدها کمتر از ۵ درصد برق تولید و عرضه می‌شود.

به گزارش مهر، غلامرضا خوش خلق با بیان این که در حال حاضر هزینه برق مصرفی در ایران بسیار پایین است، گفت: قیمت پایین فروش برق به مشترکان به وارد شدن آسیب جدی بر اقتصاد صنعت برق کشور منجر شده است.

با این حال وی به نقش کمرنگ وزارت نیرو در رشد تولید برق به تناسب رشد جمعیت و سوء‌مدیریت‌های صورت گرفته در حفظ منابع آبی کشور از طریق احداث سدهای کم‌مطالعه و در نهایت اجرای برنامه جامع حفظ منابع آبی کشور با وجود دستگاه‌های عریض و طویلی که در این خصوص وجود دارد، اشاره‌ای نکرد و گفت: وزارت نیرو بدون توجه به وظایف خطیر خود و بودجه‌های کلانی که به این وزارتخانه تخصیص می‌یابد، حل مشکل آب و برق کشور را منحصر به گران کردن آن و فشار بیشتر بر مردم می‌داند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اعلام این که اگر مصرف برق هر خانوار ایرانی در شبانه‌روز حتی یک باتری قلمی باشد، هزینه خرید باتری قلمی برای مصارف روزانه خانوار از میانگین هزینه برق مصرفی آنها که در حدود 10 هزار تومان است، بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: این نمونه از کاهش و ناچیز بودن قیمت فروش برق به مشترکان حکایت دارد.

این مقام مسئول با بیان این که از سال ۱۳۸۳ با مطرح شدن موضوع تثبیت قیمت‌ها، مجوزی برای افزایش قیمت برق صادر نشد، اظهار کرد: افزایش قیمت ناشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها هم تاثیری در وضعیت صنعت برق نداشته است، زیرا قسمت اعظم درآمدهای برق به خزانه واریز و به صورت یارانه نقدی به شهروندان پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این که در حال حاضر برق به طور متوسط با کیلو واتی ۵۷ تومان به مشترکان فروخته می‌شود، تاکید کرد: این در صورتی است که انرژی برق از نیروگاه‌ها حداقل با ۹۰ تومان خریداری می‌شود و بابت این تفاوت قیمت نیز از جای دیگر، چیزی عاید صنعت برق نمی‌شود.

خوش‌خلق با اشاره به شرایط سخت برای صنعت برق بیان کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی کشور، شرایط سختی برای صنعت برق پیش‌بینی می‌شود. هم‌اکنون ۱۴ تا ۱۵ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش نیروگاه‌های برقابی بوده و با توجه به وضعیت خشکسالی فقط ۵ درصد از این ظرفیت در این بخش تامین می‌شود.

معاون توانیر افزود: تامین برق ۳۵ میلیون مشترک در سراسر کشور کار آسانی نیست، از سوی دیگر مقایسه قیمت برق با دیگر کالاها، ارزان‌تر بودن انرژی برق را نشان می‌دهد و این موضوع باعث شده دخل و خرج صنعت برق با هم همخوانی نداشته باشد.

زمزمه جیره‌ بندی برق در پایتخت

پس از آغاز قطعی‌های موردی برق، در ادامه گرمای کم‌سابقه هوا و افزایش مصرف برق در تهران، قطعی‌های پراکنده، اما برنامه‌ریزی نشده برق در پایتخت آغاز شده است.

به گزارش تسنیم، در آغاز دومین هفته تیرماه با رسیدن مصرف برق در استان‌های تهران، قم و البرز به مرز 9000 مگاوات در ساعات پیک روزانه، قطعی‌های موردی برق در کلانشهر تهران آغاز شد.

با ادامه این روند در مصرف برق، به نظر می‌رسد در برخی ساعات اوج مصرف از ساعت 20 تا 23 به منظور پایداری برق شبکه، قطعی‌های برنامه‌ریزی شده در سطح شهر اعمال می‌شود.

گزارش‌های مردمی در 15 روز ابتدایی تیرماه حاکی است، بجز پنج منطقه از 22 منطقه شهری تهران، بقیه مناطق طعم خاموشی‌های 30 دقیقه‌ای تا دو ساعته را در زمان پیک مصرف چشیده‌اند.

تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر جیره‌بندی برق یا نوبت‌بندی قطعی‌های برق در پایتخت اعلام نشده و تمامی اطلاعیه‌های رسمی بر پایه توصیه و درخواست از مشترکان برای کاهش مصرف است، اما گزارش‌های مردمی از سطح تهران نشان می‌دهد، اوج خاموشی‌های نوبتی در فاصله زمانی ساعت 21 تا 23 هر شب و گاهی در فاصله زمانی ساعت 20 تا 21 رخ می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها